ایجاد ۴۴ مرکز برای خرید گندم کشاورزان در استان اردبیل

مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل گفت: ۴۴ مرکز خرید تضمینی گندم در شهرستان‌های این استان راه‌اندازی شده است.

علی نوبخت گفت: ۵۰ درصد مراکز خرید گندم در شمال استان و ۵۰ درصد دیگر هم در سایر شهرستان‌های استان راه اندازی شده که به مدت دو و نیم ماه با بیش از ۵۰۰ نیروی انسانی،، گندم تولیدی کشاورزان استان را خریداری می کنند.

مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل می گوید: همزمان با آغاز برداشت گندم از مزارع شهرستان بیله سوار مغان، مقدمات خرید گندم در شمال استان شروع شده اما به دلیل بالا بودن رطوبت گندم از کشاورزان منطقه خواسته شده که از برداشت زودهنگام خودداری کنند تا متحمل افت بیشتر در مراکز خرید نشوند.

او با بیان اینکه کشاورزان در برداشت گندم عجله نکنند، گفت: قیمت تضمینی گندم ۱۵ هزار تومان با ۱۲ درصد رطوبت و چهار درصد افت مفید از سوی دولت مشخص شده که بنا به اعلام وزرات جهاد کشاورزی این مبلغ قابل تغییر و افزایش است.

نوبخت می گوید: بر اساس سیاست وزرات جهاد کشاورزی، خرید گندم تا پنج خرداد ماه به عهده تعاون روستایی بود اما بعد از بررسی بیشتر این وزارتخانه، خرید گندم در استان‌های آذربایجان‌شرقی، غربی، اردبیل، گلستان،کردستان و همدان به اداره کل خدمات بازرگانی محول شد و در حال حاضر هیچ مشکل و کمبودی به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری در مراکز خرید وجود ندارد.

او با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم امسال نسبت به سال زراعی گذشته افزایش ۲۳ درصدی داشته است، گفت: کشاورزانی که می‌خواهند محصولات گندم و کلزا را تحویل مراکز خرید بدهند حتماً با مراجعه به همکاران جهاد کشاورزی اطلاعات خود را در پهنه بندی وزارت جهاد کشاورزی ثبت و یا بروز رسانی کنند تا در روند خرید هیچ گونه مشکلی پیش نیاید.

مدیرکل خدمات بازرگانی استان اردبیل می گوید: استان اردبیل در زمان ترسالی در تولید گندم جزو سه استان برتر کشور بوده است ولی به علت خشکسالی این جایگاه به رتبه نهم کشوری تنزل پیدا کرده است.

او درباره پیش بینی میزان خرید گندم از کشاورزان استان گفت: پارسال ۲۵۲ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد و امسال هم پیش بینی می‌شود میزان خرید گندم به ۲۰۰هزار تن برسد که بر این اساس در مقایسه با پارسال شاهد کاهش خرید گندم خواهیم شد و دلیل اصلی آن خشکسالی و نبود بارش در شمال استان است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار