آخرین خبر‌ها از سد‌های خوزستان در پی صدور هشدار قرمز هواشناسی

معاون مطالعات منابع آب  سازمان آب و برق خوزستان به تشریح آخرین وضعیت سد‌های استان در پی صدور هشدار قرمز هواشناسی پرداخت.

علی شهبازی معاون مطالعات منابع آب  سازمان آب و برق خوزستان گفت: موضوع  مدیریت سیلاب در سد‌های خوزستان به ویژه سد دز  از بهمن ماه پارسال آغاز شده و تمام سیلاب‌هایی که تاکنون به وقوع پیوسته اند بصورت ایمن مهار شده است.

او می‌گوید: در حال حاضر پیرو هشدار سطح قرمز هواشناسی خوزستان و هشدار نارنجی که در ۱۷ فروردین ماه صادر کرد بحث مدیریت سیلاب در مخازن و حوضه‌های میانی را در دستور کار دادیم. بر این اساس به منظور اطمینان از حجم ذخیره کنترل سیلاب مناسب خصوصا در سد دز، افزایش خروجی سد آغاز شده و در روز‌های آینده افزایش محسوس دبی و تراز رودخانه‌ها را به ویژه در  دز و کارون  در تمام مسیر رودخانه‌ها شاهد خواهیم بود.

 معاون مطالعات منابع آب  سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: در این مدت با خروج  سامانه بارشی متناسب با پیش بینی‌هایی که صادر می‌شود احتمال انجام تغییرات در خروجی سد‌ها را داریم و براین اساس باید احتیاط لازم در مسیر رودخانه ها صورت پذیرد.

آقای شهبازی افزود: افزایش دبی‌ها  صورت گرفته و کاملا در محدوده ظرفیت‌های ایمن رودخانه‌ها است و در این زمینه مشکلی در حال حاضر وجود ندارد.

او با بیان اینکه بر اساس بررسی کانون‌های بارشی، پیش بینی شده که سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها را  در حوضه‌های میانی و پایین دست سد‌ها خواهیم داشت ، گفت: از ۲۳ تا ۲۵ فروردین شاهد دبی‌های سیلابی در رودخانه‌های بالارود، کهنک، دشت بزرگ، لالی، کوپال، حوضه‌های میانی رودخانه اعلا، رودخانه زرد، ابوالفارس و تشان خواهیم بود.

 معاون مطالعات منابع آب  سازمان آب و برق خوزستان افزود: بارش‌هایی که پیش بینی شده، از نظر شدت در محدوده زمانی کوتاهی به وقوع می‌پیوندند و این مورد منجر به افزایش سریع دبی  رودخانه‌ها و مسیل‌های پایین دست سد‌ها می‌شود.

آقای شهبازی ادامه داد:  باتوجه به این مسئله ضرورت  دارد که شهروندان به اطلاعیه‌ها توجه داشته باشند و  از اسکان در حاشه رودخانه‌ها و مسیل‌ها  اجتناب کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مرزچذابه
۲۰:۲۴ ۲۵ فروردين ۱۴۰۲
امیدواریم امسال آب درسدکرخه باشه وبتوانیم شلتوک بکاریم ولااقل چندروزی ازاین گرانی ها بتوانیم دوام بیاریم
ازمسئولان سدکرخه تقاضاداریم این روزهاآب خروجی سدروبه حداقل برسونن چون همه کشاورزان به اب نیازندارن انشاالله برج ۴آزادسازی کنید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی هلیچی
۱۲:۰۷ ۲۳ فروردين ۱۴۰۲
الان یه بارش شدید میزنه بعدش میگن این امر خداست که شما رو اب برد اینا مسول نیستن فقط بلدن پول پارو کنن همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۳ فروردين ۱۴۰۲
سلام درهر کاری باید حداقل ۵ سال باید برنامه ریزی کرد با استفاده از تخصصی بودن افراد کار عملی انجام داد این یک نگهبان دارن هروقت احساس خطر می‌کنند دریچه راباز بسته می‌کنند فقط آمار خروجی آب میدن برین کنار آب با خودش نبرد تون
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۰:۱۸ ۲۲ فروردين ۱۴۰۲
سلام ،چرا آب‌های اضافه رو به سمت هور هدایت نمیکنید؟مگه هورها خشک نیستند.
Iran (Islamic Republic of)
ایران سوخته
۱۵:۲۰ ۲۲ فروردين ۱۴۰۲
من أهل دزفول هستم و چند روزه که آب داره رها سازی میشه و حجم آب رودخانه دست‌کم از سیلاب نداره واقعا حیف این آب که همینجوری داره میره،سد بختیاری که قرار بود بالا دست سد دز ساخته بشه و فشار رو از سد دز کم کنه و همچنین مواقعی که سیلاب درپیش داریم و حجم آب پشت سد دز زیاده رو میشد با داشتن سد بختیاری ذخیره کرد.20ساله اسمشو شنیدیم هنوز 1صدم درصد هم کار نکردن.معلو نیست میخوان چکار کنن.شاید گفتن اگر سدی دیگه ساخته بشه مسیر راه آهن زیر آب خیره..معلوم نیست چه خبر ه.
United States of America
فرهاد
۱۵:۰۹ ۲۲ فروردين ۱۴۰۲
بازهم بلایه طبیعی چقدر بدبخت این طبیعت هرچی میشه گردنشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۲ فروردين ۱۴۰۲
خدا رحم کنه کسی آسیبی نبینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۲ فروردين ۱۴۰۲
زودترآب سد رو خالی میکنند،بعدبارش وسیلاب کمترازحدانتظاره و سدخالی میمونه براتابستون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۲۲ فروردين ۱۴۰۲
مهم نیست عادت کردیم دیگه این چیزا تو مملکت عادیه همه رو اب میبره ما رو خواب
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۴:۱۰ ۲۲ فروردين ۱۴۰۲
مهم نیست این چیزا عادیه همه رو آب میبره ما رو خواب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۲۲ فروردين ۱۴۰۲
سیستم های سدها قدیمی و فاقد کارایی لازم در زمان پیش از بارندگی های شدید و سیلابی هستند.
Netherlands
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۲ فروردين ۱۴۰۲
باید کاری کرد که همچین موقع ها آب دز نره تو دریا و ذخیره بشه
United States of America
علی عباسی
۲۳:۰۴ ۲۲ فروردين ۱۴۰۲
دریا و اکوسیستم آن ، نخلها و زمین های کشاورزی اطراف دریا بایستی از آب رودخانه‌ها سهمی داشته باشند.
در سال های گذشته با توجه به حاکمیت چنین تفکراتی بر مدیریت آب کشور ، باعث از بین رفتن گونه های جانوری و شوری دهها هزار هکتار از اراضی مستعد کشاورزی از جمله میلیون ها نفر نخل گردید