تامین ۳۰ هزار تن کاغذ درسی توسط شرکت‌های تولیدکننده داخلی

مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: اگر همانند سنوات گذشته کاغذ مورد نیاز را از خارج وارد می‌کردیم، هر کدام از بسته‌های آموزشی با افزایش قیمت حدود چهار برابری مواجه می‌شدند.

مهدی حاجی محمدی مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه به قصد حمایت از تولید داخلی، کاهش هزینه‌های تولید و در راستای ایجاد غرور ملی با تکیه بر تولید ملی، ۱۰۰ درصد مقوا و ۷۰ درصد کاغذ مورد نیاز کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ را با بهره‌گیری از توان داخلی به چاپ سپردیم، گفت: اگر همانند سنوات گذشته کاغذ مورد نیاز را از خارج وارد می‌کردیم، هر کدام از بسته‌های آموزشی با افزایش قیمت حدود چهار برابری مواجه می‌شدند.

 حاجی محمدی ، با اشاره به اهمیت آموزش در دوران کودکی که سهم قابل توجهی از آن برعهده نظام تعلیم و تربیت کشور است اظهار کرد: قطع به یقین حجم بزرگی از این سهم غیر قابل انکار توسط کتاب‌های درسی و محتوای موجود آن به نسل‌های آینده منتقل می‌شود.

وی افزود: از این حیث کتاب‌های درسی حتما باید به‌روز، باکیفیت، نافع و موثر باشند.

مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه فارغ از آنکه اکنون چه میزان از این کتاب‌ها مفید و موثر هستند و چه میزان از اشکالات آموزش به محیط یا سخت‌افزار‌ها و یا مدرسان دروس بر می‌گردد، باید پذیرفت که تهیه و توزیع این رسانه ارزشمند برای دانش‌آموزان و معلمان، نقطه اتکای محوری در امر آموزش به شمار می‌رود اظهار کرد: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی موظف است در بهترین شرایط ممکن این نیاز اساسی را برای امید‌های آینده کشور تامین کند و تکلیف خود می‌داند که همزمان باید این فعل ذاتی، علی‌رغم مضایق موجود اقتصادی به گونه‌ای مدیریت کند که این امر در نهایت با کمترین فشار به خانواده‌ها محقق شود.

حاجی محمدی با اشاره به هجمه‌های اخیر دشمن و بروز نوسانات اقتصادی که فرآیند چاپ و توزیع کتب درسی را نیز تحت تاثیر قرار داده بود گفت: در چنین شرایطی، اگر همانند سنوات گذشته کاغذ مورد نیاز را از خارج وارد می‌کردیم، هر کدام از بسته‌های آموزشی با افزایش قیمت حدود چهار برابری مواجه می‌شدند که فشار مضاعف به خانواده‌ها را در پی داشت. برای مثال قیمت کتاب‌های مقطع متوسطه اول که در سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار تومان بود، امسال به حدود ۴۰۰ هزار تومان می‌رسید. هر چند که اساسا همین رقم نیز برای ۹ ماه سال تحصیلی عدد سنگینی محسوب نمی‌شود، اما سازمان خود را موظف می‌دانست تا همین فشار را هم کاهش دهد.

وی افزود: هرچند رقم واقعی تولید کتاب به مراتب بیشتر از این ارقام است، در هر حال سازمان پژوهش به قصد حمایت از تولید داخلی، کاهش هزینه‌های تولید و در راستای ایجاد غرور ملی با تکیه بر تولید ملی، ۱۰۰ درصد مقوا و ۷۰ درصد کاغذ‌های کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ را با بهره‌گیری از توان داخلی به چاپ سپرد و این تقریبا کل ظرفیت ممکن کشور در سال قبل بود.

مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه در ادامه همین روند امسال نیز در مناقصه‌های خرید کاغذ کتاب‌ها که هر سال به صورت بین‌المللی و با حضور شرکت‌های خارجی برگزار می‌شد، تغییراتی ایجاد کردیم تا حداکثر ظرفیت ممکن کشور را در این امر بکار بگیریم گفت: بنابراین مقرر شد مناقصه در بخش اول تنها با حضور شرکت‌های داخلی برگزار شود تا هر آنچه مورد نیاز این سازمان است از طریق نیرو‌های کشور تامین شود.

به گفته حاجی محمدی، برای چاپ کتب درسی سال تحصیلی جاری به ۴۸ هزار تن کاغذ و مقوا نیاز داشتیم که ۳۰ هزار تن آن از طریق شرکت‌های تولیدکننده داخلی تأمین شد و همانطور که اشاره شد اکنون به سهم حدود ۷۰ درصدی کاغذ تولید داخل رسیده‌ایم و استفاده از کاغذ‌های تولید داخل باعث شد قیمت کاغذ در تفاهم‌نامه ما از ابتدای سال تا آخر سال ثابت بماند.

منبع: ایسنا

برچسب ها: قیمت کتاب ، کتاب درسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.