پلنگ ۱۳ ساله در منطقه شاسکوه تلف شد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان جنوبی از تلف شدن یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده شاسکوه خبر داد.

 

حاتمی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: پس از دریافت گزارشات مردمی مبنی بر مشاهده لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه، محیط بانان با حضور در محل مورد نظر، در یکی از مناطق صعب العبور، لاشه یک قلاده پلنگ را مشاهده کردند.

او افزود: با اطلاع از این موضوع و به منظور بررسی صحت و سقم این گزارش سریعا با همراهی معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل در محل مورد نظر حاضر و کار‌های کارشناسی، نمونه برداری وبیومتری و... روی لاشه انجام شد.

حاتمی بیان کرد: طبق بررسی‌های کارشناسی انجام شده روی لاشه، علت تلف شدن این گونه ارزشمند، کهولت سن تشخیص داده شد.

مودی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی هم گفت: این پلنگ نر بار‌ها از سال‌های گذشته به وسیله محیط بانان و یا دوربین‌های تله‌ای در این منطقه مشاهده شده است.

او سن تقریبی این گونه ارزشمند را  ۱۳ سال تخمین زده و افزود: منطقه حفاظت شده شاسکوه بین شهرستان‌های قاین و زیرکوه واقع شده است.

مودی منطقه حفاظت شده شاسکوه را یکی از زیستگاه‌های ارزشمند و با پتانسیل بالا برای زیست گونه پلنگ در استان عنوان کرد و ادامه داد: به دلیل شرایط مساعد منطقه (آب، تغذیه، حفاظت و..) این گونه ارزشمند سال‌های طولانی در آن زیست کرده و به دلیل کهولت سن نیز این گونه ارزشمند تلف شد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: نمونه گیری لازم از این گونه برای نگهداری در بانک ژن انجام شد.

سیمای عمومی منطقه کوهستانی است که حاشیه آن را دشت‌های وسیع در برگرفته است.

این رشته کوه دارای تنوع اقلیمی و پوشش گیاهی بالایی است و گاه می‌توان گونه‌های گیاهی و جانوری خاصی را در آن مشاهده کرد که دارای پراکنش بسیار محدودی در استان هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار