عربستان و مصر مشتری تسلیحات چینی

عربستان و مصر با هدف کاهش وابستگی تسلیحاتی به آمریکا در حال خرید سلاح از چین هستند.

کارشناسان می‌گویند چین به عنوان یک عرضه کننده سلاح‏، جایگزین آمریکا شده است، زیرا تسلیحات ارزان و پیشرفته را بدون هیچ گونه فشار یا توصیه سیاسی می‌فروشد.

شبکه ویون در گزارشی اعلام کرد عربستان و نیز مصر در تلاشی با هدف کاهش وابستگی تسلیحاتی به آمریکا و روسیه در حال گفتگو با چین برای بستن قرارداد‌های عمده فروش سلاح به این دو کشور است. این دو کشور غرب آسیا مایل به خرید پهپاد، جت جنگی، و سامانه‌های دفاع هوایی از چین هستند. این در حالی است که این دو کشور پیگیر تنوع بخشی به ذخیره تسلیحاتی خود در میانه جنگ جاری دراوکراین هستند.

صنایع نظامی عربستان در حال حاضر در حال گفتگو با گروه صنایع شمال چین است که یک شرکت دفاعی دولتی است و قصد دارد تسلیحاتی از پهپاد‌های شناسایی گرفته تا سامانه‌های دفاع هوایی خریداری کند.

بر اساس گزارش‌های موجود، سلاح‌هایی که قرار است در این توافق بالقوه گنجانده شوند عبارت اند از هواپیمای اسکای شیکر اف ایکس ۸۰ (Sky Saker FX ۸۰)، پهپاد عمودپرواز سی آر ۵۰۰، موشک کروز دراگون ۵ و ۱۰ که دو نوع پهپاد انتحاری هستند، و سامانه دفاع هوایی اچ کیو ۱۷. این تازه‌ترین نسخه این توافق است.

بر اساس گزارش‌های موجود، مذاکرات مربوط به این توافق تسلیحاتی از یکسال پیش شروع شده و به مرحله پیشرفته‌ای رسیده است. انتظار می‌رود این مذاکرات تا پایان سال جاری میلادی یا ابتدای سال آینده ادامه داشته باشد.

در گزارش دیگری عنوان شده است مصر در حال گفتگو با چین برای خرید هواپیمای جنگی چندمنظوره چنگدو جی ۱۰ است. هیاتی از نیروی هوایی مصر قرار است همین هفته با نمایندگان گروه صنعتی هواپیماسازی چنگدو دیدار کند. هرچند آمریکا کماکان صادرکننده نخست تسلیحات در جهان است، کارشناسان می‌گویند چین به عنوان یک عرضه کننده جایگزین ظهور کرده است، زیرا تسلیحات ارزان و پیشرفته را بدون هیچ گونه فشار یا توصیه سیاسی می‌فروشد.

دولت عربستان نیز به دنبال تنوع بخشی به منابع تسلیحاتی خویش در میانه تنش‌های روزافزون با آمریکا در پی مرگ جمال خاشقجی در سال ۲۰۱۸ میلادی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار