کانادا و عربستان روابط کامل دیپلماتیک را از سر گرفتند

کانادا و عربستان برای بازگرداندن روابط کامل دیپلماتیک توافق کردند و به پیامد اختلاف سال ۲۰۱۸ که به روابط آسیب وارد کرده بود، پایان دادند.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد: با توجه به آنچه که بین محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و جاستین ترودو نخست وزیر کانادا توافق شده، تصمیم دیپلماتیک گرفته شده که سطح روابط با کانادا به وضعیت قبلی بازگردانده شود.

به گزارش العربیه، کانادا در این باره گفت که این تصمیم به دنبال مذاکراتی بین ترودو و ولیعهد سعودی در حاشیه اجلاس سران مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) در بانکوک در نوامبر سال گذشته گرفته شده است.

یک منبع دولتی مطلع از توافق که مجاز به صحبت در مورد پرونده نبود، گفت: تدابیر تجاری تنبیهی برداشته خواهد شد. صندلی‌های خالی در پایان روز، منافع ما مانند حقوق بشر را به جلو نمی‌برند.

درگیری در سال ۲۰۱۸ پیش از قتل جمال خاشقجی ستون نویس روزنامه آمریکایی بود که کانادا و همه کشور‌های غربی آن را محکوم کردند. این ماجرا از زمانی آغاز شد که سفارت کانادا در ریاض با انتشار توییتی به زبان عربی خواستار آزادی فوری فعالان حقوق زنان در عربستان سعودی شد. این امر ریاض را بر آن داشت تا سفیر خود را فراخواند و برخی روابط تجارتی جدید را ممنوع کند.

بر اساس این بیانیه، تصمیم روز چهارشنبه ناشی از "تمایل هر دو طرف برای احیای روابط دیپلماتیک بین دو کشور بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک" است. یک منبع آگاه دولتی در این باره گفت: ما در سال‌های اخیر دیده‌ایم که عربستان یک بازیگر مهم جهانی است. عربستان سعودی به تخلیه کانادایی‌ها (در سودان) کمک کرد و در حال حاضر هم نقش مهمی در یافتن راه حلی برای درگیری در آنجا ایفا می‌کنند.

ملانی جولی، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما باید با افرادی که همیشه در همه چیز با آن‌ها موافق نیستیم گفتگو کنیم تا راه حل‌های جهانی برای مشکلات جهانی پیدا کنیم. در بیانیه وزارت خارجه کانادا آمده است که این کشور ژان فیلیپ لینتو را به عنوان سفیر جدید خود در ریاض منصوب خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار