شرایط بنیادی صنعت پتروشیمی در بازار سرمایه چگونه است؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: برای این که بتوانیم نماد‌های پتروشیمی را تحلیل کنیم به سه متغیر نرخ خوراک، نرخ جهانی محصولات ماننده اوره و خرید و فروش شرکت در صورت‌های مالی نیاز داریم.

آقای وحید بلالی کفت: صنعت شیمیایی یکی از بزرگترین صنایع بازار سرمایه است، این صنعت بیشتر اوقات یکی از ۵ صنعت برتر بازار سرمایه از لحاظ ارزش معاملات است این صنعت از لحاظ ارزش بازار نیز بیشترین ارزش بازار را داراست. ارزش بازار این صنعت ۲۱۹۳۵۶۸ میلیارد تومان است، ارزش شناور این صنعت نیز یکی از برترین صنایع بورسی است که در زمان رشد بازار می‌تواند پول‌های زیادی را به خود جذب کند.

او افزود: این صنعت هلدینگ‌های بزرگی مانند تاپیکو را در دل خود دارد و با دارا بودن نماد‌های پتروشیمی مانند: پتروشیمی مارون، پتروشیمی پردیس، پتروشیمی شیراز، تولیدات پتروشیمی قائد بصیر، صنایع شیمیایی ایران، پتروشیمی بوعلی و... یکی از بهترین گروه‌ها برای سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت است. بیشتر نماد‌های این گروه نماد‌های دلاری بوده و می‌توان از افزایش قیمت دلار در این نماد‌ها سود برد.

به گفته او، مزیت دیگر این گروه تحلیل روان‌تر بنیادی نسبت به دیگر گروه‌های بورسی است، برای این که بتوانیم نماد‌های پتروشیمی را تحلیل کنیم به سه متغیر نرخ خوراک، نرخ جهانی محصولات ماننده اوره و خرید و فروش شرکت در صورت های مالی نیاز داریم. به همین علت می‌توان با افزایش نرخ‌های جهانی به ویژه اوره از افزایش سوددهی شرکت‌ها و بهتر شدن وضعیت بنیادی اطلاع یافته و یک سرمایه گذاری مطمئن را داشت.

او افزود: به عنوان مثال در معاملات سال ۱۴۰۰ که شاخص کل رشد کمی را تجربه کرد، برخی از نماد‌های اوره ساز با افزایش قیمت اوره جهانی سود چندبرابری را شناسایی کرده و برخی بازده ۱۰۰ درصدی را نیز کسب کردند که در زمان نوسانی بودن شاخص کل آمار خیره کننده‌ای است؛ بنابراین برای این که بتوانید در این گروه بازده مناسبی داشته باشید باید گزارش‌های ماهانه، گزارش‌های سه ماهه و ۶ ماهه را به دقت رصد کرده و روند شرکت را از لحاظ سودسازی بررسی کنید، اگر شرکت یک روند مناسب صعودی را طی کرده باشد یکی از مطمئن‌ترین نماد‌ها برای ورود بوده و می‌توان با یک تحلیل تکنیکال ساده در بهترین زمان سهم را شناسایی و خریداری کرد.

او گفت: اما نکته منفی برخی از نماد‌های این گروه مانند پتروشیمی‌ها می‌تواند نرخ‌های جهانی بوده، زیرا با اُفت نرخ‌های جهانی سودسازی شرکت کاهش یافته و نماد‌ها می‌توانند در زمان صعودی بازارنیز وضعیت منفی داشته باشند به همین علت بررسی وضعیت بنیادی این شرکت‌ها بسیار مهم و حیاتی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار