آزادراه‌های جدید به کمک رفع گره‌های ترافیکی کشور می‌آیند

یکی از راهکار‌های اصلی برای گره گشایی از گلوگاه‌های ترافیکی، ساخت و توسعه آزادراه‌ها است که در همین راستا امسال ۵ آزادراه مهم در کشور به بهره برداری می‌رسند.

با توجه به افزایش میزان تردد خودرو‌ها در کشور و از سوی دیگر تعداد بالای کشته‌ها و مجروحان تصادفات جاده‌ای، توسعه و ساخت آزادراه‌ها امری ضروری‌ در کشور است بنابراین یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت در این شرایط تکمیل آزاد راه‌ها وهمچنین کریدور‌های ترانزیتی است که در حال حاضر رکورد ساخت آزاد راه‌ها در کشور شکسته شده و چندین آزاد راه مهم به مرحله ساخت و بهره برداری رسیده است.

زیرساخت‌های حمل و نقل از عوامل پیشرفت کشور‌ها محسوب می شود و متناسب با رشد اقتصادی باید این زیرساخت‌ها توسعه پیدا کند چراکه ظرفیت حمل و نقل بالا در کنار توسعه اقتصادی هزینه تولید را کاهش می‌دهد.

با توجه به آنکه موقعیت جغرافیایی ایران ویژه است و در پل ارتباطی شرق و غرب دنیا قرار گرفته است، بهترین مسیر حمل و نقل بار و مسافر عبور از کشور ما است.

در حال حاضر ۸۲ هزار کیلومتر مسیر جاده اصلی و فرعی بزرگراهی و آزادراهی و ۱۳۰ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور وجود دارد و در کل ۲۱۰ هزار کیلومتر راه در کشور موجود است.

نیاز کشور به ساخت ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه و ۱۳ هزار کیلومتر بزرگراه

در حوزه آزادراهی؛ ۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور وجود دارد که نیاز کشور حداقل به ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه است. در بخش بزرگراهی ۳۶ هزار کیلومتر راه شریانی وجود دارد که تمام این‌ها باید آزادراه یا بزرگراه شوند.

در همین رابطه خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت آزاد راه‌ها و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور به باشگاه خبرنگاران جوان گفت:  طبق برنامه ریزی که صورت گرفته است امسال ۲۹۳ کیلومتر آزادراه را به بهره برداری خواهیم رساند. یکی از طولانی ترین آزادراه های کشور بین شیراز و اصفهان ساخته می‌شود که ۲۱۲ کیلومتر از این آزادراه آماده شده و امیدواریم بتوانیم این آزادراه را در شش ماهه اول سال تحویل دهیم. این آزادراه می‌تواند تحول بزرگی در جنوب کشور ایجاد کند.

خادمی با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی ایران ویژه بوده و در پل ارتباطی شرق و غرب دنیا قرار گرفته است، افزود: وجود جاده‌های تاریخی مثل جاده ابریشم یا جاده مروارید دلیل این است که همه مسیر‌های ارتباطی مهم دنیا از کشور ما عبور کرده است.

او ادامه داد: در شرایط کنونی هم بهترین مسیر حمل ونقل بار و مسافر بین شرق و غرب دنیا، عبور از کشور ما است. اگر مسیر‌های اصلی را توسعه دهیم، ارزان‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر ایران است و باید در این زمینه برنامه داشته باشیم.

بهره برداری از ۲۹۳ کیلومتر آزاد راه طی امسال

همچنین محمود ملازینل معاون توسعه آزاد راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پنج پروژه اولویت دار آزادراهی کشور به طول ۲۹۳ کیلومتر طی امسال به بهره برداری می‌رسد.

او ادامه داد: منطقه دو آزادراه تهران-شمال به طول ۲۲ کیلومتر،  آزادراه منجیل-رودبار به طول ۸ کیلومتر،  آزادراه اصفهان-شیراز به طول ۲۱۰ کیلومتر، آزادراه تبریز-صوفیان به طول ۲۴ کیلومتر و آزادراه مراغه-هشترود به طول ۲۹ کیلومتر در سال ۱۴۰۲ به شبکه آزادراهی کشور افزوده می‌شوند که علاوه بر افزایش طول شبکه، موجب حذف بخش مهمی از گلوگاه‌های ترافیکی منطقه می‌شود.

معاون توسعه آزاد راه‌های کشور همچنین از افتتاح آزادراه اصفهان-شیراز طی امسال خبر داد و گفت: بهره برداری از این آزادراه موجب تکمیل بخشی از کریدور آزادراهی کشور از بندر انزلی به تهران و از آنجا به سمت اصفهان، شیراز و عسلویه می شود که با کاهش ۱۰۰ دقیقه از زمان سفر برای وسایل نقلیه سواری توسعه گردشگری در دو استان مهم اصفهان و شیراز را به همراه دارد.

وی ادامه داد: طول کل آزادراه ۳۸۰ کیلومتر است که ۱۲۸ کیلومتر آن از اصفهان تا ایزدخواست در دست مطالعه و جذب سرمایه گذار است. از ایزدخواست تا شیراز نیز بخشی از پروژه است که در مراحل نهایی اجرا و نصب علایم ایمنی قرار دارد.

 او اظهار کرد: بهره برداری از ۸.۳ کیلومتر باقیمانده از آزادراه منجیل-رودبار به عنوان یکی از ابر پروژه‌های آزادراهی کشور، گلوگاه ترافیکی آزادراه قزوین-رشت در محدوده شهر رودبار را مرتفع می‌کند و سفر ایمن و کوتاه‌تر در کریدور شمال-جنوب کشور را فراهم می سازد.

براساس این گزارش در حال حاضر برای تکمیل این میزان از آزادراه‌های کشور نیاز به تامین منابع مالی و همچنین حضور پر رنگ بخش خصوصی است که در شرایط کنونی باید در حوزه اخذ عوارض آزاد راهی تمهیدات لازم در دستور کار قرار داده شود تا شاهد تسریع در روند تکمیل این پروژه‌ها در کشور باشیم.

برچسب ها: حمل ونقل ، آزاد راه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
آزاد راه خوب که نداریم.متاسفانه رانندگان خودروهای سنگین هم که رعایت قوانین نمی کنند ودر خط سبقت رانندگی می کنند و به هیچ خودرویی اجازه ی سبقت نمی دهند. فرهنگ رانندگی در جاده های ما وجود ندارد.باعث و بانی بیشتر تصادفات در جاده های ایران اتوبوس و کامیونهایی هستند که در خط خود تردد نمی کنند.لطفا به آمار مراجعه کنید ....
Iran (Islamic Republic of)
نصرالله‌نامی
۲۲:۰۳ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
میگن‌یه‌بزرگراه‌ازبوشهرتادیر‌ساخته‌شده‌نصف‌ونبمه‌مانده‌حالا‌چندساله‌‌بی‌صحابی‌مونده‌‌.استانی‌که‌کشورباهاش‌زنده‌هست‌ولی‌خودش‌مرده‌بحساب‌میاد
Iran (Islamic Republic of)
علی قربانی
۱۸:۳۸ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
جمهوری اسلامی اگردر هیج کجا هیچ کاری نکرده باشه در راهسازی من بهش نمره بیست میدم....خدایی تو راه سازی خوب کار کردن....مثلا بزرگراه غدیر که من بهش میگم شاهکار جمهوری اسلامی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
پس جاده سرچم میاندوآب به میانه کی راه اندازی میشه
Iran (Islamic Republic of)
سعید‌آریایی
۱۳:۱۶ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
برای‌رهایی‌از‌تراقیکهای‌جاده‌ای‌بهترین‌روش‌این‌هست‌که‌که‌ورود‌خودرو‌آزاد‌شود‌وغرضه‌بنزین‌باقیمت‌جهانی‌صورت‌پذیرد‌وبه‌هرنفر‌فقط‌برای‌یک‌خودرو‌ماهیانه‌‌۶۰لیتر‌سوخت‌یارانه‌ای‌اختصاص‌یابد‌وبرای‌کسانی‌که‌در‌روستا‌ساکن‌هستند‌با‌توجه‌به‌فاصله‌از‌شهر‌مقدار‌سوخت‌یارانه‌ای‌افزایش‌یابد‌باور‌کنید‌۸۰درصد‌تردد‌خودروهای‌جاده‌ای‌حذف‌می‌شود‌واسه‌موتورسیکلتها‌هم‌باتوجه‌به‌شغلشان‌سوخت‌یارانه‌ایتعلق‌بگیرد‌وتاکسیها‌به‌الزام‌گاز‌سوز‌شوند‌وکامیونها‌هم‌با‌توجه‌به‌تردد‌سوخت‌یارانه‌ای‌تعلق‌گیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
انشااله از لحاظ موشکی که به اوج رسیدیم به فکر ساختن ایران با شهر ها و روستاهای هوشمند و بروز باشیم تا از دیگر کشورها عقب نیافتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
از لحاظ موشکی به اوج رسیدیم چون دلال و سودجو و منفعت طلب تو اون سیستم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
سلام و وقت بخیر
تو رو خدا وضعیت خودرو را بررسی کنید، چرا اینگونه آشفته است؟چرا خودروی دنا پلاسی که پارسال در بازار ۲۱۰ تومن بود الان میگن ۷۰۰ میلیون، یعنی هر خودرو ۳.۵ برابر شده در کمتر از یک سال
رئیس جمهور و نمایندگان مجلس باید پاسخگو باشند، واردات خودرو کارکرده به کجا رسید؟ چرا طرح های خوب به بهانه های مختلف مثل مخالفت مجمع مصلحت اجرا نمی شود؟ چرا مافیا همیشه از مردم بیشتر در نظر گرفته می شوند؟
دولت و مجلس وزیر را تغییر داد، قیمت کارخانه را بالا برد تا درست شود ولی وضع خراب تر شد.
خواهشاً باشگاه خبرنگاران پیگیر این وضع از رئیس جمهور و مجلس باشد
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۰:۳۴ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
چه خوب میشد در زمان افتتاح این بزرگراهها ابتدای آن تابلوئی بزرگ نصب میشد مبنی بر مدت گارانتی کیفیت آسفالت و زیرسازی آن تا با اولین تابستان و زمستان تخریب نشود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
یه آزاد راه می زنند به فاصله هر نیم ساعت یه دوربین گذاشتن یه عوارض کم می کنند تازه جا به جا هم فرق داره یه جا ۱۵ تومن یه جا ۶ تومن یه جا ۱۰ تومن تازه برای سواری و غیر سواری و اتوبوس و کامیون هم فرق داره این که دیگه اسمش آزادراه نیست_دکان راه _ است چاله چوله هم که زیاد داره
Iran (Islamic Republic of)
مرادی
۱۰:۱۹ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
ممنون که اینقدر به غرب کشور هم توجه میشه و خیلی خیلی ممنون که با این همه حجم ترانزیت از شهرهای غربی وضعیت اسفبار جاده ها برای هیچ نهاد و هیچ شخصی مهم نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
داخل شهری رو درست کنید افتضاح هست شهر خرم آباد شده یه پارکینگ بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
تهران را خالی کنید آزاد راه لازم نیست هرکی بره شهر خودش مهاجرت کم بشه فراوانی شهرها زیاد بشه تا مردم مهاجرت نکنند تهران شده فقط اسنپ شهرستانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
آفرین خیلی خوبه پیشنهاد خوبی دادی پس اول هم از شما شروع بشه برگرد شهر خودتون بابا جون
Iran (Islamic Republic of)
سعید‌آریایی
۱۳:۱۸ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
۹۰درصدمردم‌تهران‌مهاجر‌هستند
Iran (Islamic Republic of)
سورنا
۱۹:۴۹ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
خوب آقا.... پسر فک کنم باید برگردی افغانستان .آفرین باباجون تو پاشو برو کشور خودت نمی‌خواد به فکر شهرستانی‌ها باشی چرا که 99درصد شایدم بیشتر جمعیت تهران شهرستانی هستن اون یه درصد باقی مونده هم مثل تو افغانی هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
سلام.هیئت عالی تشخیص مصلحت نظام،دولت و مجلس بدانید جان و مال مردم در جاده ها شوخی نیست،سالانه هزاران نفر در جاده ها با خودروهای حلبی داخلی کشته و معلول میشوند.کدوم کشور این خودروهای حلبی های تاریخ گذشته شرکتهای انحصاری داخلی با تکنولوژی 30 سال پیش رو میخرند،ان هم با گرانفروشی دههابرابری،احتکار،کاهش تولید به قصد گرانی و مافیابازی و نفوذ در دولت و مجلس،به زور این حلبی های ناایمن را با گرانفروشی دههابرابری قالب مردم می کنید،باز کنید درب واردات خودروهای کم مصرف با حجم موتور کمتر از 1800cc،هیبریدی،برقی را بدون تعرفه گمرکی برای عموم مردم ایران و به این دلالی شرکتهای انحصاری پایان دهید.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۰۸:۴۱ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
ابر شاهراه و یا آزادراه چابهار تهران،اقیانوس به دریای خزر و غرب را باید با چندین خط هر چه سریعتر برای رونق تجارت و ترانزیت شمال جنوب و شرق و غرب ساخت
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۴۲ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
خواب دیدی خیر باشه 8 کیلومتر 20 نتونستن کاملش کنن بعد 2000 کیلومتر چطور بسازند
آخرین اخبار