ماهیرود، نقطه ای برای توسعه تجارت خارجی

استاندار خراسان جنوبی گفت: ماهیرود نقطه‌ای است که می‌تواند تجارت خارجی کشور را توسعه دهد.

قناعت استاندار خراسان جنوبی در توضیح نتایج دیدار خود با سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان گفت: این دیدار با دو رویکرد بررسی آخرین وضعیت تجارت در حوزه افغانستان در سال ۱۴۰۱ و برنامه ریزی برای توسعه فعالیت‌ها در سال جدید صورت گرفت.  

او با اشاره به اینکه این دیدار با حضور استانداران سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی و فرماندهی مرزبانی کشور و دستگاه‌های مرتبط ملی برگزار شد، افزود: در این جلسه گزارش جامعی از برنامه‌های دیپلماسی مرزی استان در پارسال با توجه به سیاست‌های راهبردی رئیس جمهور و تأکید بر افزایش تعاملات با کشور‌های همسایه، ارائه شد.  

به گفته قناعت؛ نتایج دیدار با والی فراه و هیئت همراه وی در مرز ماهیرود و سفر وزیر تجارت و بازدیدی که از چهار بازارچه مرزی استان صورت گرفت، از جمله گزارش‌هایی بود که در این نشست ارائه شد.  

استاندار خراسان جنوبی از تأثیر تغییر و تحولات سیاسی افغانستان بر فعالیت‌های مرزی استان گفت و اظهار کرد: پارسال و در پی تحولات سیاسی افغانستان، فعالیت‌ها در مرز ماهیرود متوقف شد که با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، از اواخر خرداد رونق به این بازارچه برگشت.  

او با اشاره به نقش ماهیرود در توسعه تجارت خارجی کشور، گفت: به جهت اهمیت موضوع، تأمین و توسعه تجهیزات و زیرساخت‌ها در ماهیرود به طور ویژه در دستور کار استان قرار داشته و دارد.  

قناعت ادامه داد: در همین زمینه با پیگیری‌هایی که انجام شد، پارسال توانستیم مجوز ترانزیت عام را برای ماهیرود اخذ کنیم و دستگاه ایکس ری نیز در این بازارچه راه اندازی شد.  

به گفته استاندار؛ این دو اقدام مهم از جمله بستر‌هایی است که رشد ترانزیت را به همراه دارد.  

او بیان کرد: در این دیدار به این نکته هم تأکید شد که بستر و فضای لازم برای افزایش سهم خراسان جنوبی از مبادلات تجاری با افغانستان فراهم است و این قابلیت هم وجود دارد که ۱۲۰ - ۱۳۰ ناوگان موجود را به دو برابر افزایش دهیم.  

قناعت با تشکر از دستگاه‌های همکار و به ویژه نیرو‌های مرزبانی مستقر در مرز ماهیرود، ادامه داد: در این جلسه بر لزوم تقویت نیرو‌های موجود در مرز به منظور تسهیل فرآیند تجاری منطقه نیز تأکید شد.  

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر نقش مرزنشینان در امنیت منطقه، توجه به امورات این قشر را تکلیف خواند و افزود: تقاضا برای اصلاح مصوبه ابتدای پارسال هیئت وزیران به نفع مرزنشینان و افزایش سرانه ۴۰۰ دلاری خرده فروشی در مرز و لحاظ تخفیفات و معافیت‌های ویژه، از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود.  

به گفته او؛ با توجه به اهمیت موضوع و با توجه به نتایج بازدید‌های وزیر تجارت افغانستان از مرز‌های خراسان جنوبی، موضوع پیگیری جهت ایجاد گمرکات رسمی در بازارچه‌های مرزی دوکوهانه، یزدان و میل ۷۳ از دیگر مواردی بود که به عنوان مطالبه استان در این جلسه عنوان شد.  

قناعت با اشاره به نظر موافق کاظمی قمی با پیشنهادات مطرح شده و قول مساعدی که در این زمینه حاصل شد، گفت: نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان برای تسهیل و تسریع در فرآیند احداث جاده مرزی فراه- ماهیرود قول مساعد داد.  

استاندار از دو میلیون یورو اعتبار تزریق شده به این طرح در پارسال گفت و عنوان کرد: در این جلسه ضمن موافقت کاظمی قمی با افزایش اعتبار طرح احداث محور ماهیرود - فراه، مقرر شد موضوع اختصاص منابع مالی ویژه به این طرح را پیگیری کند.  

او با اشاره به دغدغه تجار و بازرگانان در زمینه مبادلات پولی بین دو کشور، گفت: مقرر شد با تعامل دو بانک ملی و صادرات در سطح ملی، جلسه مشترکی با متولیان امر در افغانستان، مبنی بر رفع مشکلات موجود در زمینه مبادلات پولی برگزار شود.  

به گفته قناعت؛ برگزاری کارگروه‌های منطقه‌ای بین استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان به صورت دوره‌ای و مستمر در زمینه بررسی راهکار‌های توسعه تعاملات تجاری با افغانستان و نیز برنامه‌ریزی برای اعزام هیئت‌های تجاری به ولایت‌های در مجاورت هر استان از دیگر مصوبات این نشست بود.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.