عمارت کلاه فرنگی آباده در چند قدمی نابودی/ رها شدن سنگ نوشته ارزشمند در گوشه‌ای از بنا

بخش هایی از عمارت کلاه فرنگی آباده فرو ریخته و مسئولان برای پیشگیری از ریزش بیشتر بنا، داربست‌های آهنی را بر روی آن کار گذاشته و آن را به حال خود رها کرده اند.

یکی از بنا‌های بسیار ارزشمند شهر آباده در استان پارس، که چشم و چراغ و نگین معماری شهر به شمار می‌آید عمارت کلاه فرنگی است. این بنا در شرایط نگهداری و حفاظتی مناسبی قرار ندارد و رخداد‌های ناگواری را از سر می‌گذراند. 

عمارت کلاه فرنگی از بنا‌های دوران قاجاریه است که در نزدیکی میدان ولی عصر کنونی آباده قرار دارد. این بنا دارای یک اشکوبه (طبقه) بوده و در وسط آن باغچه‌ای مربع شکل جای گرفته است. نقشه این بنا دایره‌ای و از ۳ نیم دایره تشکیل شده است.

عمارت کلاه فرنگی بر روی یک سکوی آجری با بلندای ۸۰ سانتی متر جای گرفته و به اندازه ۲ پله از سطح زمین فاصله دارد. ستون‌های سنگی با سرستون‌های کنگره ای، سقف بنا را نگه داشته و پایه ستون‌ها بر روی ایوانی به پهنای یک متر قرار گرفته که در پیرامون بنا جای دارد. 


بیشتر بخوانید

عمارت کلاه فرنگی آباده یادگاری از معماری ایرانی و اروپایی در فارس


سیاوش آریا فعال و پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس اظهار کرد: به سبب رسیدگی نکردن اداره میراث فرهنگی شهر آباده زمستان پارسال، بخشی از سقف آن فرو ریخته و مسئولان برای پیشگیری از ریزش بیشتر سقف و بنا، داربست‌های آهنی را بر روی بنا کار گذاشته و آن را به حال خود رها کرده اند. 

او ادامه داد: یک شرکت خصوصی که هیچ ارتباطی با میراث فرهنگی ندارد و روشن نیست که چگونه توانسته است به این مهم دست یابد در بخشی از مجموعه و بیرون از عمارت اصلی ساکن و دفتر کار خود را مستقر کرده است. 

وضعیت نامناسب نگهداری از سنگ نوشته پهلوی ساسانی در عمارت کلاه فرنگی

آریا تصریح کرد: بی گمان دردناک‌ترین و غم انگیزترین موضوع در عمارت کلاه فرنگی، رها شدن سنگ نوشته پهلوی ساسانی در گوشه‌ای از حیاط مجموعه با بدترین روش و شیوه ممکن نگهداری و حفاظتی است که دل هر دوستدار تاریخ و فرهنگ ایرانی را به درد می‌آورد و آه از نهاد آدمی بلند می‌شود. 

پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس اضافه کرد: این سنگ نوشته بیش از هزار و ۵۰۰ سال دیرینگی دارد که نه به ثبت ملی (ثبت اشیای غیرمنقول) رسیده و نه تا کنون مستندنگاری شده است و حتی نه خوانش و برگردان علمی. سنگ نوشته‌ای ارزشمند و یگانه که کمتر کارشناس زبان شناسی یا باستان شناسی از آن آگاه است.

سنگ نوشته پهلوی ساسانی در گوشه‌ای از حیاط عمارت کلاه فرنگی

او افزود: بنا بر بررسی ها، این سنگ نوشته جزو سنگ نوشته‌های سرقتی در دهه‌های گذشته از مکانی ناروشن است که در شهر آباده توقیف شده و بیش از یک دهه است در عمارت کلاه فرنگی نگهداری می‌شود. اما هم اینک، دوستداران میراث فرهنگی شهر آباده از وضعیت بد آن و رها شدن این یادگار ساسانیان در کف حیاط و گوشه‌ای و در بدترین شرایط حفاظتی از آن خبر می‌دهند.

این فعال میراث فرهنگی با گله مندی ادامه داد: براستی مسئولان میراث فرهنگی شهر آباده و استان چه می‌کنند؟ تا به کی باید بیننده نابودی یادمان‌های تاریخی و فرهنگی تکرارناپذیر گذشتگان بود؟ اگر رخداد ناگواری برای سنگ نوشته ساسانی روی دهد و خدای ناکرده آسیبی ببیند چه کسی پاسخگو است؟ اگر بخش‌های دیگری از عمارت کلاه فرنگی که به ویرانه‌ای تبدیل شده، فرو ریزد چه کسی پاسخ گو است؟ آیا مدیریت شهری و مسئولان فرهنگی شهر بنای ملی و نیاکانی گذشتگان برایشان ارزشی ندارد و نباید به کمک اداره میراث فرهنگی شهر بیایند و عمارت کلاه فرنگی که چشم و چراغ شهر است را نجات داده و مرمت و بهسازی کنند؟

او در ادامه تصریح کرد: باید دانست عمارت کلاه فرنگی، آبروی فرهنگی شهر آباده به شمار می‌آید و همه مردم شهر و مسئولان دولتی شهر و استان باید در برابرش حساس و پاسخگو باشند.

وضعیت نگهداری و حفاظت از عمارت کلاه فرنگی در آباده

عمارت کلاه فرنگی آباده با شماره ۳۴۰۸ در ۲۸ اسفندماه ۱۳۷۹خورشیدی به ثبت ملی رسیده است.

یادمان‌های تاریخی و میراث گذشتگان هویت ملی کشور هستند و در نزد ما امانتی هستند که باید سالم به دست آیندگان سپرده شود؛ بنابراین باید از میراث فرهنگی و آثار تاریخی بدرستی پاسداری و نگاهبانی کنیم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
جاوید وماندگار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
حیفه این آثار تاریخی که اهمیتی داده نمی شود با همین آثار تاریخی می توان اقتصاد کشور را چرخاند البته اگر اهمیت داده شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
واقعا خجالت آوره که انقد به بناهای تاریخی بی توجهی ای میشه مردم شهرستان آباده هم گویا در خواب زمستانی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام ، فرمانداری کجاست شهرداری کجاست. میراث فرهنگی کجاست. یعنی عرضه ندارند این قسمت رو ترمیم کنند با ده میلیون میشه درستش کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
بله متأسفانه بنده خود یک شهروند آباده ای هستم و شاهد این موضوع هستم که هیچ نوع رسیدگی از طرف دستگاه های زیربط به این بنا تاریخی و بنا های دیگری چون تیمچه صرافیان نمیشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
حالا یاد مشکلات آباده افتادید؟ صد بار زنگ زدم برای پوشش های خبری اما جواب ندادید. شما به عنوان رسانه باید پاسخگو باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
داستان شاه اسماعیل پسر شاه عباس صفوی که با یک پهلوان در عمارت کلاه فرنگی میجنگد بعد از جنگ بسیارسخت شکست میدهد و رسم بود فرد پیروز بکشد وقتی خنجرمیکشد و دستش را به سمت پهلوان میبرد می بیند گریه میکند و متوجه میشود پهلوان شکست خورده زن هست و خلاصه ازدواج میکنند و ادامه داستان طولانی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام و درود و تشکر بابت پوشش شهرم آباده ، علاوه بر این عمارت باغ امید سالار، کاروانسرای ایزدخواست و چندین اماکن باستانی دیگر در حال تخریب هست یادمان نرود که تاریخ فرمانداری این شهرستان به سال 1304 باز می گردد اما با اینکه نسبت به استانی مثله یزد و یاسوج پیشینه شهریت بالاتری داریم اما به علت فقدان مدیریت صحیح عقب مانده ایم شما ده روز در این شهر اقامت کنید متوجه فرهنگ غنی و بالای مردم این شهر خواهید شد شهری با غنای فرهنگی و تاریخی که مهد منبت ایران است اما به علت نگاه غلط مدیران بالاخص نمایندگان مجلس که اهل این شهرستان نیستند و اهل سایر نقاط می باشند سبب شده این شهر عزیز ما به این وضع دچار شود تقاضای ما رسیدگی به این امر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
آقای ضرغامی مشغول درست کردن نان سنتی هستند اجازه بدین کارشون تموم بشه میرسند خدمتتون
آخرین اخبار