شناسایی بیش از ۲۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در استان قزوین

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: ۲۵۵کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم تحت پوشش این نهاد هستند.

علی دهباشی‌پور، مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: ۲۵۵ کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم تحت پوشش بهزیستی استان هستند و یک مرکز غیردولتی روزانه آموزشی و توانبخشی زیر ۱۴ سال در سطح استان به عنوان مرکز خدمت‌دهنده به افراد دارای این اختلال وجود دارد.

وی ادامه داد: در این مرکز پس‌از طی مراحل پذیرش، ارزیابی جامع بالینی فرد دارای اختلال توسط تیم توانبخشی دوره دیده، تدوین و اجرای برنامه آموزشی و توانبخشی فرد دارای اختلال به صورت انفرادی یا گروهی، ثبت هفتگی اقدامات در راستای برنامه آموزشی و توانبخشی تدوین شده تیم توانبخشی و ارزیابی فرد توسط تیم توانبخشی هر ۶ ماه یک بار انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: در جریان ارزیابی ۶ ماهه، علاوه‌بر ارزیابی فرد دارای اختلال طیف اوتیسم، نظر خانواده در خصوص پیشرفت درمان با استفاده از پرسشنامه مخصوص ارزیابی شود و کلیه مراحل ارزیابی (اولیه و ۶ ماهه) به صورت ویدیو روی لوح فشرده ثبت و در پرونده فرد دارای اختلال طیف اوتیسم بایگانی شود.

وی یادآور شد: برگزاری جلسات کنفرانسی هر سه ماه یکبار با حضور مربیان و کلیه افراد تیم توانبخشی و در صورت لزوم با حضور خانواده فرد دارای اختلال، بررسی نتایج ارزیابی‌های دوره‌ای به منظور مشخص شدن وضعیت پیشرفت یا پسرفت فرد در روند توانبخشی و تعریف مجددبرنامه فوق در صورت پسرفت فرد و ثبت کلیه اقدامات، نتایج حاصله و اقدامات پیگیری در پرونده تخصصی یکپارچه و واحد مربوط به یک توانخواه در این مراکز انجام می‌شود.

دهباشی‌پور ادامه داد: به کودکانی که آمادگی کافی برای ورود به مدرسه عادی را بیابند، حداقل از ۶ ماه قبل آموزش کتب درسی جزو برنامه درمان و توانبخشی قرار می‌گیر تا زمینه لازم برای حضور کودک در مدرسه فراهم شود و در صورت عدم توانایی ورود به مدارس عادی به مدارس استثنائی معرفی می‌شوند.


مدیرکل بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، به صورت روزانه خدمات توانبخشی در ابعاد پزشکی، آموزشی، روانی، اجتماعی و خدمات فرهنگی-هنری و ورزشی داده شده و به خانواده آن‌ها هم خدمات آموزشی، ارائه می‌شود.


مدیرکل بهزیستی استان گفت: سال گذشته بیش‌از ۱۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال حق پرستاری خانواده محور، یک میلیارد ریال مستمری و ۲۴۴ میلیون و ۱۸۰ هزار ریال کمک موردی به شهروندان و خانواده‌های دارای بیمار اوتیسم در استان پرداخت شده است.


وی افزود: همچنین مبلغ ۱۷۳ میلیون و ۶۵۰ هزار ریال به عنوان هزینه درمان، ۱۰۲ میلیون و ۲۱ هزار ریال هزینه ایاب و ذهاب، مبلغ ۳۹۰ میلیون ریال هزینه خرید خدمت و ۱۷۰ میلیون جهت مناسب‌سازی در سال ۱۴۰۱ برای کمک به این عزیزان پرداخت شده است.

وی مهمترین چالش و دغدغه والدین بیماران اوتیسمی را شیوه‌های فرزندپروری، آموزش و یادگیری، تعامل خانواده با اجتماع دانست و ابراز کرد: کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم در برقراری ارتباط کلامی و غیرکلامی، تعامل اجتماعی و انجام بازی‌ها مشکل دارند و این اختلال باعث می‌شود ارتباط با دیگران و دنیای اطراف برای این کودکان دشوار شود.

دهباشی‌پور گفت: این اختلال ارتباطی سبب رفتار‌های پرخاشگرانه و گا‌ها خودآزاری در این کودکان شده و این ویژگی‌ها سبب می‌شود تا تربیت و مراقبت از این کودکان برای والدین بسیار چالش‌برانگیز باشد و خانواده‌ها را آشفته، خسته، مضطرب‎، دارای هیجانات وعواطف منفی می‌کند که نیاز است نسبت به آگاهی و همدلی با آنان و در زمینه حمایت اقدامات بیشتر و کاربردی‌تری صورت بگیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.