زلزله و دموکراسی، انتخابات بسیار دشوار در ترکیه

رئیس ناظران شورای اروپا اعلام کرد انتخابات در ترکیه در شرایطی «بسیار دشوار» به علت «وضع دموکراسی» و پیامد‌های زلزله ششم فوریه برگزار خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی با عنوان «زلزله و دموکراسی: انتخابات بسیار دشوار» در ترکیه نوشت: رئیس ناظران شورای اروپا اعلام کرد انتخابات در ترکیه در شرایطی «بسیار دشوار» به علت «وضع دموکراسی» در کشور و پیامد‌های زلزله ششم فوریه برگزار خواهد شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که از ۲۰ سال پیش تاکنون قدرت را در دست دارد، ۱۴ ماه مه در انتخاباتی که ترکیه نمایندگان پارلمانی خود را نیز در آن انتخاب خواهد کرد، تلاش خواهد کرد بار دیگر به ریاست جمهوری انتخاب شود. به رغم زلزله هولناکی که ششم فوریه شهر‌هایی را به طور کامل ویران کرد و به کشته شدن بیش از ۵۰ هزار نفر در جنوب شرق ترکیه منجر شد، رئیس جمهور ترکیه در آغاز ماه مارس تصمیم گرفت ۱۴ ماه مه انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری را باهم برگزار کند.

فرانک شواب، نماینده آلمان در شورای اروپا و رئیس هیئت ناظران این شورا اعلام کرد شورای اروپا، دیده بان حقوق بشر در قاره اروپا که ترکیه نیز عضوی از آن است، ۴۲ نماینده مجمع پارلمانی خود را به منظور نظارت بر عملیات رای گیری به ترکیه اعزام خواهد کرد.

وی گفت: «به علت وضع دموکراسی، انتخابات در فضایی بسیار دشوار برگزار خواهد شد. اوضاع حقوق بشر و حاکمیت قانون، آن طور نیست که ما در شورای اروپا، ارگانی که ۴۶ کشور را در خود جمع کرده است، «می خواهیم باشد».

شواب به ویژه به آزادی مطبوعات و «امکان اقدام آزادانه برای احزاب سیاسی و پرداختن به مبارزات انتخاباتی به نحوی منصفانه» اشاره واعلام کرد «ما شاهد هستیم که رئیس جمهور به طور قطعی به رسانه‌های عمومی دسترسی بهتری دارد».

کارت‌های شناسایی گم شده

دولت به علت عملکرد آهسته خود در کمک رسانی به قربانیان زلزله هدف انتقادات قرار گرفته است. آوارگان که بسیاری از آن‌ها در آنکارا، پایتخت ترکیه، استانبول، و مرسین در سواحل جنوبی ترکیه اسکان یافته اند، تا دوم آوریل فرصت داشتند آدرس خود را در فهرست‌های انتخاباتی تغییر دهند. فرصتی که مخالفان آن را بسیار کوتاه دانستند.

رئیس ناظران شورای اروپا خاطر نشان کرد: «بسیاری از مردم نتوانستند جای دیگری در فهرست‌های انتخاباتی ثبت نام کنند. روز انتخابات انتظار می‌رود تحرکات بسیاری گسترده‌ای در جهت مناطقی که آن‌ها آمده اند، صورت بگیرد. ما نمی‌دانیم این امر چگونه صورت خواهد کرد: آن‌ها از وسایل (حمل ونقلی) استفاده خواهند کرد که دولت شاید برای حمایت از برخی احزاب ایجاد خواهد کرد، ما نمی‌دانیم».

رئیس جمهور ترکیه

نگرانی درباره شناسایی رای دهنده‌گان 

نماینده آلمان در شورای اروپا هشدار داد «بسیاری از مردم جان باخته اند. ما در حقیقت نمی‌دانیم در نهایت برای کارت‌های شناسایی آن‌ها چه اتفاقی افتاده است. بسیاری از اشخاص ناپدید شده اند. شنیده می‌شوند که آن‌ها می‌گویند نمی‌دانند در حقیقت چند نفر کشته شده اند. به طور قطع این موضوعی است برای نگرانی، این چیزی است که ما از بسیار نزدیک بر آن نظارت خواهیم کرد». 

خطر اینجا خواهد بود که برخی کارت‌های شناسایی را به دست آورند و به جای قربانیان رای بدهند.

شواب اذعان کرد «این اتفاق ممکن است روی بدهد.» او گزارش داد «ما نشست‌های زیادی داشتیم به ویژه با کمیسیون انتخاباتی و آن‌ها به ما اطمینان دادند چنین چیزی ممکن نیست. ما این را در روز برگزاری انتخابات بررسی خواهیم کرد».

مشارکت قوی

به غیر از ماموریت شورای اروپا، ۳۰ کارشناس سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز بر انتخابات ترکیه نظارت خواهند کرد.

شواب اعلام کرد میزان مشارکت معمولا در ترکیه بالا است و «پیش بینی مردمی که ما با آن‌ها دیدار کردیم این است که این بار نیز مشارکت بالا خواهد بود، زیرا حسی وجود دارد که این انتخابات بسیار مهم است و ممکن است در تحول کشور در طول سالیان زیاد تاثیر گذار باشد».

رئیس ناظران شورای اروپا می‌گوید به رغم موانعی که در مسیر برگزاری خوب انتخابات وجود دارد، رقابتی حقیقی در این انتخابات وجود دارد و ما نمی‌دانیم نتیجه چه خواهد شد. ما به نحوی عمل خواهیم کرد که آرایی که ابراز می‌شوند، در نتیجه انتخابات رعایت شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار