جنگلی در میان رودخانه شهرچای

یکی از رودخانه‌های دائمی ایران، رودخانه شهرچای ارومیه است که از ارتفاعات کوه‌های کان کبوتر در کردستان و کوه مرزی شهیدان سرچشمه می‌گیرد.

رودخانه  شهر چای از ارتفاعات کردستان و کوه‌های کان‌کبوتر و کوه‌های شهیدان سرچشمه گرفته و با افزوده شدن رودی از ارتفاعات مرز ایران و ترکیه به دره‌ و درنهایت به منطقه برده سور وارد می‌شود. علت نام برده رود به دلیل ورود این رود به این منطقه است که پس از دریافت چند رود کوچک در طی عبور از این منطقه به روستای بند در نزدیکی شهر ارومیه می‌ریزد.

این رودخانه از غرب وارد شهر شده و با گذر از کنار پارک‌های «ساغلیق باغی»، «گوللر باغی»، «ساحلی» و «ائللر باغی» از شرق شهر به سمت دریاچه ارومیه رهسپار می‌شود.

در طول سال‌های اخیر لایروبی نکردن رودخانه شهرچای ارومیه در داخل شهر، باعث رشد بی‌رویه گیاهان هرز و درختان در داخل این رودخانه شده است و بستر این رودخانه را به مکانی مانند جنگل تبدیل کرده است، در این شرایط علاوه بر اینکه چهره‌ای زشت به شهر و پارک‌های ارومیه داده، عملا امکان جریان آب را از بزرگترین رودخانه داخل شهر ارومیه نیز گرفته است.

لایروبی رودخانه‌ها یکی از مجموعه اقدامات مورد نیاز برای حفاظت، ساماندهی رودخانه‌ها و کنترل سیلاب است که صرفاً برای رفع انسداد‌های ایجاد شده در مسیر تخلیه رودخانه‌ها به پایانه خود که می‌تواند دریا یا تالاب باشد، کاربرد دارد.

جنگلی در میان رودخانه شهرچای

جنگلی در میان رودخانه شهرچای

جنگلی در میان رودخانه شهرچای

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نیر اسداللهی
۰۹:۱۲ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
بله درسته اصلا لایروبی نکردن فقط بلدن از روستایی‌ها ی بد بخت پول آب بگیرن وقتی آب سد رو باز می کنن تا بیاد برسه سر زمین وقت تموم میشه دوباره می بندن چون اصلا گل و لای و علف های هرز نمیزاره آب به سرعت جاری بشه