روایت داستان یک سرقت تاریخی در «موزه»

مجموعه انیمیشن «موزه» با مصور سازی درخصوص فرهنگ و تمدن ایران زمین و حفظ و حراست از این میراث گرانبها تاکید دارد.

اساس مجموعه پویانمایی «موزه» براساس به کار بستن محتوای ضرب المثل «بار کج به منزل نمی‌رسد»، در کنار پرداختن به اهمیت کارگروهی برای رسیدن به اهداف مختلف در مسیر زندگی، بنا شد و شکل گرفت.

محمد شکوهی نویسنده این مجموعه در این باره گفت: من از فصل دوم به این مجموعه ملحق شدم. این پویانمایی ذغدغه‌ای برای شناخت میراث فرهنگی ایران و مشاهیر کشورمان و هر آن چیزی را که از اطلاعات تاریخی ایران قبل و بعد از اسلام است به زبان ساده برای بچه‌ها بازگو می‌کند.

وی با اشاره به این که ساخت بخشی از دکور این مجموعه حدود ۷ ماه به طول انجامید، گفت: اطلاعات داستان در قالب یک انیمیشن دو بعدی ارائه می‌شود و این قابلیت را دارد که تصاویر واقعی را هم نشان دهد تا مخاطب اطلاعات داستان را به صورت تصویری درک کند.

شکوهی که تجربه نوشتن فیلمنامه دو انیمیشن «پسر دلفینی» و «تندر» را هم در کارنامه خود دارد، گفت: از ابتدا، سه شخصت اصلی داستان که موش هستند برای این پویانمایی طراحی شد، اما در فصل دوم یک کارآگاه به داستان اضافه شده است که داستان دزد و پلیس را هیجانی‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: هر قسمت از مجموعه پویانمایی «موزه» با نقشه سرقت از موزه آغاز می‌شود و در نهایت علاوه بر تلاش شخصیت‌های قصه برای حفاظت از آن شی تاریخی، درباره تاریخچه و قدمت آن میراث فرهنگی توضیحاتی به مخاطب داده می‌شود.

شکوهی ادامه داد: بیشترین دغدغه ما این است که داستان به تکرار نیافتد و سعی می‌کنیم با خلق شخصیت (کاراکتر) جدید یا اضافه کردن خصوصیاتی به شخصیت‌های داستان بر جذابیت کار اضافه کنیم.

وی افزود: از آنجا که شخصیت‌های بانمک قصه یعنی رئیس و گروهش، همواره با آزمون و خطا‌های طنازانه خود سعی در حل مشکلات دارند از این رو همین موضوع ضمن تلطیف فضا موقعیت‌های کمدی گونه را در مسیر روایت قصه ایجاد می‌کند که سبب ترغیب مخاطب در همراه شدن تا انتهای پخش کار می‌شود.

نویسنده مجموعه پویانمایی «موزه» گفت: پیرامون فرهنگ سازی به جهت حفظ و حراست از آثار باستانی و تاریخی، کاراکتر آقای جوان به عنوان مدیر موزه هم می‌کوشد تا با تمهیدات خاص خود همواره بر حفظ، نگهداری و پاسداری از آثار فرهنگی و هنری ایران ثابت قدم و استوار باشد.

شکوهی با اشاره به حساسیت‌هایی که برای نوشتن کار برای کودکان وجود دارد، خاطرنشان کرد: در هنگام نوشتن باید به اجرا هم فکر کرد، چون نوشتن برای یک کار انیمیشن، تخصصی است و حساسیت‌های خاص خودش را دارد و با فیلمنامه‌های رئالی که برای بزرگسالان نوشته می‌شود، تفاوت دارد.

شکوهی همچنین درباره ادامه دار شدن مجموعه «موزه» برای فصل‌های آتی تصریح کرد: آثار بسیاری در استان ها، شهر‌ها و حتی روستا‌های ایران وجود دارد که در کتب درسی، برنامه‌های کودک و .. خیلی به آن‌ها پرداخته نشده است و می‌توان با سوژه قرار دادن آن‌ها زمینه‌ای برای معرفی و مصور سازی ترسیم کرد.

وی ادامه داد: «ساعت پویا» هم از دیگر پویانمایی‌هایی است که در حال تولید در مرکز صباست. در این پویانمایی شخصیت پسر بچه‌ای داریم که به ساعت پدربزرگش که فوت کرده است، دسترسی پیدا می‌کند. از این ساعت خروسی بیرون می‌آید که امکان سفر در زمان را به صاحب این ساعت می‌دهد. داستان این مجموعه را از انیمیشن «ساعت برنارد» الهام گرفتم که در کودکی از کارتون‌های مورد علاقه ام بود و به ذهنم رسید که این داستان را با یک فضای بومی تعریف کنم.

پویانمایی «موزه» با تکنیک استاپ موشن از تولیدات جدید مرکز پویانمایی صبا به تهیه‌کنندگی نادر یغماییان و کارگردانی مشترک بهروز و آبتین یغماییان، ساخته می‌شود.

قرار است به‌زودی فصل پنجم این مجموعه پویانمایی از تلویزیون در ۲۶ قسمت پخش شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار