مهدی اقبال گفت: یکی از مهمترین اولویت‌های سال جاری، مستندسازی و صدور اسناد کاداستری قنات‌های استان است.

مهدی اقبال، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد گفت: به منظور حمایت و حفظ قنوات در سال‌های گذشته تلاش‌های متعددی انجام شد، ولی همه این‌ها باید منجر به مستندنگاری، نقشه‌برداری‌های لازم جهت صدور اسناد کاداستری شود.

او گردشگری قنات‌ها را مبحثی مهم در سطح استان عنوان کرد و ادامه داد: بالغ بر ۲۲ درصد از آب کشاورزی استان یزد که شامل سطحی حدود ۳۶ هکتار است به وسیله قنوات تحت پوشش قرار می‌گیرد.

مدیرکل ثبت اسناد یزد خاطرنشان کرد: به گفته مسئولان جهاد کشاورزی، در استان یزد سه هزار و ۱۰۰ رشته قنات و چشمه قنات دایر وجود دارد که برای استفاده در بخش کشاورزی زنده و فعال است. ضمن اینکه طولانی‌ترین و قدیمی‌ترین قنات‌های کشور و حدود ۱۳/۵ درصد از قنات‌های کشور در این استان واقع است.

اقبال از مشکلات عمده قنوات را توسعه حریم و محدوده قانونی شهر‌ها و شهرک‌ها، ساخت و ساز‌ها و تغییر کاربری‌ها حریم قنوات عنوان کرد و افزود: عدم رعایت حریم قنوات باعث شده ضرباتی به قنات‌ها وارد شود و بهترین راهکار برای حل این مشکل و حفاظت از آنها، مستندسازی و صدور اسناد کاداستری آنهاست.

او تاکید کرد: داشتن بهداشت حقوقی سالم و امنیت حقوقی و قضایی در استان مستلزم اجرای قانون جامع حدنگار در بخش‌های مختلف است و در همین راستا، شاهد اتمام کاداستر اراضی ملی و ۶۰ درصد کاداستر اراضی کشاورزی طی دو سال اخیر در اقدامی جهادی در سطح استان بوده ایم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار