تولید تیلاپیا در ایران به کجا رسید؟

با وجود آنکه بسیاری از مسئولان وعده افزایش تولید تیلاپیا را داده بودند، اما چندی پیش رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات اعلام کرد که محیط زیست در خصوص تولید تیلاپیا در کشور به جمع‌بندی نهایی نرسیده است.

برای نخستین بار پرورش ماهی تیلاپیا در سال ۸۷ با هدف تحقیقات در کشور به اجرا درآمد؛ به طوریکه اجرای این پروژه منوط به شرایطی از جمله نگهداری این گونه در شرایط بسته و محدود بود تا در صورت اثرات زیان بار بر محیط زیست،  از پرورش این ماهی در ایران جلوگیری شود.

بنابر آمار سازمان شیلات، طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ بیش از ۷۵ هزار تن تیلاپیا وارد کشور شد. این میزان واردات در سال گذشته به ۱۰ درصد آمار مذکور رسید که بسیاری از فعالان بخش خصوصی حذف ارز ترجیحی و عدم صرفه اقتصادی را علت اصلی کاهش واردات مطرح کنند.

علی رغم آنکه سال گذشته رئیس سازمان شیلات گفته بود با رفع مسائل و مشکلات فرابخشی سازمان از جمله اغناسازی افکار عمومی و صدور مجوزهای محیط زیست ظرف سه سال آینده تولید تیلاپیا به ۸۰ هزار تن می رسد، اما در ۲۴ اردیبهشت امسال رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات اعلام کرد که محیط زیست درباره تولید تیلاپیا به جمع‌بندی نهایی نرسیده است.

در همین رابطه چندی پیش آقای محمود بهمنی رئیس موسسه علوم تحقیقات شیلات گفت: در موسسه تحقیقات یزد فعالیت‌های عملی برای تولید این محصول در کشور انجام شد و این ماهی به صورت آزمایشی در ۴ استان یزد، قم، سمنان و خراسان جنوبی تولید شد.

بهمنی می‌گوید: با وجود دستاوردهای علمی سازمان تحقیقات شیلات درباره امکان تولید این محصول در کشور، اما سازمان حفاظت محیط زیست بعد از گذشت سال‌ها درباره تولید آن به جمع‌بندی نرسیده است؛ ما نتایج دستاوردهای تحقیقاتی خود را منتشر کردیم.

حذف ارز ترجیحی انگیزه واردات تیلاپیا را کاهش داد/تولید تیلاپیا در داخل ضرورتی ندارد

آقای ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان گفت: تولید تیلاپیا در مناطقی باید انجام شود که به آب‌های آزاد و درون سرزمینی راه نداشته باشد.

به گفته او، در سنوات گذشته واردکنندگان تیلاپیا با اتخاذ برخی سیاست‌ها، واردات تیلاپیا را توجیه‌پذیر کردند و توانستند سودهای هنگفتی را از این طریق بدست آورند.

قاسمی ادامه داد: با حذف ارز ترجیحی، واردات تیلاپیا برای رانت خواران دیگر جاذبه چندانی نداشت به طوریکه اکنون واردات محدودی در حال انجام است.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان گفت: با توجه به آنکه تیلاپیا ارزش غذایی چندانی ندارد، ضرورتی به تولید آن در داخل نیست. با وجود آنکه تولیدتیلاپیا ممکن است اکوسیستم داخل را برهم بریزد و بازار قزل آلا را تحت تاثیر قرار دهد؛ بنابراین بخش خصوصی مخالف تولید آن است، هرچند این امر به سبب موافقت بخش دولتی در حال انجام است.

تولید تیلاپیا تاثیری بر بازار قزل آلا ندارد/واردات تیلاپیا ضربه مهلکی به تولید داخل وارد کرده بود

آقای آرش نبی‌زاده مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی گفت: پرورش تیلاپیا همانند قزل آلا با مشکلات تمدید پروانه و صدور مجوزها روبرو شده است به طوریکه سرمایه‌گذار به رغم سرمایه‌گذاری، اکنون برای تمدید مجوز دچار مشکل شده است.

