توقف اسکله‌سازی تالاب قوریگل به خاطر زادآوری چنگر

رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: پروژه اسکله سازی در تالاب بین المللی قوریگل به دلیل زمان زادآوری چنگر متوقف شد.

آقای آذرهوا خرداد ماه را شروع فصل لانه سازی و جوجه آوری چنگر پرنده بومی تالاب قوریگل اعلام و اظهار کرد: این پرنده‌ در حال حاضر در محل ساخت اسکله چوبی لانه سازی کرده است که  بنا بر تصمیم مدیریت حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی تکمیل پروژه تا اتمام جوجه آوری این پرنده متوقف شده است.

وی تالاب قوریگل را محل زیست پرنده چنگر نوک سرخ اعلام کرد که بیشترین فراوانی انواع پرندگان در این تالاب را تشکیل می‌دهد و بر همین اساس مراقبت‌های خاص زیست محیطی توسط محیط بانان برای زادآوری این پرنده‌ اعمال می‌شود.

آقای آذرهوا با اشاره به اینکه چنگر نوک سرخ جزو پرندگان زمستان گذر است یادآور شد: در صورت شرایط آب و هوایی مناسب و یخبندان نبودن تالاب چنگر‌ها می‌توانند برای مدت مدیدی در این محل زندگی کنند.

وی ادامه داد: تالاب بین المللی قوریگول یکی از محل‌های مهم زادآوری گونه‌های متنوع پرندگان از جمله انواع اردک هاست که همه ساله به این تالاب از نقاط مختلف جهان به خصوص مناطق شمالی مهاجرت می‌کنند.

آقای آذرهوا تعداد پرنده‌های شناخته شده در تالاب قوریگل را ۹۲ گونه اعلام کرد.

وی با بیان اینکه چنگر نوک سرخ از خانواده یلوه سانان است که پنجه‌های بلند این پرنده امکان راه رفتن روی گیاهان آبزی را فراهم می‌کند یادآور شد: چنگر نوک سرخ از جمله پرندگان بومی ایران و بسیار هوشیار است که زیستگاه اصلی آن‌ها آبگیرها، باتلاق‌ها و نیزار‌های نزدیک آب است و در لابلای پوشش گیاهی نزدیک آب لانه سازی می‌کند.

آقای آذرهوا گفت: با توجه به اینکه تالاب قوریگل همه ساله پذیرای فصلی شماری از پرندگان حمایت شده مهاجر است اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از تمامی ظرفیت‌های لازم بهره می‌برد تا میزبان خوبی برای پرندگان مزبور باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار