میزبانی از ۱۴ گروه نمایشی در جشنواره ملی تئاتر مرصاد

دبیر سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد گفت : میزبان ۱۴ گروه نمایشی و ۱۲۰ هنرمند در این دوره جشنواره هستیم.

سعید نوروزی دبیر سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد گفت : دبیرخانه دائمی جشنواره ملی تئاتر مرصاد از شهریور سال گذشته کار خود را آغاز کرد و در ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ فراخوان سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد به سراسر کشور اعلام شد.

وی افزود: مهلت ارسال آثار سه ماه بوده که یک ماه هم تمدید شد و بیش از ۱۰۰ اثر نمایشی در بخش‌های تئاتر صحنه‌ای، تئاتر خیابانی و نمایش نامه نویسی به دبیرخانه ارسال شد.

دبیر سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد تصریح کرد: آثار در دبیرخانه دسته بندی شده و در بهمن ۱۴۰۱ توسط ۲ گروه داوری شدند که محمدرضا زندی، اصغر گروسی و یوسف میرزایی داوری مسابقه نمایشنامه نویسی را انجام دادند و سه نمایش رتبه‌های اول تا سوم کسب کردند.

نوروزی اضافه کرد: رتبه اول به نمایش هیروشیما به کارگردانی لیلا روغنگیر قزوینی از قزوین رسید که با موضوع شهدا و جانبازان بمباران شیمیایی روستای زرده گهواره نگارش شده، نمایش واتر ویل نوشته آرش منصوری از اسلام آبادغرب مقام دوم را کسب کرد که موضوع این نمایش نامه ناآرامی مرزی و تجاوز عراق قبل از آغاز جنگ در شهر نفت شهر بود و مقام سوم را نمایش دیده بان نوشته هومن روحتافی از کرمانشاه کسب کرد که غصه یکی از جانبازان اعصاب و روان عملیات مرصاد را روایت می‌کند.

وی گفت: آرش ساربان، هاشم پور محمدی و رضا گشتاسب داوران هیأت ارزیابی و انتخاب آثار بخش تئاتر صحنه‌ای و خیابانی بودند که هشت نمایش در بخش تئاتر صحنه‌ای و ۶ نمایش در بخش تئاتر خیابانی به عنوان نمایش‌های برگزیده انتخاب شدند.

نوروزی خاطرنشان کرد: نمایش نصرت به نویسندگی و کارگردانی علی زیستی از کرمانشاه، نمایش آقا لیلا به نویسندگی مهرداد کوروش نیا و کارگردانی مهدی حیدری از بندر امام خمینی، نمایش بدریه به نویسندگی قاسم لطفی و کارگردانی مجید اقبالی از اهواز، نمایش هناسه به نویسندگی محمد قاسمی و کارگردانی اکبر مرادی کامیاب از همدان، نمایش دارم تموم میشم به نویسندگی و کارگردانی نرگس نوری از رامهرمز، نمایش کلاه قرمزی به نویسندگی مسعود بیگلری و امیر رضا ملکی و کارگردانی سید مرتضی مرتضوی از کرج، نمایش مادرم زری سر زا رفت به نویسندگی محمد خرم آبادی و کارگردانی داوود پارسا از گچساران و نمایش ساعت‌های زنگ زده به نویسندگی زهرا قلی زاده و نویسندگی و کارگردانی محمد فخرایی مطلق از بندر دیر آثار برگزیده بخش تئاتر صحنه‌ای بودند.

وی ادامه داد: نمایش نوشابه با طعم بیمارستان به نویسندگی و کارگردانی علی حسن نوری از اسلام آبادغرب، نمایش فراق به نویسندگی و کارگردانی حسین ایزدی از بروجرد، نمایش فروشی نیست به نویسندگی حمیدرضا عابدی و کارگردانی یاسر موسی پور از قوچان، نمایش هزاره به نویسندگی مصطفی دهشت و کارگردانی مازیار حسن زاده از کرمانشاه، نمایش پستچی به نویسندگی و کارگردانی مالک آبسالان از دهلران و نمایش وادی عشق به نویسندگی و کارگردانی مصطفی دهشت از کرمانشاه آثار برگزیده بخش نمایش خیابانی جشنواره بودند.

دبیر سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد مطرح کرد: در مجموع اسلام آبادغرب در سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد میزبان بیش از ۱۲۰ هنرمند در قالب ۱۴ گروه نمایش صحنه‌ای و خیابانی از دوازده شهرستان و ۹ استان سراسر کشور است که ۴۰ اجرا شامل ۲۴ اجرای خیابانی و ۱۶ اجر صحنه‌ای طی سه شبانه روز برگزار می‌شود.

نوروزی گفت: لیلا عاج، اصغر خلیلی و محمد کاظم تبار داوران مسابقه خیابانی و صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر مرصاد هستند که آثار برگزیده روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ماه در آئین اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد معرفی خواهند شد.

دبیر سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد تصریح کرد: آثار برگزیده دوازدهمین دوره جشنواره ملی تئاتر مرصاد چاپ شده که به عنوان هدیه به هنرمندان شرکت کننده در سیزدهمین دوره جشنواره ملی تئاتر مرصاد اهدا خواهد شد و آثار برگزیده این دوره جشنواره هم به چاپ می‌رسد و در پنجم مرداد ماه روز ملی کرمانشاه و سالروز عملیات مرصاد از آن‌ها رونمایی خواهد شد.

نوروزی بیان کرد: داوران جشنواره هر کدام از اساتید حوزه تئاتر و فیلم هستند که موفق به کسب جوایز متعددی شدند و در روز جمعه کارگاه آموزشی به صورت گفتگو محور با حضور این اساتید و هنرمندان حاضر در جشنواره برگزار خواهد شد.

وی مطرح کرد: جشنواره مرصاد سال گذشته در چهار بخش و امسال در سه بخش برگزار شد و بخش نمایشنامه نویسی، نمایشنامه خوانی به دلیل کم بودن آثار ارسالی از این دوره حذف شد و برای بازگشت دوباره این بخش به جشنواره در دوره آینده به توجه و مساعدت کافی نیازمند است.

دبیر جشنواره مرصاد تأکید کرد: اصلی‌ترین مشکل جشنواره که بیش از ۷۰ درصد توان اعضای دبیرخانه و نیرو‌های اجرایی صرف آن می‌شور می‌گیرد تأمین هزینه‌های جشنواره است که اگر تلاش‌های عده‌ای از مسئولین شهرستان نبود سیزدهمین دوره جشنواره ملی مرصاد هم‌اکنون برگزار نمی‌شد و قرار بود جشنواره در سر فصل اعتبارات ملی قرار گیرد، اما در دوره سیزدهم هم این اتفاق نیفتاد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار