افتتاح بازارچه خوداشتغالی دانش آموزان بانیاز‌های ویژه در سنندج

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی کردستان از برپایی بازارچه خوداشغالی و توانمندی‌های دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه استان استان خبر داد.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی کردستان درحاشیه برپایی بازارچه خوداشتغالی دانش آموزان با نیاز‌های ویژه که با حضور مدیر کل فنی وحرفه‌ای وجمعی از مسئولین درمدرسه متوسطه حرفه‌ای دخترانه گل‌ها درسنندج برگزار شد، اظهار کرد: نمایشگاه توانمندی‌ها و دست سازه‌های دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه با ارائه آثار دانش‌آموزان با نیاز ویژه دختر جسمی حرکتی، چندمعلولیتی و اوتیسم برپا شده است.

محمدی هدف از برپایی این بازارچه را ارتقای اعتماد به نفس دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه و ایجاد پیوند میان دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه و عادی عنوان کرد و افزود: این دانش‌آموزان داری توانمندی‌های زیادی هستند که با فراهم شدن امکانات و بستر مناسب می‌توانند بر محدودیت‌های خود غلبه کنند.

او با تأکید براهمیت آموزش مهارت‌های اساسی و ضروری، توانمندسازی و آماده‌سازی دانش‌آموزان با نیاز ویژه برای ورود به دوره حرفه‌آموزی و محیط کار اعلام کرد: مهارت‌آموزی موجب می‌شود تا دانش، نگرش و ارزش‌های وجودی دانش آموزان به توانایی‌های واقعی و عینی تبدیل شود.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان به نقش مهارت‌آموزی در بروز خلاقیت‌های دانش آموزان اشاره کرد و یادآور شد: اجرای دوره‌های آموزشی، ارتقای مهارت‌های فنی و شایستگی‌های شغلی، آموزش کارآفرینی وکسب‌وکار و برگزاری اردوی یک‌روزه مشاغل زمینه ورود دانش‌آموزان مستعد با نیاز‌های ویژه به بازار کار درآینده را فراهم می‌کند.

محمدی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی مجموعه‌ای منسجم، متشکل و تأثیرگذاربه نام مدارس و دانش‌آموزانی را در اختیار دارد که دارای نیاز‌های ویژه ومتعددی هستند که رفع نیاز‌های آنان فراتر از وظیفه آموزش و پرورش است، تصریح کرد: در راستای تحقق این مهم اقدامات مشترک، توسعه مشارکت‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی سایر ارگان‌ها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

او اظهار داشت: با کمک به شناسایی استعداد و توانمندی دانش آموزان با نیاز‌های ویژه، احساس خود ارزشمندی به عنوان عضوی مفید و مولد در بازار کار برای آنان ایجاد می‌شود.

رییس‌آموزش و پرورش استثنایی استان با بیان اینکه مبنای سند تحول بنیادین آموزش وپرورش مهارت آموزی است، گفت: پرورش یافته سیستم آموزشی باید دارای حداقل یک مهارت باشد به گونه‌ای که در صورت جدایی از نظام تعلیم وتربیت رسمی درهرمرحله، توانایی تأمین زندگی خود واداره خانواده را داشته باشد.

محمدی با اشاره به پرورش نیروی ماهر و فراهم کردن ساختار‌های مناسب مهارت‌آموزی به‌عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر افزود: مهارت آموزی، استعدادیابی وتقویت مهارت‌های پایه با رویکرد کارآفرینی در نظام آموزش وپرورش می‌تواند برطرف کننده بسیاری از نیاز‌های آینده بازار کار متناسب با ظرفیت درونی دانش آموزان باشد.
محمدی با بیان اینکه توجه به حرفه آموزی در نظام آموزش و پرورش می‌تواند برطرف‌کننده بسیاری از نیاز‌های آینده کشور باشد، اظهار کرد: همواره تلاش بر این است که بستر‌های لازم برای آموزش مهارت‌های حرفه‌ای به دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه فراهم شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.