حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی مطرح کرد؛

ضرورت توجه به بعد محتوایی دهه ولایت و امامت

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت دهه ولایت و امامت و گرامیداشت عید غدیر گفت: همایش‌ها و اقدامات فرهنگی با استفاده از فرهیختگان و شخصیت‌ها برگزار شود.

نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی ستاد مرکزی «بزرگداشت دهه ولایت و امامت و گرامیداشت عید غدیر» در سالن اجتماعات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد و حاضران پیشنهاد‌های خود را برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن برنامه‌ها و جشن‌های این دهه و به ویژه عید غدیر ارائه دادند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی، رئیس ستاد مرکزی «بزرگداشت دهه ولایت و امامت و گرامیداشت عید غدیر» با بیان اینکه در این جلسات باید راهکار‌ها و برنامه‌های عملی را ارائه کرد، گفت: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در این راستا شیوه‌نامه‌ای را تدوین کرده و نمایندگان دستگاه‌ها ضمن مطالعه این شیوه‌نامه پیشنهاد‌های عملی خود را درباره برنامه‌های اجرایی این دهه و به ویژه جشن عید غدیر ارائه دهند.

 

وی افزود: در این کار هم‌افزایی همه دستگاه‌ها لازم است و هیچ دستگاهی نباید تصور کند به تنهایی می‌تواند کار‌ها را انجام دهد و در هر حال بُعد مردمی مراسم باید مورد توجه باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین تقوی با تأکید بر مشخص شدن متولی و مسئول هر قسمت از برنامه‌ها گفت: برای نمونه باید برای برنامه‌های مربوط به تجلیل از سادات، کاروان‌های شادی، برنامه‌های دانش‌آموزی، خانوادگی، همایش‌ها و ... مسئول مشخص شود.

وی با تأکید بر نقش مهم رسانه‌ها در امر اطلاع رسانی از برنامه‌های این دهه، گفت: رسانه‌ها باید رسالت خود را در این رابطه انجام دهند، زیرا رسانه ابزار رساندن هر نوع پیام از جمله پیام مهم غدیر است.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین تقوی اظهار کرد: در زمینه آذین‌بندی شهر‌ها و میادین نیز شهرداری‌ها و انجمن‌های صنفی باید فعال و متولی این کار شوند ضمن اینکه مردم در محلات و کسبه و مغازه داران نیز به این امر می‌پردازند.

رئیس ستاد مرکزی «بزرگداشت دهه ولایت و امامت و گرامیداشت عید غدیر» با تأکید بر ضرورت توجه به بعد محتوایی واقعه غدیر گفت: همایش‌ها و اقدامات فرهنگی و فکری با استفاده از فرهیختگان، اندیشمندان و شخصیت‌های علمی برگزار شود.

وی در ادامه ضرورت تهیه بسته‌های کمک‌های مؤمنانه غدیری را از سوی سازمان اوقاف، خیرین و مومنین مورد توجه قرار داد.

نماینده مجلس شورای اسلامی و مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه فعالیت فرهنگی نیاز به سوژه و سوژه‌شناسی دارد، گفت: این سوژه‌ها در صورتی که با فطرت جامعه هماهنگی داشته باشد موجب اثرگذاری و پیشرفت برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی می‌شود.

 

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی عرب‌انصاری، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، با اشاره به تهیه شیوه‌نامه از سوی شورای هماهنگی گفت: این شیوه‌نامه به نمایندگان دستگاه‌ها ارائه شده تا نظرات اصلاحی و تکمیلی خود را برای ما ارسال کنند.

وی افزود: امسال با حضور و مشارکت تمامی دستگاه‌های عضو ستاد بزرگداشت دهه ولایت و امامت و گرامیداشت عید غدیر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، شاهد تحولی عظیم در اجرای مراسم خواهیم و با یاری خداوند متعال، این مراسم با شکوهتر از گذشته برگزار خواهد شد.

سپس حجت الاسلام ملک محمدی با اشاره به اهمیت استفاده از فرصت غدیر برای انجام تکلیف الهی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی و خدمت به تاریخ بشریت افزود: ما باید از تمام ظرفیت و توان خود برای بزرگداشت این روز بزرگ استفاده کنیم. برنامه‌های غدیر در دو بخش شعاری و محتوایی باید به نحوی پیش‌بینی و اجرا شود که در تراز غدیر باشد.

این برنامه‌ها در بخش شعاری شامل جشن‌ها و فضاسازی و آذین بندی و مناسک است و در بخش محتوایی می‌تواند در قالبِ تبیین خطبه غدیر و چهل حدیث و آیات غدیر، راه اندازی واحد‌های سمعی بصری در حوزه غدیر، تأسیس کتابخانه‌های سیار در حوزه غدیر، راه‌اندازی سایت غدیر و برگزاری همایش‌ها و کنگره‌ها صورت گیرد.

 

در ادامه حسین آبادی معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران، احمدی معاون فرهنگی حرم مطهر حضرت معصومه (س)، صانعی از ستاد مردمی غدیر، حجت الاسلام ذاکر وحجت الاسلام سعد آبادی از موسسه مردمی وراث الحسین و دیگر اعضاء جلسه پیشنهادات زیر را ارائه کردند:

ـ توجه به برنامه‌های محتوایی مانند تبیین خطبه غدیر، آیات مربوط به غدیر در قرآن و معرفی کتاب‌های مرتبط با غدیر در کنار جشن‌ها و برنامه‌های نمادین.

ـ تبیین مناسبت‌های شاد ماه ذی‌الحجه از ۱۰ تا ۲۵ این ماه (عید قربان تا مباهله) برای مردم.

ـ احیای گرامیداشت غدیر با راه‌اندازی کاروان‌های شاد غدیر.

ـ توجه به بخش بین‌الملل و استفاده از ظرفیت سفرای جمهوری اسلامی ایران.

ـ شناسایی سادات در کشور‌های مختلف و برگزاری همایش بین‌المللی سادات در ایران.

ـ استفاده از ظرفیت طلاب خارجی در قم به مثابه یک شبکه بین‌المللی.

ـ سیاستگذاری برای آینده در جهت برگزاری همایش در خصوص غدیر به مانند اربعین.

ـ راه‌اندازی راهپیمایی بزرگ در قم از حرم حضرت معصومه (س) تا مسجد مقدس جمکران به عنوان بیعت با امامت.

ـ توجه به نقش بانوان در این دهه در امتداد دهه کرامت و راه‌اندازی اجتماعات دختران مدافع ولایت.

ـ طراحی جشن ولایت علوی و اکمال دین نبوی.

ـ فراهم کردن زمینه وقف‌های مشارکتی.

ـ برگزاری برنامه‌های ویژه از جمله مسابقه فرهنگی خطبه غدیر در هزار امامزاده شاخص.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.