مدیرکل امور اقتصادی و دارایی قزوین گفت: تاکنون ۱۴ هزار و ۴۸۶ درخواست این استان به درگاه ملی صدور مجوز‌های کسب و کار ثبت شده که منجر به صدور ۶ هزار و ۳۹۹ مجوز شده است.

 امیر خلیلی خواه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی در نشست کمیته سرمایه گذاری استان قزوین گفت: بیشترین مجوز‌های صادر شده در قزوین از سوی درگاه ملی مجوز‌ها با ۲۴ درصد مربوط به کسب و کار خانگی خیاطی اختصاص دارد و ۱۸ درصد نیز به درخواست تاسیس واحد‌های تولیدی و ۱۲ درصد نیز به مجوز‌های قالی بافی مربوط است.

این مسوول گفت: استان قزوین در حوزه تاخیر در پاسخگویی و صدور مجوز‌ها نیز با ۹.۲ درصد و در مجموع هزار و ۴۰۶ روز تاخیر در جایگاه نوزدهم قرار دارد.

خلیلی خواه اظهار کرد: درگاه ملی صدور مجوز‌های کسب و کار براساس چشم انداز‌ها و سیاست‌های کلی نظام در بخش اقتصادی پیاده سازی شده است.

وی یادآور شد: قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در سال ۸۷ براساس فرمایشات رهبری اصلاح شد به دلیل آنکه قانون اساسی فعالیت‌های اقتصادی کشور را بر سه اصل بخش خصوصی، دولتی و تعاونی پایه‌گذاری کرده و باید سهم این هر یک از این بخش‌ها در اقتصاد تعیین می‌شد.

وی گفت: این اتفاق هم اینک رقم خورد و مقرر شد سهم بخش خصوصی در اقتصاد افزایش یابد و بخش تعاون نیز ۲۵ درصد فعالیت‌های اقتصادی کشور را شامل شود.

این مسوول اظهار کرد: بر اساس سیاست‌های کلی نظام باید فعالیت‌های دولت در حوزه اقتصادی کاهش یابد و محدود به بخش‌هایی شود که امکان فعالیت بخش خصوصی و تعاونی در آن وجود نداشته باشد و در همین راستا زمینه برای فعالیت بهتر بخش خصوصی فراهم شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی قزوین با اشاره به ضرورت حرکت به سمت بهبود فضای کسب و کار و تسریع در صدور مجوز‌های این حوزه، گفت: تسهیل در صدور مجوز‌های کسب و کار نیز جزو سیاست‌های کلی نظام بوده و پس از کش و قوس‌ها و تغییرات مختلف مقرر شد براساس آخرین اصلاحیه به سمت ارایه خدمات الکترونیک در این حوزه حرکت شود.

خلیلی خواه با اشاره به راه اندازی درگاه ملی الکترونیک صدور مجوز‌های کسب و کار گفت: متقاضیان سرمایه گذاری به سهولت و در کمترین زمان ممکن با ثبت اطلاعات و احراز هویت الکترونیکی می‌توانند مجوز‌های درخواستی را از این سامانه دریافت کنند که گام بلندی در راستای بهبود فضای کسب وکار در کشور است.

وی ادامه داد: تمامی شهروندان امکان ورود به درگاه ملی مجوز‌ها و کسب اطلاعات مورد نیاز را دارند، اما درخواست مجوز از آن نیازمند ثبت نام است.

این مسوول همچنین گفت: بازخوانی سه هزار مجوز و کم کردن هزینه و زمان صدور مجوز‌های کسب و کار‌ها با ایجاد این درگاه مورد توجه قرار گرفت.

مدیرکل اقتصاد و دارایی قزوین با بیان اینکه افراد حق دارند بدون مراجعه حضوری در زمان مقرر مجوز‌های کسب و کار خود را دریافت کنند، گفت: مقرر شد که تخلفات مربوط به صدور مجوز‌ها و عدم رعایت حقوق متقاضیان از سوی دستگاه‌ها و مدیران در قالب ۲ مورد جرم و پنج تخلف در مراجع قضایی مورد رسیدگی قرار گیرد و در همین راستا چهار شعبه در استان برای رسیدگی به تخلفات و جرائم این حوزه اختصاص یافته است.

خلیلی خواه در ادامه با بیان اینکه دستگاه‌های تخصصی مدت زمان صدور مجوز‌ها را بسته به شرایط کسب و کار مورد نظر تعریف و تدوین کرده اند، گفت: هر نوع اجازه، گواهی و جواز و یا موافقت و استعلام و پروانه برای شروع و بهره‌برداری یا توسعه فعالیت‌های اقتصادی به عنوان مجوز کسب و کار شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: در سامانه ملی مجوز‌ها پیش بینی شده است تا در صورت رد تقاضای متقاضیان آن‌ها امکان و حق شکایت داشته باشند و نمی‌توان بدون دلیل متقن و مستند درخواست‌ها را مورد پذیرش قرار نداد.

این مسوول افزود: هم اینک عدم اتصال برخی سامانه‌های مجوزدهی دستگاه‌های اجرایی به درگاه ملی مجوز‌ها که مهم‌ترین آن مربوط به وزارت بهداشت و اصناف است و همچنین پاسخگو نبودن دستگاه‌ها به استعلام‌ها در مدت زمان تعیین شده از چالش‌های فراروی این کار به شمار می‌رود که امیدواریم با همت مدیران مربوطه و دست اندرکاران مرتفع شود.

 

 
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.