خرما بمب انرژی و ماده غذایی معجزه آسا برای سلامتی

متخصص تغذیه گفت: خرما سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است و برای سلامتی بدن انسان سودمند است.

مریم اژدری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان استان یزد گفت: هر نوع خرمای بومی هر کشور با توجه به خاستگاه خود و شرایط کشت همچنین آب و هوای هر منطقه خواص متفاوتی دارد اما گرمسیری بودن خاصیتی است که در همه انواع این ماده مغذی مشابه است.

متخصص تغذیه بیان کرد: کالری و میزان قند خرما نیز با توجه به خاستگاه آن تغییر می کند و این ماده غذایی سودمند در خیلی از کشورها در ماه رمضان استفاده می شود.

اژدری تصریح کرد: خرما یک ماده غذایی خوشمزه و غنی از مواد مغذی و ریز مغذی های سودمند است و برای کودکان، نوجوانان، بزرگسالان، سالمندان و ورزشکاران در صورتی که بیماری خاصی نداشته باشند، مفید است.

 او خاطر نشان کرد: در صد گرم خرما با توجه به خشک، نیمه خشک و تر بودن آن میزان کالری آن متفاوت است اما در یک واحد رطب یا خرما حدود ۶۰ کالری وجود دارد.

متخصص تغذیه اظهار داشت: خرما غنی از مواد قندی شامل ساکارز و گلوکز است همچنین این ماده مغذی جایگاه ویژه ای در مواد غذایی دارد و به دلیل داشتن فیبر و مواد مغذی از نظر خواص غذایی از قندهای دیگر بسیار بهتر است.

اژدری با اشاره به ارزشمند بودن خرما از نظر مواد مغذی موجود در آن تصریح کرد: قندهای ساده مانند قند و شکر به دلیل نداشتن مواد غذایی ارزشمند موجود در خرما از نظر ارزش غذایی با خرما قابل مقایسه نیستند.

او با تاکید بر وجود انواع ویتامین ها و مواد معدنی سودمند در خرما ادامه داد: خرما حاوی پروتئین، ویتامین، فیبر، نیاسین، فولات، ویتامین B5  و B1  است و از ماده معدنی پتاسیم غنی است.

متخصص تغذیه با اشاره به مضر بودن پتاسیم موجود در خرما برای بیماران کلیوی در حال درمان با همودیالیز و دیالیز بیان کرد: خرما به دلیل داشتن پتاسیم غنی در بیماران کلیوی در حال درمان همودیالیز و دیالیز محدویت مصرف دارد و بهتر است که این افراد از مصرف خرما پرهیز کنند.

او با تاکید بر سودمند بودن خرما برای بیماران قلبی و عروقی ادامه داد: در حالی که خرما به دلیل دارا بودن پتاسیم غنی برای بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی سودمند است همچنین خرما حاوی کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و روی است.

اژدری با اشاره به ارزش غذایی بسیار خرما تصریح کرد: خرما به دلیل داشتن فیبر برای دستگاه گوارش و پیشگیری از یبوست همچنین تغییر در جذب کلسترول و گلوکز نیز مفید است و اسید فولیک آن برای زنان باردار سودمند است.

متخصص تغذیه با تاکید بر خواص خرما برای سلامت مغز و تقویت سیستم ایمنی بیان کرد: خرما به دلیل داشتن آنتی اکسیدان برای سلامت مغز، تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از التهاب نیز سودمند است.

او گفت: افراد باید در مصرف خرما تعادل را رعایت کنند زیرا استفاده زیاد از آن سبب افزایش وزن می شود همچنین این ماده مغذی برای افراد دارای سوء تغذیه و کودکان نیز بسیار سودمند است.

برچسب ها: قند خرما ، ماده مغذی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار