استاندار خراسان جنوبی:

وجود مفاخر و آثار تاریخی از شاخصه‌های خراسان جنوبی است

استاندار خراسان جنوبی گفت: وجود مفاخر فرهنگی، علمی، دینی و ایثار و شهادت همچنین آثار تاریخی از شاخصه‌های مهم این استان است که معرفی آنها باید به طور ویژه دیده شود.

قناعت در نشست انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان خراسان جنوبی که با حضور رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد افزود: فرهنگ غنی ایرانی اسلامی مردم این منطقه از مهمترین ویژگی‌های استان است.

او با اشاره به ثبت جهانی پنج اثر خراسان جنوبی گفت: ثبت جهانی کاروانسرا‌ها به عنوان ششمین اثر تاریخی استان نیز در دستور کار است علاوه بر آن چند پرونده دیگر در نوبت است تا بتوانیم آثار بیشتری از خراسان جنوبی را به ثبت جهانی برسانیم.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: این استان مردمانی مومن، نجیب و متدین دارد که بار‌ها وفاداری خود را به نظام و انقلاب ثابت کردند و در این زمینه طلایه‌دار و پیشرو هستند به طوری که در بزنگاه‌های تاریخ انقلاب اسلامی به صحنه آمدند و نقش‌آفرینی کردند.

او افزود: اولویت دستگاه‌های فرهنگی خراسان جنوبی براساس تصمیم شورای فرهنگ عمومی امسال تقویت هویت اسلامی، ایرانی با تمرکز بر جوانان و نوجوانان است و رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اخیر با فرهنگیان بر تقویت هویت ملی، پرچم ملی، عشق به میهن و وطن دوستی تاکید کردند.

قناعت با تاکید بر اینکه باید جلوی گسست نسلی را بگیریم گفت: در برخی کشور‌ها بحران هویت وجود دارد و مفاخری ندارند که به آن ببالند لذا هویت‌سازی می‌کنند این در حالی است که ایران مفاخر زیادی دارد، اما کمتر به آن پرداخته شده است.

او تصریح کرد: بزرگداشت مفاخر یکی از مولفه‌های مهمی است که می‌تواند در تقویت هویت ایرانی و اسلامی تاثیرگذار باشد لذا برگزاری این بزرگداشت‌ها در دستور کار مجموعه‌های فرهنگی استان است و امیدواریم دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در خراسان جنوبی مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی با استقبال از پیشنهاد استقرار دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در یکی از بنا‌های تاریخی استان گفت: برای اینکه از برخی مفاخرسازی‌ها و پدرسازی‌های جعلی جلوگیری شود باید ریل‌گذاری درستی انجام شود و اکنون با راه‌اندازی دفتر انجمن، این مسئله رصد و کنترل می‌شود و همه برنامه‌ها در این زمینه باید با هدایت و حمایت انجمن باشد.

او با اشاره به اینکه بزرگداشت آیت الله اوحدی تیر امسال در شهر زهان برگزار می‌شود افزود: برگزاری آیین‌های بزرگداشت تاثیر فرهنگی خوبی دارد تا بتوانیم کشور غنی و پرافتخاری را برای آیندگان رقم بزنیم.

قناعت همچنین صبح امروز در دیدار رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: با توجه به وجود مفاخر فرهنگی متعدد و پدران علم شاخص در استان، خراسان جنوبی باید در معرفی مفاخر ویژه دیده شود.

او اظهار کرد: بحران هویت، کشور‌های جهان سوم را تهدید می‌کند لذا برخی کشور‌ها به دنبال هویت‌سازی برای خودشان از مفاخر و دانشمندان سایر کشور‌ها هستند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: برای جلوگیری از گسست بین نسلی و مقابله با تهاجم فرهنگی یکی از راهکار‌ها معرفی مفاخر به جوانان است.

او  ادامه داد: خراسان جنوبی پدران علم فراوان و علمای برجسته زیادی دارد که نیاز است در زمینه معرفی آنان، گام‌های موثری برداشته شود.

همزمان با برگزاری این نشست، شعبه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در خراسان جنوبی به عنوان چهارمین استان آغاز به کار کرد.

همچنین تفاهم‌نامه همکاری به امضای رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و استاندار خراسان جنوبی رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.