عزم دولت سیزدهم برای تامین آب شرب پایدار در چهارمحال و بختیاری

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به توجه جدی دولت به توسعه زیرساخت‌های استان گفت: دولت سیزدهم زمینه تامین آب شرب پایدار برای این استان را فراهم کرد.

غلامعلی حیدری اظهار داشت: این استان به دلیل خشکسالی دچار تنش آبی و خشکسالی بوده است.

وی افزود: در سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری در خردادماه ۱۴۰۱ نگاه ویژه‌ای به طرح‌های آبرسانی استان شد و نخستین نگاه در این زمینه، این بود که رییس‌جمهور و مسئولان ملی در جریان واقعیت بحران و تنش آبی چهارمحال و بختیاری قرار گرفتند.

حیدری اضافه کرد: در این زمینه باید یک کار علمی انجام می‌شد و از کار سطحی خودداری می‌کردیم، از این رو طرح جامع آب چهارمحال و بختیاری با برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مورد تاکید قرار گرفت که در افق چندین دهه‌ای، تامین آب پایدار استان اجرایی شود.

وی اظهار داشت: در یکی از مهم‌ترین طرح‌ها برای رفع چالش بی‌آبی و کم‌آبی در استان، اجرای طرح تامین آب نیمی از جمعیت استان در دولت سیزدهم تسریع شد. ۱۱۶ کیلومتر طول اصلی این شبکه و تصفیه‌خانه مدرن و بروز در این طرح نصب شده است و ۱۳۷ کیلومتر نیز لوله فرعی در آن دیده شده تا آب شرب مورد نیاز ۴۵۰ هزار نفر را تامین کند.


بیشتر بخوانید


حیدری تصریح کرد: اعتبارات لازم در دولت سیزدهم برای اجرای این طرح مهم آبرسانی در چهارمحال و بختیاری اختصاص داده و هفت جلسه با حضور معاون اول رییس جمهور در این زمینه برگزار شد و هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن اختصاص یافت که ۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ و ۶۰۰ میلیارد تومان هم اعتبارات سفر به دستور رییس‌جمهور اختصاص یافت.

به گفته وی، در راستای تامین آب پایدار، اجرای تصفیه‌خانه این طرح به سرعت در حال اجرایی است و اگر سرمای زمستان نبود تصفیه‌خانه زودتر وارد مدار می‌شد؛ هر چند تصفیه‌خانه موقت در مسیر فعال شد که اگر این تصفیه‌خانه‌ها نبود، در زمستان این مسیر با چالش جدی آب روبرو می‌شد.

حیدری طرح آبرسانی نیمی از جمعیت چهارمحال و بختیاری یک طرح اصولی است و در چند دهه دیگر، مرکز استان و شهر‌ها و روستا‌های در مسیر دچار تنش آبی نخواهند شد.

وی ادامه داد: برای آبرسانی به روستا‌های چهارمحال و بختیاری نیز دولت سیزدهم طرح جهاد آبرسانی را آغاز کرده و ۲۰۰ روستای استان در طرح جهاد آبرسانی تامین آب شرب پایدار می‌شوند تا دیگر با تانکر به این روستا‌ها آبرسانی نشود.

به گفته حیدری، تامین آب پایدار چهارمحال و بختیاری با دریافت مجوز‌های لازم و پیگیری مستمر صورت گرفت و اکنون در حال انجام است تا تنش آبی استان رفع شود.

حیدری افزود: سد باباحیدر نیز پس از سال‌ها که با کُندی و حتی توقف همراه شده بود، در این دولت با حضور قرارگاه خاتم‌الانبیاء به صورت جدی در حال اجراست و این سد امسال آبگیری می‌شود تا آب پایدار برای شهرستان فارسان تامین شود.

وی اضافه کرد: عملیات احداث سد آقبلاغ در شهرستان بروجن نیز با حضور قرارگاه اجرایی شده است تا مشکل جدی کمبود آبی این شهرستان رفع شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری آبرسانی سیار در سردشت لردگان در کنار آبشار را یادآور شد و گفت: جهاد آبرسانی در این شهرستان آغاز شده و ۵۰ درصد روستا‌های خانمیرزا جهاد آبرسانی در حال اجراست.

حیدری اظهار داشت: در روستا‌هایی که تنش آبی وجود دارد با حضور قرارگاه امام حسن (ع) طرح آبرسانی اجرا می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۹:۳۷ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
واقعا مسولان استان خیلی بیخیال و کندند از سد کارون چهار استان همه شهرهای استان را آبرسانی کنید و سهم این حوزه آبیمان را برداشت نماییم ،آبی پایدار و همیشگی
زشت است که آب در خانه و در کوزه و ما تشنه لبان بگردیم
استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه سه رود بزرگ زاینده رود و کارون و دز است و خود تشنه !!!!!!؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
بختیاریوند
۱۹:۳۱ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
تامین آب از رودها و دریاچه سدهای استان آب پایداری است مخصوصا حوزه کارون مان علاوه بر زاینده رودمان ،چرا آب پایدار را از سد کارون چهار به شهرها و دشتهای استان انتقال ندادید این کند کاری و هدر دادن فرصتها اصلا برای استان بام ایران و سرچشمه سه رود ملی ، استان چهارمحال و بختیاری پذیرفتنی نیست که پستهایی خشک و شهرهایی بی آب داشته باشند
از سد کارون چهار و حوزه کارون مان ،انتقال پایدار را به یاری خدا هر چه زودتر کلید بزنید
آخرین اخبار