ناتو: اقدام کره شمالی در پرتاب ماهواره نظامی محکوم است

دبیر کل ناتو اقدام پیونگ یانگ در پرتاب ماهواره نظامی را محکوم کرد.

کره شمالی برای مقابله با تهدیدات ادامه دار آمریکا و رصد تحرکات و رزمایش‌های مشترک آمریکا با کره جنوبی به دنبال پرتاب نخستین ماهواره جاسوسی خود به فضاست. گرچه پرتاب اخیر ماهواره این کشور به فضا با موفقیت همراه نشد، اما به دلیل تشابه فناوری به کار رفته در پرتاب ماهواره با موشک‌های بالستیک قاره پیما، این اقدام از سوی آمریکا و متحدانش محکوم شد. 

به گزارش تله تریدر، ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز (چهارشنبه) اقدام کره شمالی در پرتاب ماهواره به فضا را محکوم کرد. 

استولتنبرگ در این باره مدعی شد: اقدام اخیر پیونگ یانگ باعث تشدید تنش‌ها در شبه جزیره کره شده و باعث بروز خطرات جدی برای امنیت منطقه و ورای آن شد. ما با محکوم کردن این اقدام کره شمالی، از این کشور می‌خواهیم به اقدامات تحریک آمیز خود پایان بخشد. 

دبیر کل ناتو در ادامه با اشاره به قطعنامه‌های وضع شده علیه کره شمالی، خاطرنشان کرد: پرتاب ماهواره از سوی پیونگ یانگ نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است. 

این مقام بلندپایه همراستا با درخواست‌های پیوسته آمریکا و متحدانش در شرق آسیا، از کره شمالی خواست به میز مذاکره بازگردد و در راستای عاری سازی شبه جزیره کره از تسلیحات هسته ای به خلع سلاح هسته‌ای تن دهد. 

او در پایان از حمایت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی از متحدان خود در شرق آسیا شامل کره جنوبی و ژاپن در برابر اقدامات تحریک آمیز کره شمالی خبر داد. 

گرچه سازمان ناتو یک ائتلاف نظامی مربوط به غرب اروپا و آمریکای شمالی می‌شود، اما به تازگی این نهاد نظامی اقدام به باز کردن نخستین دفتر خود در شرق آسیا و کشور ژاپن کرده است. با آنکه توکیو به دلیل چتر حمایت نظامی و هسته‌ای آمریکا نیازی به پیوستن به سازمان ناتو ندارد، اما کشور‌های منطقه از جمله چین چنین اقداماتی را تحریک آمیز می‌دانند.

برچسب ها: ناتو ، کره شمالی ، امریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار