مرمت ۲ اثر تاریخی در خراسان شمالی آغاز شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌شمالی گفت: عملیات اجرایی مرمت ۲ اثر تاریخی "سبزه میدان" بجنورد و "رباط عشق" گرمه در این استان آغاز شد.

محمدرضا قهرمانیان گفت : مرمت بافت تاریخی "سبزه میدان" بجنورد با هشت میلیارد ریال و کاروانسرای "رباط عشق گرمه" نیز با پنج میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال اعتبار آغاز شده است.

قهرمانیان گفت : "سبزه‌میدان" بجنورد متشکل از یک کاروان‌سرا، حمام، راسته‌بازار و چند قهوه خانه از آثار دوره قاجار است که در این مرحله مرمت، سقف حجره‌ها، جداره‌های کاروان‌سرا، اجرای اندود در جداره‌های کاروان‌سرا و اجرای سر درب و در چوبی غرفه‌ها اجرا خواهد شد.

او گفت : "رباط عشق" نیز از مجموعه رباط‌های راه تاریخی جرجان به نیشابور است که مرمت دیواره‌های سنگی، طاق‌های سنگی و آواربرداری به‌منظور خواناسازی پلان در این مرحله انجام می‌شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌شمالی گفت : پار سال نیز ۳۰ بنای تاریخی استان با حدود ۹۰ میلیارد ریال اعتبار مرمت شد.

او گفت :  مقبره بابا و بی بی فاروج، شهر بلقیس اسفراین، ارگ دولت آباد اسفراین، بقایای معماری محوطه تاریخی ریوی مانه و سملقان، گرمابه قلعه خان، امام زاده زید اسفراین، حمام روستای استاد فاروج و برج شماره ۱۶و۱۷ ارگ بلقیس اسفراین بنا‌های تاریخی شاخص مرمت شده در سال گذشته است.

قهرمانیان گفت:جدای از این اقدامات ۳۰ شی حاصل از کاووش‌های باستان شناسی مرمت و برای ۲۳۴ شی تاریخی در موزه‌های استان مستندسازی انجام شد.

تاکنون ۷۱۳ اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۵۲۵ اثر تاریخی، ۵۳ اثر طبیعی، ۱۰۹ اثر ناملموس و ۲۶ اثر منقول تاریخی است.
استان خراسان شمالی با داشتن هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد و سالانه پذیرای میلیون‌ها مسافر، گردشگر و زائر امام هشتم (ع) است که از این خطه گذر می‌کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.