شناسایی ۳۰ هزار هکتار اراضی مازاد دستگاه ها

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۳۰ هزار هکتار زمین مازاد دستگاه ها را شناسایی کردیم و برای تسریع در شناسایی به سامانه سادا نیاز داریم.

 

امروز میز اقتصاد با حضور مسئولان به بررسی آخرین وضعیت واگذاری اراضی در دستگاه ها پرداخت.

سوال: آخرین تصمیمات جلسه دیروز چه بود؟

مالکی سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن: بخش اول جلسه بازار اجاره بود و تصمیمات خوبی درباره اجاره در نظر گرفته شد و بیست و پنج درصد اجاره در تهران مصوب شد. وام طرح نهضت ملی مسکن مورد تصویب قرار گرفت و خبر بسیار خوبی بود. تسهیلات بانکی هم تاکید شد و گزارشی از پرداخت تسهیلات بانکی ارائه شد و بانک ها موظف شدند که تکلیف حود را در این باره انجام دهند. 

سوال: ما در چند شهر توانستیم به متقاضیان زمین واگذار کنیم؟

مالکی: ابتدای دولت سیزدهم ما زمین آماده نداشتیم و موجودی ما در طرح های حمایتی صفر بود،هر اتفاقی که اکنون افتاده در دولت سیزدهم بوده است. سی هزار و پانصد و بیست هکتار زمین اکنون الحاق یا تامین شده است. یکی از ابعاد نهضت ملی مسکن این واگذاری زمین به مردم است که خودشان زمین بسازند.  اکنون الحاق زمین اتفاق می‌افتد.

سوال : نظر شما در خصوص واگذاری زمین ها چیست؟

یوسفی نماینده مجلس شورای اسلامی: بازار مسکن باید از کالای تجاری به کالای مصرفی تبدیل شود. دیروز هفتمین جلسه شورای مسکن تشکیل شد. سال ۱۴۰۰ سیصد و هشت هزار میلیارد تومان باید اختصاص داده می شد. من از بانک ملت و مسکن تشکر میکنم،بانک مسکن هشتاد درصد تسهیلات را پرداخت کرد. اگر سامانه سادا با سامانه ثبت اسناد برخط شود و در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد حداقل بیست هزار هکتار زمین به اینجا برمیگردد. در بحث واگذاری زمین به مردم به دو شکل عمل میشود. ما در شهر های بزرگ و کلانشهر ها دچار مشکل هستیم. وزارت اقتصاد باید به وزارت راه دسترسی بدهند. زمین ها باید زودتر به شهر ها الحاق شوند تا ما بتوانیم هشتاد درصد نیاز ها را برطرف کنیم. 

سوال: آیا اکنون مشوق ها وجود دارند؟

 مالکی: ما برای اولین بار تا‌کنون پانزده هزار و شصت و پنج هزار هکتار با بخش خصوصی یا مردم توافق نامه امضاء کردیم. من خودم اعلام آمادگی کردم که مردم و بخش خصوصی زمین دارند که قابلیت الحاق و استفاده دارد ما آمادگی توافق را داریم و ما ماموریت داریم که این اراضی را شناسایی و توافق کنیم. ما این زمین ها را به ارزش می رسانیم و خدمات و زیر بنای شهری را به آنجا می‌بریم. مشوقی بالاتر از این نیست که ما ارزش زمین ها را بالا می‌بریم و این پانزده هزار هکتار که اضافه شده به دلیل همین مشوق ها است. 

سوال :در استان کردستان چقدر زمین محاسبه و ارزیابی شده است؟

زارعی کوشا استاندار کردستان: ما جزء استان هایی هستیم که بیشترین متقاضی را داریم و ما به بیش از هشتصد هزار هکتار زمین نیاز داریم که بتوانیم به تعهدات مان عمل کنیم‌. تعهدات در شرف وقوع است و زمین ها در حال واگذاری است. آنچه که بیش از نیاز است اولویت واگذاری به پرسنل و افراد در دانشگاه ها است. ما در برخی از شهرستان ها محدودیت داریم. ما مثلا شهر دهکردان مان محصور است. من فکر میکنم ما مشکلی برای تامین زمین نخواهیم داشت و تغییر کاربری در زمین ها هم نخواهیم داشت. 

سوال: به سامانه سادا متصل شدید؟

مالکی: ما ۳۰ هزار هکتار زمین را شناسایی کردیم و برای تسریع در شناسایی به سامانه سادا نیاز داریم. تا کنون نمودار تغییراتی داشته است و نمودار رو به افزایش است و داریم از زمین های دستگاه ها استفاده می کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار