بازار عجیب خرید و فروش لباس دست دوم مارک دار

چند وقتی است که مزون دار‌های شمال شهر لباس‌های دست دوم مارک دار را با قیمت‌های عجیب و غریب به برند پوش‌ها می‌فروشند و عجیب‌تر آنکه این افراد ترجیح می‌دهد لباس مارک دار تاناکورا را با افتخار بخرند. 

لباس‌های برند یا مارک دار پوشیدن یک زمانی برای بعضی‌ها نشان افتخاری بود که نصیب هر کسی نمی‌شد. با جمع شدن اکثر نمایندگی‌های اصلی در ایران دیگر آن کسی که لباس هایش را از ترکیه می‌خرید می‌توانست ژست پولدار بودن را به نمایش بگذارد. با به وجود آمدن تحریم‌ها تک و توک نمایندگی برند‌های اصلی در کشور پیدا می‌شود. آن لباس‌های کمی هم که در بعضی از مغازه‌ها پیدا می‌شود به قول مزون دار‌های شمال شهر، فروشنده‌ها چمدانی وارد کرده اند و به قول معروف قاچاق است. 

اما مگر می‌شود لاکچری پوش‌ها دست از پوشیدن لباس‌های مارک دار بردارند حتی اگر به قیمت خرید لباس‌های دست دوم باشد! 

چند وقتی است که مزون دار‌های شمال شهر لباس‌های دست دوم مارک دار را با قیمت‌های عجیب و غریب به برند پوش‌ها می‌فروشند و عجیب‌تر آنکه این افراد ترجیح می‌دهد لباس مارک دار تاناکورا را با افتخار بخرند. 

کیف دستی کوچک دیور ۲۵ میلیون 

کافی است سری به مزون‌های بالای شهر بزنید. چنان با دبدبه و کبکبه‌ای لباس‌های دست دوم خارجی را می‌فروشند که حتی به خودت جرئت نمی‌دهی بپرسی این لباس‌ها از کجا و چطور وارد کشور شده اند؟ 

تیشرت گوچی و زارا نزدیک به ۸ میلیون تومان، کیف دستی کوچک دیور حدود ۱۵ میلیون تومان، کفش‌های لوییس ویتون حدود ۵۰ میلیون تومان و لاکچری پسند‌ها این مبالغ را به راحتی برای اجناس دست دوم خارجی می‌دهند. البته تعدادی از خریداران نمی‌دانند این لباس دست دوم است و خیال می‌کنند از یکی از نمایندگی‌های برند معروف خرید کرده اند! 

تاناکورا از کجا می‌آید؟ 

پوشاک تاناکورا و دست‌دوم عمدتا از پاکستان و همین‌طور غرب کشور و از سمت مهاباد وارد کشور می‌شوند. ورود آن‌ها هم کاملا به صورت قاچاق است. اما همین کالا‌های قاچاق که به شکل غیرقانونی وارد مرز‌های داخلی شده‌اند به دو دسته تقسیم می‌شوند،‌تر و تمیز‌ها به مشتری لاکچری پسند که چشمش فقط دنبال برند است، به مزون‌های بالای شهر فروخته می‌شود و اجناس معمولی در مناطق خاصی مثل باغچه به فروش می‌رسد و قیمت‌های‌شان متفاوت است. این در حالی است که در میان برند‌های معروف پوشاک ایرانی می‌توان لباس‌های بسیار با کیفیت، اما با قیمت‌های بسیار پایین‌تر پیدا کرد. اما برای بعضی از خریداران لباس مارک دار ارزشش را دارد حتی اگر دست دوم باشد.

غرب گرایی ریشه ایدئولوژیک دارد 

«محمد میرشکرایی» پژوهشگر و مردم شناس، درگفت و گو با خبرگزاری علم وفناوی آنا می‌گوید: ریشه برندگرایی در مسائل فرهنگی است که مسائل مختلفی را در دل خود دارد. شیوع مسئله برند گرایی و در پی آن لباس‌های تاناکورا بیانگر این است که افراد نسبت به اصالت فرهنگی خود متزلزل هستند یعنی میل تجربه به غرب در آنان بیشتر است که این مسئله نیز ریشه ایدئولوژیک دارد.

این نوع افراد بیشتر به نمایش لاکچری بودن علاقه دارند و مثلا برای نمایش قدرت اقتصادی خود حاضر هستند حتی اجناسی که مطابق سلیقه آن‌ها نیست، اما از برند‌های معروف است، استفاده کنند. 

این جامعه شناس ادامه می‌دهد: اینکه شخصی بخواهد ظاهری آراسته داشته باشد و حتی از زیور آلات استفاده کند یک مسئله شخصی و سلیقه‌ای است، اما اینکه کسی در خرید لوازم مصرفی خود وسواس استفاده از وسایل مارک دار داشته باشد و آن را حتی در صورت دست دوم بودن تهیه کند قطعا مشکلی وجود دارد.

میرشکرایی در بخشی از صحبت‌های خود به استقبال مردم از کالای داخلی در کشور‌هایی توسعه یافته اشاره می‌کند و می‌گوید: هر چقدر استفاده مردم از کالای داخلی بیشتر باشد قطعا کیفیت کالا‌ها هم بالاتر خواهد رفت و قطعا تولید کنندگان هم باید برای بهبود کیفیت کالای ایرانی تلاش کنند. 

 مارک‌های تقلبی کیلویی در کوچه پس کوچه‌های پاچنار

بازار استفاده از لباس‌های مارک به حدی رسیده است که بعضی تولید کننده‌های داخلی هم لباس‌های خود را با برند‌های خارجی وارد بازار می‌کنند. پاچنار از جمله مکان‌هایی است که مارک‌های متعدد بین المللی پوشاک به صورت کیلویی به فروش می‌رسد. مارک‌هایی که هر کدام می‌توانند قیمت یک لباس یا کالا را چندین برابر کنند. این دسته از لباس‌ها معمولا توسط تولیدکنندگان زیرپله‌ای تولید و با یک مارک خارجی روانه بازار می‌شود و افرادی که تشنه لباس‌های مارک دار هستند همان لباس ایرانی را با قیمت چند برابر فقط بخاطر برند تقلبی اش می‌خرند.

یا اینکه بسیاری از لباس‌های تولید داخل از مدل‌های خارجی کپی می‌شوند. با این تفاوت که از کیفیت و سایز بندی مناسب داخلی برخوردار نیستند. این در حالی است که فروش فله‌ای مارک‌ها نیز به یاری این بخش آمده و مشتری را به باور دروغ خارجی بودن اجناس تشویق می‌کند. در این میانه مشتریان چند راه حل در پیش دارند. یا باید به اجناسی داخلی که اغلب بی کیفیت هستند قناعت کنند یا هزینه‌های گزاف برای برند بپردازند و یا اینکه به تاناکورا روی بیاورند.

سود خرید عمده لباس‌های مارک دار در باغچه 

داستان خرید لباس‌های دست دوم در باغچه یا همان بازار سید اسماعیل (سد اسمال)، اما متفاوت است در این بازار لباس‌های دست دوم به اصطلاح مارک دار با قیمت‌های بسیار ارزان‌تر پیدا می‌شود، اما سود خرید این لباس‌ها در خرید عمده آن است. یعنی مغازه دار‌هایی که به صورت عمده و ارزان‌تر خرید می‌کنند و با قیمت‌های عجیب و غریب می‌فروشند. 
 بدیهی است بعضی‌ها هم از سر ناچاری به لباس‌های تاناکورا باغچه روی می‌آورند و مجبور به استفاده از آن هستند. بستگی دارد برای چه هدفی وارد باغچه شوید! بر عکس باور عوام تمام کسانی که مشتری لباس‌های تاناکورا سید اسماعیل هستند از افراد تنگدست جامعه نیستند. 

برند پوشی بد نیست اگر..

برند پوشی نه تنها بد نیست بلکه یک سبک پوشش محسوب می‌شود. اما مهم این است که بعضی از افراد بهای برند پوشی را چطور پرداخت می‌کنند؟ در این مورد شاید باید به ضعف تبلیغات برند‌های داخلی یا پایین بودن کیفیت بعضی از اجناس داخلی اشاره کرد که مصرف کننده را به سمت لباس‌های مارک دار دروغین سوق می‌دهد.

منبع: آنا

برچسب ها: لباس ، برند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
یه تیشرت شده ۵۰۰ تومن خدا لعنت کنه شما رو
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۱۰:۱۰ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
وزارت صمت مالیات این داد و ستد های نا معقول را می گیرد که عده ای مخالف تشکیل وزارت بازرگانی هستند؟ من از تمام مخالفان وزارت بازرگانی می پرسم: چه کسی به ناف این آشفته بازار مالیات می بندد؟ گردش مالی اینها را چه کسی باید احصا کند و به وزارت اقتصاد و دارایی معرفی کند؟ اساتید جواب بدهند. تاناکورا. کیف دستی کریستین دیور کارکرده پنج میلیون یا بیشتر!!! مالیات این پنج میلیون باید گرفته شود تا حساب دستشان بیاید. قانون اساس شاهین ترازوست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
خلایق هر چه لایق
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۰۶:۰۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
به مد پوشان بگویید: آخرین مد کفن است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
حالا این مثال هایی که تو متن آورده شده رو کار ندارم
ولی زیاد دیدم کفش دست دو برند میخرن با قیمت کمی بیشتر از همین کفش هایی که تو تلویزیون 24 ساعته تبلیغ میکنن
اما کیفیت و طول عمرش به مراتب بیشتره
برید یقه تولید کننده ها رو بچسبین که به جای تولید محصول با کیفیت، تمام تمرکزشون روی اینه که قیمتشون از قیمت روز دلار جا نمونه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
ادم های خود باخته لباس های دست دوم را که ممکنه هر نوع میکرب و باکتری داشته باشه میخرن و بی سوادی و کوچکی شون را با لاف برند پوشی توجیه میکنن ، اگر کسی واقعا برند پوشه ، باید لباس نو و برند بخره ، و اگر پول کافی نداره ، لباس های غیر برند و با کیفیت و نو خریداری کنه ، نه اینکه اشغال پوش لباس های کهنه بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
لباس کیلویی هم زیاد شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
ولی من تعجب میکنم که این تهرانیها این پولها را از کجا در میاورند انگار که خودشان دستگاه چاپ پول دارند ولی شک هم نکنیم به نظرم با این همه کمبود شغل این پولها فقط دارد تو خانه ها چاپ میشود و یا از خارج مثل شکر وارد میشود ولی جای تعجب دارد این همه پول دست مردم باور کنید این تهرانیها تا چند سال دیگر ناسا را خریداری میکنند باتمام ماهوارهها و تلسکوبها و هواپیماها شک نکنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
باید منتظر غذاهای دست دوم هم باشیم...
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
افتخارش برای رییسی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
مردم با اوضاع تورم توان خرید جنس نو ندارند روی آوردن به دسته دو خرید مسولین که کاری با تورم ندارند دولت جدید هم وعده سر خرمن داد قانون که کاری نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
این دست دوم ها با این قیمت های نجومی اون که ندار میره میخره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
ترجیح میدم لباس نویی که ده سال پیش خریدم صد بار ببپوشم و لباس شخص دیگه ای رو نپوشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
من یادمه حدود ۳۲ سال پیش لباس دست دوم تاناکوا همان کهنه و مال شرکت های ور شکسته و مرده ها ...وارد شده بود می فروختن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
همش دست دوم نیست نو لیبل دار است که در فصل مورد نظر فروخته نشده است
یا بسیار کم کار
یا کارکرده زیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
ما هم تو همین مملکت زندگی میکنیم یک خانواده چهار نفری دونفر بازنشسته یک نفر ‌پایان تحصیل و شغل آزاد و یک نفر هم محصل با در آمد سه نفرمان حتی در تهیه غذای روزانه موندیم منظورم این هست از کجا این پولها میاد که کفش پنجاه ملیونی دست دوم میخرند جز از رانت اختلاص کلاه برداری شیادی هست بفرمایید ماهم راهش یاد بگیریم در زجر زندگی نکنیم خداوند حامیتون باشد
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۰۹:۵۰ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
شک نکن هست ، ی نگاه به عقبه خودت بنداز متوجه میشی.
قرار نیست هر کی پولدار باشه از راه حروم درآورده باشه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۴:۵۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
متاسفانه مرغ همسایه غازه بهترین برند پوشاک رو خودمون داریم بهترین کیف و کفش چرم رو خودمون داریم چرا باید بریم لباس کهنه ی خارجی رو بپوشیم؟ واقعا جای غصه داره
Iran (Islamic Republic of)
پیمان قشلاقی
۰۹:۵۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
متاسفانه اشتباه فکر میکنید
بنده خودم در یک فروشگاه برند فروشی کار میکنم
اولا که جنس و الیاف خارجی اصل ( نه ساخت چین ) کاملا متفاوت و با کیفیت و حتی به فکر زمان تجزیه شدن هم هستند که مثلا این الیاف بعد از سه ماه تجزیه بشه و اگر وارد آبهای زیرزمینی شد ، آب رو مسموم نکنه ( در این حد ) این اطلاعات دقیقا روی شناسنامه هر کالا هست
و دوما اجناس ایرانی بدون تعارف هم قیمت بسیار بالا دارند و هم کیفیت پایین
به جان فرزندم شلوار ایرانی گرفتم 700 هزار تومن و بعد از دو ماه ساییده و پاره شد .
کیف بعد از دو ماه پرز پرز میشه
و الباقی
چون ما فقط به فکر سود بیشتر هستیم نه چیز دیگه
فقط سود بیشتر
از هر چیزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
کسی که 50 میلیون برای کفش میده آیا به هموطن خودش هم که در فقر بسر میبره کمک مالی میکنه؟! چقدر از ثروتمندان به فکر باقی هموطنان خودشون هستن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
دوست عزیز هموطن فقیر تو بخاطر توزیع ناعادلانه ثروت ایران هست ایران بااین همه منابع طبیعی زیرزمینی چراباید فقیر داشته باشد درضمن ایا میدانی درامد بیناد مستضعفان درکجاها هزینه میشود؟ اصلا میدانی بیناد چه درامدهایی وچه کارخانه هایی را دارد که درامد ان مشخص نیست بحساب چه کسی واریز میشود همین بنیاد اگر درامد خودش را درست هزینه کند فقیر نداریماونوقت تو توقع داری مردم فقرزدایی کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۰۹:۴۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
کسی که نیاز به کمک داره شک نکن ی جای کار خودش می‌لَنگه ، یا معتاده یا کار نمی‌کنه و تنبله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
حتی در هلند براحتی لباس دست دوم فروش میرود
دلیلش کپ خوب و استیل و دوامش و جنسش هست نه برند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
تو ترکیه هم لباس دست دوم می فروشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
وضعیت خودرو را دریابید، مگر کشور رئیس جمهور نداره، مجلس کجاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
شاسی بلند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
خواهشا اجازه ندهید این لباس های دست دوم وارد شود پر از میکروب ‌هزاران مریضی از همین لباسها منتقل می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
خواهشا اجازه ندهید این لباس های دست دوم وارد شود پر از میکروب ‌هزاران مریضی از همین لباسها منتقل می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
گاهی لباس های مرده هاست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
چه وضعی شده بازار خودرو، مگر رئیس جمهور کشور نظارت نداره، مجلس کجاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
سوار شاسی بلنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
مجلس خودرو مفتی میگیرع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
با سلام
خداحافظ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
مهم شخصیت توی لباس
لباس مهم نیست آدم توی اون لباس که مهمه
آدم نباشی برندترین مارک جهانی لباس رو هم بپوشی فایده نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
البته جنس و دوام لباس هم مهمه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۴۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
خواهشاً جو ندید نداریم و ملت بدبختن. همه جای دنیا دست دوم فروشی هست و هرکسی از هر فروشگاهی دوست داره میتونه خرید بکنه. تاناکورا فروشی هم زیاد شده بهترین مارک های دنیا رو میارن به قیمت بالا هم میفروشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام
خواهشاً قیمت خودرو را پیگیری کنید. چه وضعی هست در این دولت که خودرو در کمتر از یک سال ۴ برابر شده است، تکلیف خودروهای وارداتی دست دوم به کجا رسید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
تو دولت قبل چند برابر شده بود؟
پراید ۲۰ میلیونی ۱۰۰ رو رد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
تاناکورا خب اجناس با دوامتری می تونی با قیمت پایینتر پیدا کنی/ اونی که برند الکی میزنه روی لباس اگر برند شناس و خارجی پوش باشه سریع میفهمه.
آخرین اخبار