واگذاری دستگاه کارنده کشت مستقیم به متقاضیان طرح جهش تولید در دیمزار‌ها

واگذاری دستگاه کارنده کشت مستقیم با استفاده از تسهیلات کم بهره به متقاضیان طرح جهش تولید در دیمزار‌های حوزه عمل مرکز جهاد کشاورزی چالشتر صورت پذیرفت.

علی شریفی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرکرد اظهار داشت: دستگاه کارنده کشت مستقیم در راستای اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌ها و رونق کشاورزی منطقه به کشاورزان تحویل شد.

وی افزود: دستگاه کشت مستقیم در شرایط کاری بدون شخم و شخم خورده کاربرد دارد. این دستگاه با قرار دادن بقایای گیاهی در سطح خاک از افزایش آبی و بادی جلوگیری کرده و باعث حاصلخیزی خاک، پایداری تولید و حفظ رطوبت میشود. ضمن اینکه استفاده از این دستگاه باعث کاهش هزینه‌های تهیه زمین، صرفه جویی در زمان و کشت به موقع مزرعه میشود. 


بیشتر بخوانید


شریفی خاطر نشان کرد: صرفه جویی در مصرف انرژی و نیروی کار نیز از مزایای عمده این دستگاه است که با کاهش تردد ادوات خاک ورزی از فشردگی خاک جلوگیری می‌کند؛ بنابراین با استفاده از این دستگاه با یکبار ورود به مزرعه شخم نخورده، عملیات کشت محصول و جایگذاری کود مورد نیاز بذر را انجام داد و این موضوع موجب صرفه جویی و کاهش هزینه‌های تولید با حفظ بقایای گیاهی منجر به کاهش فرسایش خاک و راندمان محصولات می‌شود. 

گفتنی است: مکانیزاسیون کشاورزی به عنوان یکی از راهکار‌های گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن است، با افزایش روز افزون جمعیت انسانها، کشاورزی سنتی پاسخگوی نیاز آن‌ها نخواهد بود، زیرا روند کاشت و برداشت محصول با کندی مواجه می‌شود و بنابراین باید به دنبال راهی برای تامین نیاز آن‌ها بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بختیاروند
۱۸:۵۲ ۱۷ فروردين ۱۴۰۲
ادوات و تجهیزات و امکانات کشاورزی و مکانیزاسیون و آبیاری پیشرفته و گلخانه ها ،ستون و پایه اصلی در کشاورزی هستند
آخرین اخبار