هشدار ترکیه به ارمنستان در پی نصب یک بنای یادبود

وزیر خارجه ترکیه به دنبال نصب یک بنای یادبود در ارمنستان به مقامات این کشور هشدار داد.

وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته (چهارشنبه) ارمنستان را به دلیل نصب یک بنای یادبود در شهر ایروان، پایتخت ارمنستان تهدید کرد.

به گزارش خبرگزاری آنادولو، این بنای یادبود به مناسبت عملیات "نمسیس" در ایروان نصب شده است. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت: «نصب آن بنای تاریخی برای ترکیه قابل قبول نیست. اگر ارمنستان اشتباه خود را اصلاح نکند، اقداماتی علیه این کشور انجام خواهیم داد».

نمسیس، عملیات مخفی بود که طی آن حکم مرگ سران سیاسی دولت عثمانی اجرا شد. از زمان رونمایی از بنای یادبود عملیات نمسیس در ایروان، ترکیه حریم هوایی خود را به روی هواپیما‌های ارمنستانی که به کشور‌های ثالث پرواز می‌کنند و از آن خارج می‌شوند، بسته است.

روابط ترکیه و ارمنستان به دلیل کشتار ارامنه در جنگ جهانی اول در امپراتوری عثمانی تیره شد؛ ارمنستان این رویداد را «نسل‌کشی» خوانده است و ترکیه به شدت آن را رد می‌کند. در دسامبر ۲۰۲۱، دو کشور نمایندگان ویژه‌ای را برای کمک به عادی سازی روابط منصوب کردند. در فوریه ۲۰۲۲ نیز ترکیه و ارمنستان اولین پرواز‌های تجاری خود را در دو سال گذشته از سر گرفتند.

 وزیر خارجه ترکیه در حالی علیه ارمنستان موضع گیری کرده که چندی قبل گفته بود، کشورش از هر زمینه‌ای برای عادی‌سازی روابط با ارمنستان استقبال می‌کند. چاوش اوغلو در نشست وزاری خارجه کشور‌های تُرک‌زبان گفت حاضر است از هر زمینه‌ای برای دیدار با مقامات ارمنستان و گفتگو درباره عادی‌سازی روابط دو کشور استفاده کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۴ خرداد ۱۴۰۲
ترکیه رویای اشغال ارمنستان را در سر دارد.
آخرین اخبار