چامسکی: اروپا زیر سلطه آمریکا با افول روبرو خواهد شد

فیلسوف مشهور آمریکایی گفت که اگر اروپا بخواهد تحت سلطه آمریکا بماند، احتمالا سقوط و غیرصنعتی شدن را تجربه خواهد کرد.

نوام چامسکی، آکادمیک و فیلسوف مشهور آمریکایی، در مصاحبه‌ای تاکید کرد که اگر اروپا بخواهد در سیستم تحت سلطه آمریکا بماند، احتمالاً سقوط و غیرصنعتی شدن را تجربه خواهد کرد.

او در ادامه مصاحبه با اسپوتنیک گفت: «اروپا باید یک تصمیم بزرگ بگیرد آیا تصمیم دارد در سیستم تحت سلطه آمریکا باقی بماند و احتمالاً با افول و حتی غیرصنعتی شدند روبر شود یا اینکه به نوعی شریک اقتصادی طبیعی خود در شرق، غنی از منابع معدنی مورد نیاز اروپا و دروازه‌ای برای ورود به بازار پرسود چین خواهد بود؟»

چامسکی خاطرنشان کرد که این سؤالات از زمان جنگ جهانی دوم به هر شکلی مطرح شده است. او در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند ما در آستانه یک نظم جدید جهانی هستیم و آیا درگیری اوکراین می‌تواند کاتالیزوری برای تغییرات بزرگ باشد، گفت: در مورد شکل سیستم جهانی نوظهور بحث‌های زیادی وجود دارد.

چامسکی توضیح داد که جایگزین‌های  اساسی عبارتند از یک سیستم چندقطبی مبتنی بر سازمان ملل یا یک سیستم تک قطبی «مبتنی بر قوانین»، که در آن آمریکا قوانین را تعیین می‌کند و همانطور که سوابق واشنگتن نشان می‌دهد، در صورت تمایل به آن‌ها توجهی نمی‌کند. او افزود: اولین گزینه عمدتا توسط اکثر کشور‌های جهان حمایت می‌شود. دومی توسط انگلیس، اروپا، ژاپن و تعدادی دیگر پذیرفته شده است.

او در پایان گفت: ابهامات زیادی در مورد چگونگی حل این تنش‌ها وجود دارد. حمله روسیه به اوکراین خوشایندترین موهبت را برای آمریکا ایجاد کرد تا اروپا را به جیب خود بکشاند و خواسته خود برای ایجاد یک نظم تک‌قطبی مبتنی بر قانون را تقویت کند. 

در اوایل ماه مه، جیم راجرز، سرمایه‌گذار آمریکایی، به اسپوتنیک گفت که اتحادیه‌های سیاسی مانند اتحادیه اروپا هرگز در تاریخ دوام نیاورده‌اند و این بلوک در حال حاضر با مشکلاتی مواجه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۴ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
ببینید اروپا وآمریکا واوکراین وکانادا یی وجود ندارد همه زیر نظر پولداران صهیونیسم یهودی هستند وبرای کارخانه های اسلحه سازی صهیونیسمها کار میکنند تا ثروت فراماسونهای یهودی افزایش پیدا کنند وبدبخت ترین انسانها در این کشورها که بصورت برده داری مدرن ونوین بردگی میکنند واز انسانیت کم خوردن ورقصیدن وکار کردن بی مزد برای اربابان میدانند که در بعضی اوقات حیوانات بر آنها ارجعند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
اول اسرائیل را نابود کنید با کشورهای عربی هماهنگی کنید و در راه ا... اسرائیل را نابود کنید اگر این کار را انجام دهید آمریکا سکته مغزی می‌کند ولی اگر تنبلی و دیر کنید عقب مانده خواهید شد ولی اگر اسرائیل را نابود کنید فوری پیشرفت خواهید کرد و آمریکا بدبخت خواهد شد و با کشورهای مثل لبنان و فلسطین و سوریه و داعش و مصر و عربستان سعودی و کشورهای عربی و کشورهای همسایه متحد بشوید و اسرائیل را نابود کنید و آمریکا را نابود کنید و اروپا را نابود کنید اول اسرائیل را نابود کنید بعد کشورهای دیگر را آمریکا تنها است آمریکا به اسرائیل می‌گوید و اسرائیل عمل می‌کند اسرائیل به همه ظلم می‌کند آمریکا به خودش ظلم کند به همه ظلم می‌کند زود اسرائیل را نابود کنید آمریکا می‌ترسد همه آسیا بجز اسرائیل خانواده ما هستند همه مسلمانان هستیم ولی همه بیکار فقط اسرائیل را تماشا می کنیم که همه مسلمان ها را می‌کشد زود با اسرائیل بجنگید اسرائیل داخل دلش دوست دارد کل جهان را بگیرد ولی مردم می‌بینند اسرائیل نمی گوید و همه را می‌کشد زود با اسرائیل بجنگید با همه کشورهای عربی و کشورهای همسایه هماهنگی کنید و آماده باشید و با اسرائیل شبانه روزی بجنگید تقریبا یک هفته اسرائیل نابود می‌شود اگر اسرائیل بماند همه به اسرائیل توجه می کنید و همه کار ها عقب می افتد و یواش یواش مسلمانان جهان تمام می‌شوند و همه جهان کار های بد خواهند کرد ولی اگر اسرائیل را نابود کنید همه مسلمانان جهان پیشرفت خواهند کرد و جهان پر از مسلمان می‌شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
بابام
نظرات تو کدوم احدی تو اروپا و امریکا گوش میده؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
بابام
نظرات تو کدوم احدی تو اروپا و امریکا گوش میده؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۳ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
احسنت توی آمریکا واروپا روشنفکر کیلویی چند اما در عوض آزادی جنسی وبی بندوباری فراوان وهمه گوش میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۱۱:۳۸ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
امریکا میل دارد فشاری را که اروپا با آن همه وسعتش تحمل ندارد به ایران تحمیل کند بدون اینکه کسی صدایش را بشنود.
آخرین اخبار