برخورد با تغییر کاربری اراضی زراعی و ساخت وساز غیرمجاز

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین از برخورد قاطع دستگاه قضایی با تغییر کاربری اراضی ساخت و ساز غیرمجاز در استان خبر داد.

علی فولیان معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین گفت: در کنترل و کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی باید مسئولانه عمل کنیم و پاسخگو باشیم و منظور از پاسخگو بودن همان شنیدن مشکلات مردم و تلاش برای رفع آن است.

فولیان با تاکید بر لزوم مشارکت مردم در فرآیند پیشگیری از وقوع جرم، از جمله بزه سرقت، گفت: مردم باید همواره ضریب ایمنی و حفاظت از اموال خود را از طرق مختلف به ویژه اتخاذ راهکار‌های پیشگیرانه بالا ببرند تا ضمن کاهش زمینه‌های ارتکاب جرم، هزینه‌های ارتکاب آن نیز افزایش یابد.

وی تصریح کرد: انتقال ادوات و تجهیزات کشاورزی به منزل و نصب دوربین در حیاط منازل از جمله اقدامات پیشگیرانه در مراقبت از اموال است که از شهروندان انتظار داریم ایمن موارد را رعایت کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین گفت: حَکَمیت و ایجاد صلح و سازش در پیشگیری از بروزبسیاری از اختلافات و کاهش مراجعات و تشکیل پرونده به دستگاه قضائی نقش مهمی دارد و مدنظر قرار دادن این اصل در بسیاری از دعاوی ضروری است.

وی افزود: می‌توان با یک دوراندیشی ساده و اقدام بموقع می‌توان در بسیاری از مواقع، نسبت به ایجاد صلح و سازش و پیشگیری از بروز اختلافات و دعاوی و تشکیل پرونده در مراجع قضائی اقدام کرد.

فولیان با بیان مزیت‌های سند دار کردن اراضی کشاورزی اظهارداشت:این کار زمینه خدمت رسانی بهتر به کشاورزان را مهیا می‌کند لذا اجرای کامل آن راهکاری مناسب برای مقابله با معضل زمین‌خواری، رفع مشکلات مرزی و اختلافات بین کشاورزان و باغداران، توسعه کشاورزی و کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی است.

دبیر کارگروه استانی پیگیری اجرای طرح حدنگار (کاداستر) قزوین با تاکید براهتمام مردم و مسئولین در فرهنگ سازیِ امر پیشگیری از خرد شدن اراضی گفت: مشارکت دهیاران و بخشداران در اجرای کاداستر اراضی کشاورزی امری ضروری است.

وی تصریح کرد: این کار مردمی و موفقیت در اجرای کامل و درست این رسالت یک کار فرابخشی است و در صورتی به هدف خواهد رسید که با حضور و مشارکت همه دستگاه‌های متولی و همکاری مردم باشد.

 این مسئول قضایی ضمن تاکید بر برخورد قاطع دستگاه قضائی با تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی و ساخت و ساز‌های غیر مجاز اظهار کرد: مردم باید برای هرگونه ساخت و ساز خود مجوز دریافت کنند و مسئولان و دهیاران هم لازم است به موضوع تغییر کاربری اراضی حساس باشند در غیر این صورت برای هر کوتاهی پاخگو خواهند بود.

وی اضافه کرد: فرهنگ سازی و الگو سازی مناسب در خصوص جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز و ضرورت مشارکت آحاد مردم و مسئولین متولی امر در تحقق اهداف نهضت پیشگیری از ساخت و ساز غیرمجاز یباید با کمکرسانه‌ها و سایر دستگاه‌ها ترویج شود.

فولیان گفت: مردم می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع ارتباط مردمی قوه قضائیه (سجام) گزارش‌های خود را درباره جرائم و آسیب‌های اجتماعی از جمله سرقت، خرید و فروش مواد مخدر، تخلف در عرصه زمین منعکسکنند تا با آن برخورد شود.

 وی پیگیری مستمر و ارائه تمهیدات لازم از سوی دستگاه‌های متولی برای تامین آب شرب ساکنین روستای زویار و هفت روستای همجوار آن را از مطالبات مردم و دستگاه قضائی استان برشمرد و گفت: دستگاه قضائی وظیفه پاسداری از حقوق عامه را بر عهده دارد و مردم هم باید همواره حقوق حقه خود را مطالبه کنند.

در این میزخدمت مشکلات احصا شده روستا‌های زویار، همت‌آباد، قنبرآباد، ازون دره، اروس‌آباد، کو گیر بند، سفیده کش و بزولین مورد بررسی قرار گرفت و برای آن تصمیم گیری شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.