تجارت مرزی پاکستان و چین از سر گرفته خواهد شد

فعالیت‌های تجاری و مسافرتی بین پاکستان و چین از طریق گردنه خنجراب پس از سه سال تعلیق طی روزهای آینده از سر گرفته خواهد شد.

روزنامه پاکستانی «داون» از نهایی شدن تمامی تمهیدات برای بازگشایی گذرگاه مرزی خنجراب برای تجارت دوجانبه و سایر فعالیت‌ها در چارچوب کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) خبر داده است.

براساس توافقنامه میان پاکستان و چین، فعالیت‌های تجاری و مسافرتی دو کشور از سوم آوریل (۱۴ فروردین) تا ۳۰ نوامبر (۹ آذر) از طریق گذرگاه خنجراب ادامه خواهد داشت و در عین حال سرویس‌های خدماتی اتوبوس روزانه از دره سوات در گیلگت- بلتستان به استان سین کیانگ چین انجام می‌شود.

اولین فعالیت تجاری میان پاکستان و چین در چارچوب CPEC در نوامبر ۲۰۱۶ (آذر ۱۳۹۵) از طریق بزرگراه قراقروم آغاز شده بود که با آغاز شیوع ویروس کرونا، گذرگاه خنجراب در نوامبر ۲۰۱۹ (آذر ۱۳۹۸) برای جلوگیری از انتقال این ویروس میان دو کشور بسته شد.

حنا ربانی وزیر مشاور امور خارجه پاکستان با اعلام تلاش دولت فدرال برای احیای فعالیت‌های CPEC ابراز امیدواری کرد که همه موانع بر سر راه تجارت دو جانبه از میان برداشته شود.

از سوی دیگر، رانا محمد سلیم افضل وزیر کشور گلگت- بلتستان گفت: مقامات دو طرف با بازگشایی گذرگاه خنجراب برای فعالیت‌های تجاری و مسافرتی از روز دوشنبه ۳ آوریل (۱۴ فروردین) توافق کرده اند و روند صدور گذرنامه به زودی آغاز خواهد شد.

به گفته مقامات، به دلیل بسته شدن طولانی مدت گردنه خنجراب، جامعه تجاری محلی با مشکلات مالی شدید مواجه شده و هزاران کارگر بیکار شده اند. در طول سه سال گذشته، گذرگاه خنجراب در برخی روز‌های خاص برای ورود محموله‌های اضطراری از چین به پاکستان باز می‌شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار