معاون سازمان حفاظت محیط زیست:

صنایع آلاینده باید سهم خود از آلودگی هوا را به شهرداری‌ها پرداخت کنند

حشتمی گفت: صنایع آلاینده‌ای که در حریم و یا مجاورت شهر‌ها قرار دارد باید سهم خود را در راستای آلودگی هوا به شهرداری‌ها پرداخت کنند.

 ایرج حشمتی،معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست پنجشنبه در چهل‌ویکمین نشست کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران به میزبانی شیراز گفت: در حوزه آلودگی هوا باتوجه به وجود تعداد بالای ۶ و نیم میلیون خودروی فرسوده از کل ۲۵ میلیون خودرو و همچنین ۹ میلیون موتورسیکلت فرسوده از ۱۲ میلیون موتورسیکلت فعال، ۲ برابر کشور چین، رتبه اول مصرف انرژی در دنیا را در اختیار داریم.

وی تصریح کرد: این در حالی است که سهم ما از انرژی‌های تجدیدپذیر یک درصد است که بسیار ناچیز و نامتناسب است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر شناسایی صنایع آلاینده کلان شهر‌ها با همکاری، همدلی و حتی فشار شهرداری‌ها و شورا‌های اسلامی شهر باید نسبت به رفع آلایندگی اقدام شود، گفت: صنایع آلاینده ای که در حریم و یا مجاورت شهر‌ها قرار دارد باید سهم خود را در راستای آلودگی هوا به شهرداری‌ها پرداخت کنند.

حشمتی همچنین بر استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها با حمایت، برنامه‌ریزی و فراخوان و بهره‌مندی از نظرات آن‌ها تاکید کرد و افزود: باتوجه به اینکه در نقاط مختلف کشور در برخی شهر‌ها آلودگی هوا در سه سال اخیر کاهش یافته و در مکان‌هایی نیز صعودی بوده است، این موضوع نشانگر آن‌است که برخی اقدامات و همکاری‌های بین بخشی مؤثر، مفید و کارآمد بوده که این موضوعات باید همچنان ادامه یافته و تقویت شود.

وی اظهارکرد: مهمترین بخش مورد نیاز سامان بخشی به وضعیت محیط زیست کشور شناخت آن است و موضوع مدنظر دارای گره و ایراد قانونی نیست، بلکه ضعف در احصای داده‌ها و مطالعات جامع است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: استراتژی توسعه پایدار با پنج مشکل اساسی محیط زیستی روبرو است که مسأله آب، آلودگی هوا، تغییر کاربری اراضی و فرسایش خاک، مصرف انرژی، خطر انقراض و تنوع زیستی از جمله آن‌ها است.

حشمتی با تشریح مشکلات مربوط به هر پنج بخش گفت: کشور ایران روی کمربند خشک و نیمه خشک قرار دارد و حتی استان‌ها و شهر‌ها و روستا‌ها مشکل آب دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
کارخانه آلاینده تولید آلومینیوم سازی ایران ( ایرالکو ) به خارج شهر اراک انتقال یابد
آخرین اخبار