آمریکا: امیدواریم سوئد پیش از ماه ژوئیه به عضویت ناتو درآید

وزیر دفاع آمریکا در سفر به سوئد ابراز امیدواری کرد استکهلم پیش از ماه ژوئیه به عضویت سازمان ناتو درآید.

شروع جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ باعث ترغیب دو کشور فنلاند و سوئد برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شد. گرچه این دو کشور حوزه اسکاندیناوی با هم درخواست عضویت خود را در این نهاد نظامی اعلام کردند، اما به دلیل مخالفت‌های ترکیه تنها فنلاند موفق شده روند عضویت را به طور کامل طی کند و سوئد همچنان پشت در‌های ناتو مانده است. 

به گزارش تله تریدر، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا امروز (چهارشنبه) ابراز امیدواری کرد کشور سوئد بتواند پیش از نشست سازمان ناتو در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی در ماه ژوئیه روند عضویت خود در این نهاد نظامی را تکمیل کند. 

آستین که هم اینک در استکهلم، پایتخت سوئد حضور دارد این سخنان را در دیدار با پال جانسون، همتای سوئدی خود در پایگاه دریایی موسکو اعلام کرد. 

وزیر دفاع آمریکا خاطرنشان کرد: واشنگتن به حمایت‌های خود برای عضویت سوئد در سازمان ناتو ادامه خواهد داد، زیرا استکهلم با عضویت خود ارزش‌های زیادی را به این نهاد نظامی خواهد افزود. 

او خطاب به جانسون افزود: شما ارتش بسیار حرفه‌ای دارید و طی چند سال اخیر سرمایه گذاری زیادی به منظور نوسازی آن انجام داده اید. 

بر اساس منشور سازمان ناتو، عضویت هر کشور جدید منوط به موافقت تک تک اعضاست و کشور‌های عضو به دلیل داشتن حق وتو می‌توانند در روند عضویت اعضای جدید اختلال ایجاد کنند. ترکیه به دلیل آنکه سال هاست سوئد را متهم به پناه دادن به اعضای حزب کارگران کردستان (پ ک ک) می‌کند، موافقت با عضویت استکهلم در ناتو را منوط به استرداد این افراد به آنکارا کرده است. با این حال، فنلاند توانست پس از کش و قوس‌های فراوان در نهایت به عنوان ۳۱ امین عضو سازمان ناتو در ماه میلادی گذشته پذیرفته شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار