نقش دین و تأثیر آن در آینده جهان

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با رئیس مجلس صربستان و اسقف اعظم کلیسای ارتودوکس آن دیدار و گفتگو کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری گفت‌وگوی ادیان در جریان سفر خود به صربستان با ولادیمیر اورلیچ، رئیس مجلس صربستان دیدار کرد.

در این دیدار، ولادیمیر اورلیچ، رئیس مجلس صربستان با ابراز خرسندی از برگزاری گفت وگو‌های دینی به روابط خوب دو کشور اشاره کرد.

او بیان کرد: برگزاری همایش بانوان تأثیرگذار در تهران و شرکت بانوی اول صربستان و افتتاح گوشه صربستان در کتابخانه ملی و از سوی دیگر نقشی که رایزنی فرهنگی ایران در توسعه روابط فرهنگی دو کشور دارد، نمونه‌هایی از همکاری‌های خوب دو کشور در زمینه‌های فرهنگی است.

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور نیز در این دیدار با اشاره به برگزاری دور سوم گفت وگو‌های دینی با کلیسای ارتدوکس صربستان گفت: موضوع گفت وگو‌های این دوره «دین و جهان معاصر» است و حرف‌های زیادی برای روشن شدن نقش دین و تأثیر آن در آینده جهان وجود دارد.

او با اشاره به فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: این سازمان متولی برنامه‌ریزی‌های فرهنگی در سطح بین‌المللی است و ما در قالب انعقاد موافقت‌نامه‌های فرهنگی در پی گسترش روابط با کشور‌های مختلف از جمله کشور دوست صربستان هستیم و امیدوارم که همکاری میان کمیسیون‌های تخصصی پارلمان‌های دو کشور گسترش یابد.

وجود ریشه‌های مشترک زبان فارسی و صربی

ذکورلیچ، معاون پارلمان بیان کرد: وقتی در مورد فرهنگ صربستان صحبت می‌شود به نظر می‌رسد که عبارات و اصطلاحات صربی زیاد است، ولی خیلی‌ها نمی‌دانند که ریشه این کلمات، فارسی است و روابط مستحکمی میان دو کشور وجود دارد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی گفت: ویژگی مثبت روابط دو کشور ایران و صربستان، همکاری در همه زمینه‌ها از جمله پارلمانی است.

او با اشاره به سفر خود به ایران در قالب هیأت پارلمانی ادامه داد: در این سفر فرصت داشتم با فرهنگ و سیستم پارلمانی ایران بیش از گذشته آشنا شوم. آن‌چه بیشتر برای من جالب بود، مهمان نوازی ایرانیان بود و خوشحالم از این که شما در پی آماده سازی برنامه سه ساله توسعه مناسبات فرهنگی با صربستان هستید.

رئیس گروه دوستی پارلمانی خاطرنشان کرد: به دلیل همین برنامه‌های فرهنگی بوده است که تعداد نمایندگان گروه دوستی در پارلمان صربستان از ۷ نفر به ۲۸ نفر افزایش پیدا کرده است.

ایران با فرهنگ و تمدن غنی سرزمین الهی است

پاتریارک پورفیریه، اسقف اعظم کلیسای ارتودوکس صربستان گفت: ما همه برای رضای خدا کار می‌کنیم و ایران سرزمین الهی است که فرهنگ غنی را به نمایش گذاشته است.

اسقف اعظم کلیسای ارتودوکس صربستان ادامه داد: با کمک هم می‌توانیم به دنیا نشان دهیم که انسان‌ها بنده خدا هستند و حرف بشری نمی‌تواند بالاتر از خواست خدا باشد.

پاتریارک پورفیریه افزود: روابط مسلمانان و مسیحیان ارتدوکس به این دلیل که قرن‌ها با یکدیگر زندگی کرده‌اند و ارتباط داشته‌اند، نزدیک‌تر است.

او گفت: یکی از تهدید‌های جدی دنیای امروز از بین رفتن بنیاد خانواده است. آنچه که در انجیل به آن اشاره شده، زندگی مشترک است، اما در صربستان و کشور‌های غربی با وضعیتی روبرو هستیم که با نادیده گرفتن اختلافات زن و مرد موجب تزلزل بنیاد خانواده شده است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور بیان کرد: جهان در حال چرخش است و قدرت‌های جهانی در حال جابه جایی است و آینده دیگری پیش روی جهان است و بحران معنویت بحران جدی امروز و فردای بشر است و ما اینجا هستیم که با شما و همکارانتان برای برون رفت از این چالش‌ها گفتگو کنیم.

کشور‌های قدرت طلب به ظاهر برای زنان آزادی طلب می‌کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور با اشاره به اشتراکات میان اسلام و مسیحیت ارتدوکس مطرح کرد: زنان هدف کشور‌های قدرت طلب هستند تا با نام آزادی بهره بیشتری از آنان بگیرند و لذا با تلاش مشترک در راستای تثبیت جایگاه حقیقی زن و خانواده قدم‌های مؤثری برداریم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.