ابلاغ دستورالعمل‌های اجرای قانون جوانی جمعیت به دانشگاه‌ها

وزیر بهداشت گفت: دستورالعمل‌های اجرای قانون جوانی جمعیت به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

بهرام عین الهی وزیر بهداشت گفت: به منظور روند اجرای قانون جوانی جمعیت در وزارت بهداشت، ۹ دستورالعمل با امضای وزیر به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است.

او افزود: ۹۵ درصد تکالیف قانون جوانی جمعیت در حوزه وزارت بهداشت انجام شده است.

وزیر بهداشت گفت: سلامت یکی از مقوله‌های مهم در زندگی بوده و تاکید زیادی در سلامت شده است. یکی از دستاورد‌های بزرگ انقلاب اسلامی پیشرفت در سلامت است. قبل از انقلاب با توجه به اینکه وابستگی شدید به غربی‌ها داشتیم، اما متاسفانه در مقوله سلامت پیشرفتی نداشتیم و دانشگاه‌های ما در حوزه سلامت نیز محدود بودند در پی آن  مردم برای درمان بیماری‌های ساده مجبور به اعزام به خارج می‌شدند. 

او ادامه داد: از بزرگترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی پیشرفت در حوزه سلامت، ۶۷ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی، ۲۲ هزار عضو هیئت علمی ۲۷۰۰۰۰ دانشجو و حدود ۱۱۰۰ بیمارستان در کشور داریم در تمامی شاخص‌های بهداشتی کشور ما رشد بسیار خوبی داشته است و امید به زندگی که ۵۵ سال بود امروزه به بالای ۷۵ سال رسیده است.

عین الهی بیان کرد: کاهش مرگ مادران باردار و فوت نوزادان را در کشور شاهد هستیم. بهبود و کنترل بیماری‌های واگیر که متاسفانه در کشور وجود داشت امروزه کنترل و حذف شده است. انجام پیچیده‌ترین درمان‌های جهان را در کشور انجام می دهیم علی رغم تحریم‌های ناجوانمردانه که در این سال‌ها وجود داشت پیشرفت‌های خوبی در این حوزه داشتیم.

او بیان کرد: در حوزه سلول‌های بنیادی ایران جزء کشور‌های پیشتاز است و همچنین در شرایط کرونا کشور پیشرفت‌های زیادی را به دنبال داشت. ایران تنها کشوری است که در منطقه ۶ نوع واکسن کرونا را توانست تولید کند و ۱۵۵ هزار نفر از مردم را واکسینه کند. جمهوری اسلامی یکی از دولت‌های ممتاز در پیشگیری و درمان کرونا در دنیا  است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ۵۵ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت رشد پیدا کردند و ۴۳ محصول فناورانه سلامت محور ارتقاء یافت و با عث شد بیش از ۷ هزار نیرو مشغول به کار شوند. هفت مرکز نوآوری و ۸ مرکز فناوری سلامت راه اندازی شد؛ همچنین  ۱۴ پارک علم و فناوری راه اندازی شد و رتبه علمی کشور از ۱۶ به ۱۵ ارتقاء یافت.

او اظهار کرد: تکمیل بیمه همگانی و رایگان برای شش میلیون نفر از جمعیت انجام شد و این پوشش شامل مادران باردار و بیماران خاص می‌شد. در یک سال اخیر ۱۵ هزار تخت جدید در بیمارستان‌های کشور به خصوص در مناطق محروم راه‌اندازی و۲ هزار خانه بهداشت نیز ایجاد کرده ایم. افزایش ظرفیت پزشکان را ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش داده ایم و نسخه الکترونیکی را که زمان شروع و راه اندازی‌اش ۱۰ درصد بود به بالای ۹۸ درصد رساندیم. متاسفانه رشد جمعیت ما کاهش یافته که از ۴ برابر به یک برابر رسیده است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.