کوشکی:

یادمان‌های شهدا قابلیت تبدیل به فرهنگسرا را دارد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس، ضمن اشاره به جایگاه سوم این استان در ایجاد یادمان‌های شهدا، تاکید کرد: این فضا‌ها اگر به خوبی طراحی و با نگاهی بلندنظرانه، اجرا شود، قابلیت تبدیل به یک فرهنگسرا و زیارتگاه را دارد.

سردار سعید کوشکی‌جهرمی در گردهمایی فرمانداران فارس در خصوص پیگیری احداث یادمان شهدای گمنام، تدوین کتاب نقش شهرستان‌ها در دفاع مقدس و سایر برنامه‌های این حوزه، گفت: فارس با ۱۴۸ یادمان، در رده سوم کشور به لحاظ تعداد یادمان شهدا قرار دارد.

کوشکی‌جهرمی گفت: در دولت کنونی برای تکمیل یادمان‌های شهدا، نهضت بزرگی راه افتاد، این ظرفیت عظیم می‌تواند هر شهر را به زیارتگاه و قبله‌گاهی فرهنگی تبدیل کرده و باعث تبیین مسائل فرهنگی و تربیتی برای نسل جدید شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس با یادآوری اینکه احداث یادمان شهدا از سال ۱۳۸۰ تحت عنوان توسعه فرهنگ ایثار و شهادت مبنا قرار گرفت، در خصوص اهمیت یادمان شهدا با اشاره تپه نورالشهدای فسا که به میراثی فاخر، جذاب و فرهنگی تبدیل شده است؛ گفت: اگر یادمانی همه اصول را رعایت کند می‌تواند به قبله‌گاه فرهنگی و یک فرهنگ‌سرا و زیارتگاه جذاب تبدیل شود.

این پیشکسوت دفاع مقدس گفت: تسریع در روند تکمیل یادمان شهدا مدیون و زیبنده این دولت است و به خصوص در یک سال اخیر روند پیشرفت و تجهیز و احداث این یادمان‌ها سرعت یافته و می‌توان گفت نهضتی عظیم برای تکمیل این یادمان‌ها ایجاد شده است.

دبیر شورای حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس گفت: شما فرمانداران رئیس شورای حفظ آثار شهرستان‌ها و همزمان رئیس هیات امنای یادمان شهدا هستید و باید همدلی و وفاق را در شهرستان‌ها ایجاد کرده و پیگیر توسعه یادمان شهدا و دیگر حوزه‌های دفاع مقدس باشید.

کوشکی در خصوص استاندارد‌های لازم برای احداث یادمان شهدا، گفت: هر یادمان شهدا دارای چندین سازه اصلی است که زیرساخت‌های اساسی، چون جاده دسترسی، آب، برق، گاز، صحنی که شهید گرانقدر در آن دفن می‌شود، بستر اجرای مراسم، خودِ سازه یادمان، سرویس بهداشتی و فضای سبز و ساخت سالن از جمله مهمترین این عناصر است.

این رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس در ادامه گفت: در خصوص یادمان شهدا ۴ وظیفه اصلی بر دوش فرمانداران است که پیگیری و تعیین تکلیف وضعیت حدود اربعه یادمانها، طرح توسعه یادمان، مشخص شدن مالکیت آن جهت تخصیص منابع و اعتبارات و درنهایت حفظ و نگهداری از یادمان‌ها از جمله اصلی‌ترین این وظایف است.

او گفت: علاوه بر این یادمان شهدا باید استانداردهایی، چون طهارت زمین (وقفی نبودن و در تملک دستگاه‌های مختلف قرار نداشتن) را داشته باشد، فرم درخواست شهید توسط فرماندار تکمیل و به بنیاد حفظ آثار ارسال شده باشد، طرح یادمان مشخص و ارائه شده باشد، بخش عمده کار بخصوص در خصوص ساخت سازه المان پیش رفته باشد سپس به درخواست شهید گمنام ترتیب اثر داده خواهد شد و مراسم تشییع پیکر پاک شهید گمنام دوران دفاع مقدس نیز همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا انجام خواهد شد.

ثبت و ضبط دفاع مقدس ارزشی همچون جهاد دارد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس در ادامه خواستار پیگیری بیشتر فرمانداران برای تامین و تخصیص اعتبارات و امکانات از منابع مختلف به ویژه منابع در اختیار نمایندگان شهرستان جهت تکمیل یادمان شهدای گمنام شد.

پیگیری تدوین کتاب نقش هر شهرستان در دفاع مقدس موضوع دیگری بود که سردار کوشکی با تاکید بر آن خواستار جدیت بیشتر برخی شهرستان‌ها در این امر شد و گفت این کار نیز باید تاهفته دفاع مقدس به اتمام برسد تا در مراسمی در ستاد کل نیرو‌های مسلح کشور از آن رونمایی شود.

به گفته این پیشکسوت دفاع مقدس، ثبت و ضبط تاریخ شفاهی دفاع مقدس و روایات و خاطرات مربوطه و هرآنچه در دفاع مقدس صورت گرفته با هدف جلوگیری از تحریف و انحراف آن توسط دشمن، کاری بس ضروری است.

استان فارس با ۳۷ فرمانداری بیشترین شهرستان‌های کشور را داراست؛ این استان در دوران دفاع مقدس با تقدیم بالغ بر ۱۵ هزار شهید جزو مناطق شاخص آن دوران محسوب می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار