کار پشم چینی در منطقه یامچی آغاز شد

با گرم شدن هوا گوسفند داران منطقه یامچی کار پشم چینی را آغاز کردند ودام خود را برای کوچ به مناطق ییلاقی آماده می‌کنند.

الهیاری مدیر جهاد کشاورزی شهر ستان مرند گفت:با نزدیک شدن به روز‌های گرم سال همه ساله گوسفندداران کار پشم چینی را،از اوایل خرداد ماه شروع و تا ۱ تیرماه این کار صورت می‌گیرد تا گوسفندداران گوسفندان خود را برای کوچ به مناطق ییلاقی آماده کنند ودر پایان خرداد ماه کار کوچ این دامداران در منطقه یامچی و سطح شهر ستان انجام می‌گیرد.

وی افزود: در حال حاضر در سطح شهر ستان مرند و یامچی ۳۱۰ هزار راس گوسفنداز نژاد‌های مختلف هست که از این تعداد هزار ۱۰۵ راس آن در یامچی هست که ۶۰ هزار راس آن‌ها از نو ع نژاد ماکویی هست که در روستای امیر آباد یامچی پرورش داده می‌شود.

وی گفت: امسال طبق برآورده‌های اولیه بیش از ۴۰۰ تن پشم از این تعداد گوسفند به دست خواهد آمد که از این مقدار ۱۰۰ تن پشم یکدست سفید که مربوط به گوسفندان نژاد ماکویی است که در منطقه امیر آباد یامچی پرورش داده می‌شود به دست میاید که از مرغوبیت بالایی بر خوردار است به دلیل اینکه داری رنگ پذیری بهتر نسبت به سایر پشم‌ها دارد و برای صنایع پارچه‌ای هم مصرفی بالایی دارد.

الهیاری به نبود صنایع فرآوری و تبدیلی پشم در سطح شهر ستان اشاره کرد و گفت: با توجه به نبود کارخانجات ریسندگی و تبدیلی این محصول متاسفانه این پشم بصورت بازاری در میادین توسط دلالان به فروش می‌رسد که دست دامدار از خود آن متاسفانه زیاد نمی‌تواند بهره ببرد و به واسطه دلالی به کارخانجات سایر استان‌ها به فروش می‌شود که نیاز است با توجه به پتانسیل بالای شهر ستان در تولیدات محصولات دامی بخصوص پشم کارخانه تبدیلی در این منطقه احداث شود که از بخش خصوصی هم حمایت می‌کنیم در صورت اقدام به احداث کارخانجات ریسندگی در این شهر ستان بکنند تا بلکه این پشم با ارزش که این منطقه تولید می‌شود با قیمت مناسب به کارخانجات عرضه شود.

نو بهار رئیس اداره بهبود تولیدات دامی شهر ستان مرند و یامچی گفت: پشم چینی از گوسفندان باعث افزایش تولید شیر و گوشت و جلوگیری از گرما زدگی در گو سفند می‌شود.

وی بیان کرد: ماشاهد بودیم دامدارانی گه اقدام به چیدن پشم از گو سفندان خود کردند کمتر دام خود به بیماری‌های واگیر دار مبتلا شدن و بدن این گوسفند مقاوم به بیماری‌های مخصوص دام و طیور بود.

وی گفت:در این فصل سال به گوسفند داران توصیه می‌شود به پشم چینی گو سفندان خود اقدام کنند تا در گرمای پیش روی تابستان شاهد گرما زدگی و بیماری‌های مزمن اقدام کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار