مخالفت فیلیپین با استفاده آمریکا از پایگاه‌های این کشور علیه چین

وزیر خارجه فیلیپین ادعا کرد پایگاه‌های نظامی را که در اختیار آمریکا گذاشته است نباید برای اهدافی علیه چین مورد استفاده قرار بگیرند.

 فیلیپین اعلام کرد که به آمریکا اجازه نمی‌دهد در پایگاه های نظامی این کشور تسلیحاتی را برای به‌کارگیری در تایوان ذخیره کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، «انریکه مانالو» وزیر خارجه فیلیپین  در این خصوص گفت: «فیلیپین به آمریکا اجازه نخواهد داد برای عملیات در تایوان در پایگاه‌های نظامی ما سلاح ذخیره کند.» با وجود این ادعا مانیل چهار پایگاه نظامی دیگر را برای استفاده مشترک با واشنگتن بر اساس توافقنامه همکاری دفاعی که سال ۲۰۱۴ امضا شد، تایید کرده است.

در همین راستا سفیر چین چند روز پیش در مانیل گفت: قطعا آمریکا قصد دارد از پایگاه های جدیدی که فیلیپین در اختیارش گذاشته است سوءاستفاده کند. موقعیت این پایگاه ها از آنجا حائز اهمیت است که سه پایگاه از طرف شمال به تایوان راه دارند و یک پایگاه نیز در نزدیکی جزیره مورد مناقشه اسپارتلی در دریای چین جنوبی قرار دارد. پایگاه دریایی «سانتا آنا» در استان «کاگایان» در فاصله ۴۰۰ کیلومتری تایوان و پایگاه چهارم در مجمع الجزایر «بالاباک» در بخش جنوبی جزیره «پالاوان» در نزدیکی دریای چین جنوبی واقع شده است.

سفارت آمریکا در مانیل هم در واکنش به سخنان سفیر چین ادعا کرد توافقنامه تقویت همکاری دفاعی درباره هیچ کشور سومی نیست. 

پیش‌تر فردیناند مارکوس رئیس جمهوری فیلیپین به چین اطمینان داده بود از پایگاه های نظامی که در این کشور در اختیار آمریکا گذاشته شده است هیچگونه اقدام جنگی یا حمله انجام نخواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار