رئیس گروه مطالعات خانواده سازمان بهزیستی:

عدم مسئولیت‌پذیری همسر علت اصلی طلاق

امیری گفت: بر اساس اطلاعات سامانه «تصمیم» سازمان بهزیستی عدم مسئولیت‌پذیری، عدم تسلط بر مهارت‌های زندگی و بی‌توجهی از علل اصلی طلاق‌ها در کشور هستند.

دکتر مهری امیری، رئیس گروه مطالعات خانواده سازمان بهزیستی با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد مشاوره‌های اجباری قبل از طلاق بیان داشت: بر اساس داده‌های این سامانه بالاترین علل طلاق به دلیل عدم مسئولیت‌پذیری با ۴ درصد در رتبه اول، عدم تسلط بر مهارت‌های زندگی با ۳. ۶درصد در رتبه دوم، بی‌توجهی با۳. ۱ درصد رتبه سوم است.

وی افزود: سامانه تصمیم سامانه طلاق‌های توانفقی است و با تفاهم سازمان بهزیستی و قوه قضاییه اقدامات برای زوجین انجام می‌گیرد و از سال ۹۵ که راه اندازی شده است، تا کنون ۲۰. ۷۳ درصد درخواست طلاق‌های توافقی ثبت شده در سامانه به سازش منجر شده است.

امیری اظهار داشت: زوجینی که تمایل به طلاق توافقی دارند به این سامانه مراجعه و وقت مشاوره برای آن‌ها در نزدیکترین زمان و محل تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: باید قبل از طلاق راهکار‌هایی برای پیشگیری از این معضل اندیشیده شود و افراد ترغیب شوند از اتاق‌های درمان مشاوره و روانشناسی استفاده کنند.

ضرورت تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات مشاوره و روانشناسی

رئیس گروه مطالعات خانواده سازمان بهزیستی با تاکید بر لزوم تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات مشاوره و روانشناسی، اظهار داشت: سازمان بهزیستی در راستای این مهم بار‌ها به هیات دولت و معاونت زنان ریاست جمهوری و... پیشنهاد اجرایی شدن بند ج ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه داده است، ولی متاسفانه تا این لحظه انجام نشده است و خدمات مشاوره در قالب بیمه‌های پایه ارائه نمی‌شود.

وی خاطر نشان کرد: براساس بند ج ماده ۱۰۲ قانون ششم توسعه، دولت مکلف است خدمات آموزش و مشاوره را زیر پوشش بیمه پایه و تکمیلی قرار دهد، ولی در حال حاضر با توجه به اینکه این امر برای سازمان‌های بیمه گر هزینه بر است علیرغم همه پیگیری‌ها اجرایی نشده است.

امیری اذعان داشت: با تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات مشاوره‌ای می‌توان خانواده‌ها را ترغیب کرد زمانی که دچار تعارض می‌شوند نیاز به کمک مشاور دارند از روانشناسان کمک بگیرند.

رئیس گروه مطالعات خانواده سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه این نگاه که روانشناسان حلال همه مشکلات هستند و یا همه بدبختی‌ها ناشی از مشاوره روانشناسان است باید تغییر کند و در وزارت علوم به عنوان متولی تربیت روانشناسان بر تربیت روانشناسان تمرکز شود.

وی تقویت و ارتقاء کیفی خدمات روانشناختی و سیستم نظام ارجاع را از مهمترین فعالیت‌های سازمان بهزیستی در این راستا برشمرد و بیان داشت: در حال حاضر تمام شهرستان‌های کشور مجهز به مرکز مشاوره و خط ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی هستند و سامانه تصمیم نیز در همه شهر‌ها فعال است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
کلا تو این کشور هرکی به فکر خویشه مشاورها و روانشناسان هم چون مراجع ندارن دنبال کندن از بودجه و نمایشهای توهمی هستن
آخرین اخبار