چاقی و اضافه وزن در ۵۴ درصد مردم کرمانشاه

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه ۵۴ درصد مردم کرمانشاه چاق بوده و یا اضافه وزن دارند، گفت : متاسفانه این معضل در استان حادتر از میانگین کشوری است.

لیلا رضا زاده کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه از چاقی و اضافه وزن به عنوان یکی از معضلات بهداشتی یاد کرد و گفت : در حال حاضر از هر ۱۰ نفر در کشور شش نفر چاق بوده و یا اضافه وزن دارند که طبق برآورد‌های صورت گرفته این تعداد تا سال ۱۴۰۵ به هشت نفر می‌رسد.

رضا زاده با بیان اینکه چاقی و اضافه وزن بسترساز ابتلا به بیماری‌های مختلف است، گفت: از جمله مهمترین این بیماریها، بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت است و اگر با همین روند پیش برویم در سال‌های آتی موج‌های گسترده‌ای از این بیماری‌ها را در سطح جامعه شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه معضل چاقی و اضافه وزن در کرمانشاه به عنوان یکی از اولویت‌های بهداشتی مطرح است، گفت: در حال حاضر ۵۴ درصد کرمانشاهیان یا چاق بوده و یا اضافه وزن دارند.

وی افزود: معضل چاقی و اضافه وزن در کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری است.

رضا زاده یکی از عوامل اصلی چاقی و اضافه وزن در کرمانشاه را پرخوری زیاد عنوان و تصریح کرد: در بزرگسالان تا حدود ۳۰ درصد غذای اضافی مصرف می‌شود.

وی همچنین مصرف بسیار نوشابه و آبمیوه‌های صنعتی و سُس که موجب دریافت حجم بالای شکر می‌شود را عامل دیگری برای چاقی و اضافه وزن مردم کرمانشاه عنوان کرد.

وی افزود: علاوه بر این‌ها مصرف فست فود‌ها و انواع روغن‌ها هم در استان بالا است.

رضا زاده یکی دیگر از دلایل چاقی در استان را در رده سنی کودکان و نوجوانان را وضعیت بوفه‌های مدارس عنوان و تصریح کرد: بوفه‌های مدارس با وجود نظارت‌های صورت گرفته همچنان مواد غذایی ناسالم عرضه می‌کنند و این تکرر مصرف خوراکی‌های ناسالم از سوی دانش آموزان موجب اضافه وزن و چاقی آن‌ها شده است.

وی تاکید کرد: در این زمینه تنها آگاهی والدین می‌تواند چاره ساز شود و والدین باید خوراکی‌های سالم و مفید را در اختیار فرزندان خود برای مصرف در ساعات مدرسه قرار دهند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.