دژکام:

تمدن اروپایی به پایان مسیر خود رسیده است

امام جمعه شیراز با بیان اینکه امروز تمدن اروپایی با همه بهره‌هایی که ممکن است برای بشر به ارمغان آورده باشد، به پایان مسیر خود رسیده است، گفت: باید پایان خط آن‌ها را باید باور کنیم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در آیین افتتاحیه اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که در محل مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) در حال برگزاری است، خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها تصریح کرد: شما تصمیم گیران بزرگ جامعه هستید و باور داشته باشید که باید کار کارستانی انجام دهید.

او با بیان اینکه امروز تمدن اروپایی با همه بهره‌هایی که ممکن است برای بشر به ارمغان آورده باشد، به پایان مسیر خود رسیده است، افزود: باید پایان خط آن‌ها را باید باور کنیم.

نماینده، ولی فقیه در فارس با تاکید بر این نکته که دوران خداگریزی تمام شده و پایان خط تمدن غربی یعنی همین موضوع، گفت: دنیای بدون آخرت، تصور تمدن غربی‌هاست و این تصور که نشانه تمدن اروپایی است، تمام شده است.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: باور به جهان دیگر پایه حرکت انقلابی ما هست. به عنوان مثال؛ مفهوم شهادت بر پایه محور معاد استوار است وگرنه شهادت که به تنهایی معنا نمی‌دهد و به همین دلیل حیات پس ازمرگ و عالمی که از نو ساخته می‌شود. جزو باور‌های بنیادین ما هست.

او گفت: امروز ما طلبه‌ها کار خود را انجام داده‌ایم و اکنون میدان دست جامعه علمی است؛ ما گفتیم این باور‌ها برهان پذیر و اصیل است، اما این تصمیم گیری‌ها باید مبنای تصمیم گیری و جهت گیری علمی قرار بگیرد که این کار ما نیست.

امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه برای ساخت عالمی از نو، نیازمند برنامه‌های مدون و جامع هستیم، گفت: نقشه مهندسی فرهنگی را شورای عالی انقلاب فرهنگی و نقشه جامع علمی را وزیر علوم، تحقیقات و فناوری باید دنبال کنند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه رهبر انقلاب اخیرا مطرح کردند که اگر نقشه علمی ما سامان داشت نباید تحصیل کرده بیکار داشته باشیم، گفت: متاسفانه نقشه علمی کشور آنگونه که باید جدی گرفته نمی‌شود.

او گفت: بنای ما این است که نگاهی از بالا به مسائل بیندازیم و همفکری کنیم، اما اگر به نقطه‌ای رسیدیم که حرف درستی است باید پای آن بایستیم و در عین حال پای اشتباهاتمان هم بایستیم و این یعنی تحول.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.