پوشش ۱۰۰ درصدی غربالگری بیماری‌های متابولیک ارثی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از پوشش ۱۰۰ درصدی غربالگری بیماری‌های متابولیک ارثی در شهر‌های زیرمجموعه دانشگاه در سال ۱۴۰۱ خبر داد. 

عباس رضاییان زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه استان، مهم‌ترین اولویت‌های مجموعه سلامت استان را در حوزه بهداشت بیان کرده و به پرسش‌های اصحاب رسانه در این زمینه پاسخ داد.

او با اشاره به غربالگری بیماری‌های گوناگون در مراکز بهداشتی سطح استان گفت: با توجه به اهمیت تشخیص صحیح بیماری‌های متابولیک ارثی، در سال ۱۴۰۱ موفق شدیم ۱۰۰ درصد شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه را تحت پوشش غربالگری این بیماری‌ها قرار دهیم که سبب شناسایی ۵۶۲ مورد ابتلا به بیماری‌های متابولیک در فارس شد. 

رضائیان زاده دانشگاه علوم پزشکی شیراز را تنها دانشگاهی معرفی کرد که تمامی شهرستان‌ها را تحت پوشش خدمات غربالگری بیماری‌های متابولیک ارثی قرار داده و همین امر می‌تواند زمینه ساز پرورش نسل سالم برای فردای ایران باشد. او اضافه کرد: در زمینه بهداشت کارخانه ها، با تلاش مجموعه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تمام کارخانه‌های دارای بیش از ۵۰ کارگر تحت پوشش قرار گرفته اند و خانه بهداشت کارگری برای آن‌ها راه اندازی شده است. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام پوشش تمامی شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه در غربالگری شنوایی نوزادان گفت: در سال گذشته، ۸۵ درصد نوزادان تحت پوشش خدمات غربالگری قرار گرفته اند که تا پایان امسال این پوشش ۱۰۰ درصدی می‌شود و افراد شناسایی شده برای دریافت و کاشت حلزون شنوایی معرفی می‌شوند. 

به گفته رضاییان زاده، خدمات غربالگری و شناسایی پوکی استخوان در سالمندان استان، دیگر بسته مراقبتی دانشگاه در ارائه خدمت به گروه‌های هدف جامعه است که در تمامی شهرستان‌های استان عملیاتی شده است. 

او در بخش دیگری از ارائه خدمات تشخیص و درمان سالک در تمامی شهرستان‌های فارس خبر داد و با بیان اینکه طرح مبارزه با سالک در تمامی مناطق استان آغاز شده است، گفت: با انجام بیماریابی، بیماران در همان مراحل اولیه شناسایی و خدمات درمانی لازم را دریافت می‌کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به شناسایی تمامی اتباع خارجی مقیم استان فارس؛ از ارائه خدمات رایگان واکسیناسیون و همچنین شناسایی موارد سالک و سل در این گروه از افراد در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: موارد شناسایی شده برای دریافت خدمات درمانی به مراکز درمانی ارجاع شده اند. 

شناسایی ۲۸ هزار و ۳۹۱ مورد بیمار مبتلا به فشارخون بالا که از بیماری خود آگاه نبودند؛ همچنین شناسایی و غربالگری ۴۳ هزار و ۵۲۸ مورد دیابت و پیش دیابت که پس از ارزیابی ۹ هزار و ۸۲۶ مورد دیابت داشتند؛ غربالگری ۳۰۱ هزار و ۲۹۱ مورد سرطان پستان، ۲۸۰ هزار و ۴۵۶ مورد غربالگری سرطان روده بزرگ و ۲۳۵ هزار و ۲۶۳ مورد غربالگری سرطان دهانه رحم از دیگر اقدامات معاونت بهداشت در زمینه غربالگری در سال ۱۴۰۱ بوده است که دکتر رضاییان زاده به آن اشاره کرد. 

او افزود: در سال گذشته شیراز موفق به دریافت گواهی آب آشامیدنی سالم شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با اشاره به مستقر شدن ۴۶ خانه بهداشت عشایری در استان و حضور بهورز در این خانه‌های بهداشت، از پوشش ۱۰۰ درصدی عشایر در استان به عنوان محور دیگر فعالیت‌های مجموعه بهداشت استان یاد کرد. 

رضائیان زاده در ادامه با اشاره به ابلاغ سیاست‌های جمعیتی و اهمیت توجه به مقوله خانواده و جوانی جمعیت در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری، تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی شیراز را اقدامی مهم در این راستا دانست که تا کنون حدود ۹۵ درصد مصوبات آن به مرحله اجرا رسیده است.

برگزاری برنامه‌های مختلف از سوی واحد‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز مانند کارگاه‌ها و همایش‌های مختلف در زمینه آسیب‌های تک فرزندی، رونمایی از سایت جوانی جمعیت، اعطای وام ازدواج به کارکنان، ایجاد اتاق‌های شیردهی، نظارت بر تجویز و مصرف دارو‌های مرتبط با بارداری و نازایی، پیگیری مبانی قانونی نظیر کسر ساعت کاری کارکنان بر اساس تعداد فرزندان، برگزاری جشن ازدواج کارکنان، راه اندازی کلینیک جوانی جمعیت در درمانگاه شهید مطهری، برگزاری ژورنال کلاب‌های دانشجویی، تقدیر از پژوهشگر برتر در زمینه جوانی جمعیت، تکریم از ماما‌های نمونه در راستای جوانی جمعیت، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، جلب همکاری خیرین در حیطه جوانی جمعیت، تشکیل کمیته بیمه ویژه زوج‌های نابارور، انجام مصاحبه‌های رادیویی و تلویزیونی، برگزاری مسابقات کتابخوانی، اطلاع رسانی در زمینه دستورالعمل‌های جوانی جمعیت و فضاسازی محیطی در در مراکز بهداشتی و مراکز خدمات جامع سلامت در سطح استان، از مهمترین اقداماتی است که در سال ۱۴۰۱ در زمینه جوانی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.