راشاتودی: سوریه به دنبال حذف دلار از معاملات تجاری خود است

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه سوریه به دنبال حذف دلار از معاملات تجاری خود است، نقش چین را در این زمینه پررنگ قلمداد کرد.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه اعلام کرد کشورش نه تنها در درگیری فیزیکی با غرب است بلکه در یک درگیری اقتصادی هم به سر می‌برد. او معتقد است این موضوع ضروری است که دلار را از معاملات تجاری حذف کرد. بشار اسد این اظهارات را پس از دیدار با نماینده چین در امور خاورمیانه (غرب آسیا) در دمشق بیان داشت. رئیس جمهور سوریه همچنین بر این موضوع تاکید کرد که گروه بریکس می‌تواند نقش مثبتی در ثبات در سراسر خاورمیانه (غرب آسیا) ​ایفا کند.

شبکه تلویزیونی راشاتودی برای بررسی این موضوع با امین ایوب، کارشناس مسائل اقتصادی گفتگو کرد. 

ایوب در پاسخ به این پرسش که آمریکا از دلار به عنوان یک ابزار اقتصادی استفاده می‌کند، گفت: واحد پولی دلار آمریکا از سال ۱۹۴۴ به عنوان ذخایر مالی بانک‌های مرکزی در جهان استفاده شده است. در دهه ۱۹۷۰ هم بحث حذف دلار از معاملات تجاری وجود داشت. هم اکنون هم با توجه به درگیری‌هایی که در جهان وجود دارد بار دیگر بحث حذف دلار از معاملات تجاری بالا گرفته است. بسیاری از کشور‌ها معتقدند آمریکا با استفاده از دلار آن‌ها را از نظر اقتصادی کنترل می‌کند. بشار اسد رئیس جمهور سوریه به دنبال یافتن شرکایی است که از نظر اقتصادی و سیاسی تحت کنترل آمریکا نباشند. به همین دلیل وی به نماینده چین در امور خاورمیانه (غرب آسیا) این پیام را داده است. بحث‌هایی درباره حذف دلار از معاملات تجاری در بین کشور‌های عضو گروه بریکس هم مطرح است. آن‌ها نمی‌خواهند بیش از این از دلار استفاده کنند. آن‌ها می‌خواهند از یک واحد پولی دیگر استفاده کنند. ممکن است که آن‌ها از یووان چین استفاده کنند. این مباحث در سراسر جهان در جریان است و می‌تواند سبب کاهش استفاده از دلار آمریکا شود.

این کارشناس اقتصادی در خصوص موفقیت جنبش حذف دلار گفت: مدت هاست که این موضوع آغاز شده است. ما شاهد تغییرات زیادی هستیم. ما می‌بینیم که هند مدتهاست با شرکای اقتصادی خود در آفریقا با واحد پولی روپیه معاملات تجاری خود را انجام می‌دهد. ایران هم در روابط تجاری خود با شرکای آفریقایی از روشی مشابه بهره می‌برد. این موضوع زمان بر است. کشور‌های جهان به دنبال یافتن شرکای جدید هستند. آن‌ها نمی‌خواهند که تحت کنترل یک کشور خاص باشند.

ایوب در باره مدت زمان مورد نیاز برای حذف دلار گفت: همان طور که گفتم استفاده از دلار به عنوان ذخیره ارزی بانک‌های مرکزی در جهان از سال ۱۹۴۴ در جریان است. همان طور که می‌دانید سیستم‌های اقتصادی و سیستم انتقال مالی سوئیفت بر اساس ذخایر ارزی دلار است. تمامی سیستم اقتصادی جهان بر اساس دلار است. کشور‌ها به دنبال شرکای اقتصادی جدیدی هستند. برخی از کشور‌ها از سیستم اقتصادی جهانی دور شده اند. کشورهایی، چون ایران، سوریه در این زمره قرار می‌گیرند. آن‌ها به دنبال شرکای اقتصادی جدید هستند. این موضوع می‌تواند به استفاده از واحد‌های پولی دیگر در جهان به جای دلار کمک کند.

امین ایوب با اشاره به اینکه چین می‌تواند به یک میانجی بین المللی بدل شود و به حل مسائل از طریق راه‌های دیپلماتیک کمک کند گفت: میانجیگری چین بین ایران و عربستان سعودی بسیاری از کشور‌ها را شوکه کرد، زیرا هیچ کشوری انتظار این موضوع را نداشت. این دو کشور اختلافاتی داشتند و حقیقتا موضوع خوبی بود. چین نقش مهمی در ایجاد صلح در منطقه بازی کرد. چین در درازمدت هم می‌تواند این نقش را در منطقه بازی کند. چین حتی می‌تواند در رابطه با منازعه سوریه هم این نقش را بازی کند.

او گفت جهان به طرف جهانی چندقطبی حرکت می‌کند ونه تنها کشور‌های منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) و شمال آفریقا بلکه کشور‌های جهان به دنبال مقابله با کشور‌هایی هستند که سال‌ها آن‌ها را تحت استعمار قرار داده و از آن‌ها بهره کشی کرده اند. در یک دهه گذشته شاهد این موضوع بوده ایم. کشور‌ها می‌خواهند که کنترل اقتصاد خود را در اختیار داشته باشند. آن‌ها می‌خواهند خودشان درباره خودشان تصمیم گیری کنند. این موضوعی است که در آینده بیشتر روی خواهد داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
یک ارز اسیایی تعریف کنید در مقابل یورو و دلار
آخرین اخبار