مدیریت اقتصادی به دست آدم‌های مطالعه کرده باشد/ انقلابیون درگیر حاشیه نشوند

امام جمعه شیراز تاکید کرد: مدیریت جریان‌های اقتصادی به دست آدم‌های با فضیلت و مطالعه کرده باشد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام نماینده، ولی فقیه در استان فارس در خطبه‌های نماز جمعه امروز شیراز، پیرامون معادباوری به عنوان یکی از معارف مهم در انقلاب اسلامی گفت: روز‌های پیش رو یادآور از دست دادن یکی از عزیزترین چهره‌های مرجعیت و زعامت دینی در زمان غیبت یعنی وجود پربرکت بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) است لذا بحث معاد را از مکتب امام که بنیانگدار جمهوری اسلامی است دنبال می‌کنیم.

امام جمعه شیراز گفت: شاید ما امام بودن این مرد را محدود کرده باشیم که ۴ روز در این زندگی عالم ایشان جلودار بوده است، اما امام فراتر از این جلودار حرکت اسلامی شد برای سفری که به عالم دیگر در پیش داریم.

آیت الله دژکام گفت: این دنیا هرچه سختی دارد تمام می‌شود، امام ما تبعید و زندان کشید و رنج برد در مبارزه ۱۵ ساله‌ای که قبل از پیروزی انقلاب درگیر بود، اما می‌دانست کار برای خدا ضرر ندارد و آخر اینگونه می‌شود که وقتی می‌رود دل او آرام است.

او گفت: دشمنان ما، تمدن رقیب اروپایی و آمریکایی از مرگ هراس دارند و می‌خواهند این بیماری را در ما سرایت دهند، می‌دانند لشگری که از مرگ نمی‌ترسد و مرگ را شهادت می‌داند آن‌ها را زمین می‌زند و می‌خواهند ترس از مرگ را بین ما رواج دهند.

آیت الله دژکام گفت: امام راحل ما کسی بود که می‌گفتند کوچک‌ترین مسئله از ایشان فوت نمی‌شود و چه دقتی در عمل به کتاب خدا داشت. اینجور کسی چرا وقتی می‌رود دلش آرام نباشد و ضمیرش امیدوار نباشد؟ راه بر من و شما باز است و چه کسی جلوی ما را گرفته که کار خوب انجام ندهیم؟ غیر از این که خودمان کوتاهی می‌کنیم.

نماینده، ولی فقیه در استان فارس بیان کرد: درس ما قبل از هر درس دیگری که در انقلاب اسلامی می‌خواهیم بیاموزیم باید درس معارف انقلاب باشد وگرنه خیلی‌ها شعار انقلابی دادند، اما تکرارکننده حرف کمونیسم‌ها بودند، چون معارف انقلاب اسلامی را نمی‌فهمیدند، شعار‌های انقلابی محکم تری می‌دادند، اما نوکری صدام کردند، چون معارف انقلاب اسلامی را نمی‌فهمیدند.  

او بر یادگیری معارف انقلاب اسلامی تاکید کرد و افزود: یکی از پایه‌های انقلاب اسلامی معادباوری است. امام بنیانگذار این نظام قیامت و حساب و کتاب را قبول داشت و هر کاری می‌کرد حساب آخرت را می‌کرد نه حساب دنیا را و اگر می‌خواهیم راه امام ادامه داشته باشد باید اینگونه باشیم. برخی‌ها خیلی از مسیر اصلی دور افتاده اند لذا برگردیم باور‌های دینی خود را یاد بگیریم تا نهایتا به اهدافی که لازم است برسیم.

آیت الله دژکام یادآورشد:  انقلاب و تاسیس نظام اسلامی نتیجه تفکرات، اعتقادات، ایمان و باور امام بود و باید این ایمان و باور را تقویت کنیم تا بتوانیم ادامه دهنده راه امام باشیم.

او گفت: از نقاط بسیار درخشان حرکت ملت و خبرگان پس از رحلت امام تعیین جانشین شایسته برای حضرت امام بود که بایستی یادمان باشد یک کار خداپسندانه و با الهام الهی بود.

نماینده، ولی فقیه در استان فارس گفت: کسانی که در آن مجلس خبرگان بودند خودشان گفتند که ذهنیت‌های دیگری مطرح می‌شد، اما گویی دست قدرت الهی در دل‌های این جمعیت تصرف کرد و همه به انتخابی مناسب و شایسته رسیدند و آن انتخاب جانشین برحق و نایب برحق امام زمان (عج) حضرت امام خامنه‌ای بود که با علمیت، درایت، قدرت و شجاعت مسیر انقلاب اسلامی را از دل طوفان‌های سهمگین به سمت صراط نجات بیرون آورده و از همه گردنه‌های سخت عبور داده است که خدا را بخاطر وجود این مرد بزرگ شکرگزاریم.

آیت الله دژکام با اشاره به قیام ۱۵ خرداد، گفت: این روز را دستگاه شاه می‌گفت حرکت عقیم ارتجاع سیاه؛ می‌گفتند همه را خفه کردیم و حرف تمام شد. یک نکته را همیشه در ذهن داشته باشید و به جوانان یاد دهید که حق ولو او را بکوبند پیروز است و باطل هر چند که ۴ روز جولان دهد نابود است.  

او با تصریح بر اینکه در ۱۵ خرداد مردان مردی آمدند و یا حسین گفتند و کار انقلاب را جلو بردند، گفت: این نهضت از روز اول که شروع شده حسینی بوده است. ظلم و بیدادگری را مورد حمله قرار دادند، زمینه را برای تبعیت از حق، قرآن و اهل بیت در دنیا فراهم کرده است.

خطیب نماز جمعه امروز شیراز گفت: امام راحل فرمود ۱۵ خرداد را برای همیشه عزا و یک عاشورا اعلام می‌کنیم؛ ۱۵ خرداد روز شهادت سینه زن‌های امام حسین (ع) است، همین هیئتی‌ها و بچه‌های چاله میدان تهران که برخی روشنفکر‌ها و کسانی که افکارشان با دین سازگار نیست وقتی عظمت این هیئتی‌ها را می‌خواهی یادآور شوی به طرز عجیبی برخورد می‌کنند، دین از وسط چاله میدان مرد بیرون می‌آورد و پای دین نگه می‌دارد و تا آستانه شهادت می‌برد.

آیت الله دژکام اضافه کرد: برادران و خواهران، این انقلابی که این همه زیر و بالا داشته و خون برایش ریخته شده تا به اینجا رسیده است تلاش و مجاهدت می‌خواهد تا ادامه پیدا کند و این تلاش در تبعیت از ولایت معنا پیدا می‌کند.

او با بیان اینکه هر حرکتی را نمی‌توان مجاهدت گفت ولو به ظاهر کار ارزشی انجام می‌دهد، اما باید بیینیم آیا همراه با ولایت است؟ جهت‌گیری، جهت‌گیری ولایی است یا خیر؟، گفت: شما می‌دانید که نهروانی‌ها ادعای مقدس مآبی داشتند و یادمان نرود تجربه طولانی شیعه را همیشه جلو چشم خود نگه داریم. نهروانی‌ها روز اول به بهانه احترام به قرآن مقابل علی (ع) ایستادند و گفتند معاویه قرآن به نیزه کرده و چرا میجنگی و بعد که قضیه حکمیت پیش آمد گفتند چرا چنین کردی؟ مقدس‌های نفهم؛ کم ضربه نخورده‌ایم از نادان‌های مقدس مآب؛ از جهت‌گیری که رهبر تعیین می‌کند خود را مقدس‌تر و فراتر می‌دانند و خیلی اشتباه می‌کنند و نمی‌دانند که چه لطمه‌ای به اسلام می‌زنند.

امام جمعه شیراز بیان کرد: امام راحل فرمود اگر این دفعه اسلام سیلی بخورد قرن‌ها خواهد گذشت تا دوباره سرپا شود. ما باید بیدار باشیم، همراه با، ولی امر نه جلو می‌زنیم نه عقب می‌افتیم.

او در ادامه با اشاره به نامگذاری شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، بیان کرد: دولت باید حواسش باشد همان که رهبر می‌گوید و ملت هم حواسش باشد که همان که رهبر می‌خواهد؛ بنابراین اگر دنیا می‌خواهید از این مرد اطاعت کنید، آخرت هم می‌خواهید از این مرد اطاعت کنید.

آیت الله دژکام گفت: مقام معظم رهبری امسال را "مهار تورم و رشد تولید" اعلام کردند، اما یکی از عادات بد مدیران این است که آخر سال به فکر شعار سال می‌افتند، اول سال باید به فکر باشید، کار‌ها و روزمرگی خود را در طول سال کردند و آخر سال می‌گویند شعار سال چه شد؟ شعار سال را اول سال باید یه کاری کنند. برای مهار تورم باید مطالعه و فکر کنیم و مطالبه داشته باشیم و مدیران هم جواب دهند.

نماینده، ولی فقیه در استان فارس به انقلابیون نیز تاکید کرد: رهبری فرمود به حاشیه مشغول نشوید، اما متاسفانه درگیر حاشیه هستند؛ هر چه می‌گویم مسئله اصلی را دنبال کنید، این چه دیانتی است که به خرج می‌دهید که شعار اصلی و جهت‌دهی اصلی را کنار می‌گذارید و مشغول حواشی می‌شوید که نه به درد دنیا و نه آخرت می‌خورد.

امام جمعه شیراز گفت: از جوانان بیشتر توقع می‌شد و یکی دوبار هم اسم بردم، ولی اطلاعیه دادن فقط برای حواشی است، رهبری فرمود به متن بپردازید.

او گفت: در حال حاضر نظام و کشور درگیر این مسئله سنگین است که فرمودند اگر رشد اقتصادی ۸ درصد محقق نشود نمی‌توان جواب مردم را داد؛ چندنفر از جوانان که مدعی انقلابی‌گری هستند مطالعه کردند و مقاله نوشتند و حرف زدند؟ اما برای مسائل دیگر و حاشیه‌های خودساخته برخی از جریانات چه می‌کنند؟ باورمان باشد اگر مسیر خلاف ولایت برویم هم در دنیا و هم در آخرت ضرر می‌کنیم.

نماینده، ولی فقیه در استان فارس یکی دیگر از نگرانی‌ها را استقراض از بانک‌ها ذکر کرد و گفت که این همه پول سرگردان در کشور را مدیریت نمی‌کنید و همه را در دلالی می‌برید و تورم را افزایش می‌دهید، بعد ۷ ـ ۸ میلیارد پول دیگر بیاوریم، یعنی چه؟ این را باید بررسی کنند. نقش هرکدام در مهار تورم را اول بررسی کنند، اگر مسیرش مهار تورم است که کار می‌کنند، اما اگر پول بیاوریم، اما تورم افزایش یابد و اسمش را بگذارند خدمت، اشتباه است.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه خلق پول به معنای اینست که پولی نیست، انجام این اقدام توسط صندوق بین‌المللی پول را نیازمند بررسی دانست و با تاکید براینکه او مطرح کننده یک نگرانی است، لزوم بررسی دقیق موضوع توسط کارشناسان و اقتصاددانان را یادآوری کرد و گفت: اینکه گفته می‌شود بانک‌ها ۱۶۴ میلیارد به کارمندان خود وام داده‌اند و نصف آن به عنوان وام مسکن به مردم پرداخت شده است، این موضوع باید بررسی شود.

او از مجموعه جوانان، بافضیلت‌ها، اساتید و درس خوانده‌ها  استدعا کرد که روی این موضوعات مطالعه کنند اینگونه نباشد که کار انجام شود بعد که تمام شد تازه مطلع شویم چرا که رهبر فرمودند اقتصاد باید مردمی باشد و یکی از جهات مردمی شدن این است که مدیریت جریان‌های اقتصادی به دست آدم‌های با فضیلت و مطالعه کرده باشد و نتوانند هر ساعت تابش دهند.

امام جمعه شیراز در پایان تشریح کرد: تاب‌آوری اقتصاد؛ یکی از نشانه‌های اقتصاد مقاومتی همین است که کسی نتواند از خارج یا داخل کشور موج بیندازد و مردم را به دردسر بیندازد و روی این موضوعات باید کار کنیم و مجاهدت می‌طلبد و رهبری هم فرموده این جهاد است و این مجاهدت را امید است که بیش از پیش شاهد باشیم و موفق برای تحقق بخشیدن به اهدافی که رهبر معظم تعیین می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار