مکرون به عنوان نخستین رئیس جمهور فرانسه به مغولستان می‌رود

امانوئل مکرون به عنوان نخستین رئیس جمهور فرانسه برای یک سفر کوتاه، اما نمادین به مغولستان می‌رود. 

این اولین سفر رئیس جمهور فرانسه به این کشور محصور در خشکی بین چین و روسیه است که غربی‌ها علاقه فزاینده‌ای به آن نشان می‌دهند. رئیس دولت فرانسه پس از شرکت در اجلاس سران گروه ۷ در شهر هیروشیما ژاپن که ولودومیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین مهمان ستاره آن بود، به اولان باتور پایتخت مغولستان می‌رود و توقف کوتاهی در آنجا دارد. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، زلنسکی در هیروشیما تلاش کرد تا متحدان اصلی غربی خود و همچنین رهبران کشور‌های غیرمتعهد مانند برزیل یا هند را که به G۷ دعوت شده بودند، با خود همراه کند. از زمان شروع تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، فرانسه تلاش‌های خود را برای گفتگو با کشور‌هایی که به وضوح جنگ به رهبری مسکو را محکوم نکرده اند، افزایش داده است. سفر به مغولستان در همین چارچوب صورت می‌گیرد.

فرانسه همچنین با این سفر قصد دارد روابط دوجانبه را در زمینه انتقال زیست محیطی، کشاورزی، غذایی و امنیت مدنی تقویت کند. به گفته الیزه، امانوئل مکرون در اولان‌باتور، با رئیس‌جمهور اوخنا خورلسوخ دیدار و گفتگو خواهد کرد. 

همچنین دیدار از موزه چنگیز خان که به نام فاتح بزرگ مغول در قرن سیزدهم نامگذاری شده است، از دیگر برنامه‌های کاری مکرون اعلام شده است. این مؤسسه بخشی از مجموعه خود را به موزه تاریخ در نانت، در غرب فرانسه، برای نمایشگاهی که برای اکتبر برنامه ریزی شده است، قرض می‌دهد. مکرون همچنین با لووساننامسرای اویون اردن، نخست وزیر مغولستان دیدار و گفتگو خواهد کرد. او در پایان شب راهی پاریس خواهد شد.

مغولستان یک کشور محصور در خشکی بین روسیه و چین است که حکومت آن لیبرال است و انتخابات برگزار می‌کند. علاوه بر این، مغولستان به دنبال تنوع بخشیدن به مشارکت‌های خود برای توانمندتر شدن است و تلاش می‌کند روابط بهتری باوهمسایگان بزرگ خود، روسیه و چین داشته باشد. 

الیزه نشان می‌دهد که مغولستان نیز بخشی از استراتژی تنوع بخشیدن به منابع اروپایی به منظور تضمین حاکمیت انرژی است. گروه هسته‌ای فرانسوی Orano به طور خاص بر روی یک پروژه معدن اورانیوم در قلمرو مغولستان فعالیت می‌کند. به گفته الیزه، چالش دیگر این دیدار تشویق سرمایه‌گذاری خارجی در مغولستان در مبارزه با گرمایش جهانی است که این کشور نیمه بیابانی، در معرض دمای شدید، به ویژه در برابر آن آسیب‌پذیر است.

به طور دوجانبه، پاریس معتقد است که "فرصت‌های بسیار مهمی برای همکاری" وجود دارد، زیرا مغولستان، "۹۰ ٪ برای تامین برق خود به زغال سنگ وابسته است و مشکل "کربن زدایی اقتصاد خود" را دارد. مغولستان چندین سال است که به عنوان بخشی از استراتژی برای خنثی کردن ظهور پکن مورد توجه فزاینده آمریکا بوده است.

در حال حاضر، ۸۶ درصد از کل صادرات مغولستان، مجموع همه کالاها، به چین می‌رود که نیمی از این خرید‌های چینی زغال سنگ است. مغولستان پس از اولین قانون اساسی دموکراتیک خود در سال ۱۹۹۲، زمانی که از مدار شوروی خارج شد، با بی ثباتی سیاسی دست و پنجه نرم کرد. فرانسه و مغولستان در سال ۱۹۶۵ روابط دیپلماتیک برقرار کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار