دومین جشنواره آش زنگلاچوی دامغانی برگزار شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دامغان از برگزاری دومین جشنواره آش زنگلاچوی دامغانی هم‌زمان با آئین پایان شَه شِه در محل موزه مردم‌شناسی بختیان خبر داد.

مجتبی اکبرپور رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دامغان گفت: این جشنواره به مناسبت هفته میراث فرهنگی، همراه با آئین شه شه به‌عنوان آئین نذر باران و پخت آش زنگلاچو با حضور پرشور مردم و جمعی از مسئولان برگزار شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان بابیان اینکه آیین "شَه شِه دامغان" یکی از آیین‌های فرهنگی و معنوی این شهرستان است، افزود: درگذشته کشاورزان و باغداران این مرزوبوم بر این باور بودند که از ابتدای فروردین تا ۶۶ روز پس از شروع سال نو بارش‌های بهاری ادامه دارد.

اکبرپور گفت: بر اساس همین باور در روز‌های ششم، شانزدهم، بیست و ششم، سی و ششم، چهل و ششم، پنجاه و ششم، شصت و شصت و ششم بعد از تحویل سال منتظر نزولات آسمانی و بارش باران بهاری بودند و برنامه‌های کشاورزی و آبیاری محصولاتشان را بر همین اساس تنظیم می‌کردند.

او افزود: در این آئین روز شصت و ششم بعد از نوروز را شروع گرما و کاهش نزولات آسمانی دانسته‌اند و با پخت آش زنگلاچو و توزیع بین مردم علاوه بر نذر به جهت افزایش برکت در محصول، نسبت به جمع‌آوری کرسی اقدام می‌کردند و برای جمع‌آوری محصولات آماده می‌شدند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: زنگلاچو اصطلاحی در لهجه مردم دامغان است که به زردآلوی نارس یا چغاله زردآلو گفته می‌شود.

اکبرپور آئین‌های کهن را شناسنامه فرهنگی هر منطقه دانست و ابراز امیدواری کرد با اجرای این آئین‌ها و برگزاری جشنواره‌ها، برای احیا و ثبت آن‌ها گام برداریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.