به گفته او، واردات تیلاپیا همانند سنوات قبل که ارز ترجیحی تخصیص داده می شد، نیست به طوریکه طبق آمار واردات محدودی در حال انجام است.

نبی زاده درباره تاثیر تولید تیلاپیا بر بازار قزل آلا گفت: تولیدات داخل بر بازار یکدیگر اثر چندانی ندارند چراکه تمامی تولیدکنندگان در شرایط یکسان و هزینه‌های تولید برابر به امر تولید مشغول هستند و همانند زمانیکه واردات انبوه در حال انجام بود، تحت دمپینگ شرکت‌های واردکننده نیستند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی گفت: با توجه به آنکه واردات ضربه مهلکی به تولید داخل وارد کرده بود، با پیگیری اتحادیه، واردات کاهش یافت به طوریکه اکنون تولیدکنندگان تیلاپیا و قزل آلا در شرایط برابر به امر تولید و رقابت با یکدیگر بپردازند.

علی رغم آنکه تیلاپیا در دنیا به ماهی فقرا معروف است، اما در سنوات قبل به سبب تخصیص ارز ترجیحی به میزان قابل توجهی وارد کشور شد که در پی اعتراض مکرر تولیدکنندگان قزل آلا، با اعمال تعرفه، واردات کاهش یافت. در مقابل مسئولان با تولید این گونه در ۴ استان، به‌دنبال ایجاد ارزش افزوده در داخل و کاهش خروج ارز از کشور هستند که باتوجه به ایرادات وارده از طرف سازمان محیط زیست، باید منتظر ماند و دید که آیا این امر به نتیجه می رسد یا خیر؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین پیروند
۱۱:۴۲ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
این نوع ماهی در فاضلاب و آب چاه توالت رشد میکنه و مزه اون بستگی به این داره .
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۲۳:۵۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
جذب جیوه اش چطور است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
بیش از شش میلیون تن تیلاپیا در دنیا تولید میشه. بازار اصلی صادرات آن هم آمریکا است. مصرف تیلاپیا برای زنان باردار در آمریکا دو بار در هفته بلامانع اعلام شده. آنوقت یک عده ای که فقط حرفهای فضای مجازی را ناآگاهانه منعکس می‌کنند میگویند ماهی مضری است یا فایده ندارد.
اسم خودشان را هم میگذارند رییس تشکل تولید کنندگان. البته وقتی استاد دانشگاه هم همین حرفهای عامیانه را میزند از این آقایون دیگه انتظاری نیست. بیسوادی تا چه حد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
تقریبا همه دنیا در حال پرورش این ماهی هستند . از امریکا تا اروپا و آسیا ، خیلی از کشورها هم دارند این ماهی را در دریاچه هاشون رها سازی می کنند . ورود این ماهی به ابهای خوزستان از طریق عراق بوده و تاکنون پرورش ان در یزد منجر به ورود به ابهای طبیعی نشده . ۶ میلیون تن تولید جهانی این ماهی است و از نظر طعم با استقبال همه کشورها مواجه شده با وجود خشکسالی و تغییرات اقلیمی این ماهی می تواند یکی از پازل های تامین پروتئین کشور باشد . مشکلات تامین غلات دامی ، کم آبی ، نیاز طیور به غلات ، مصرف آب به ازاء تولید یک کیلو گوشت و طیور و ماهی و ... را کنار هم بگذارید به تصمیم درست تکیه بر تولید ماهی و افزایش سهم ان در تامین پروتیین کشور می رسیم و بین انواع ماهی تیلاپیا یکی از گزینه های مناسب است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
این ماهی رفتاری تهاجمی داره و به ماهی های بومی حمله می کنه و اونا رو میخوره چون همه چیز خوار هست و نباید گذاشت به دریاچه های طبیعی و سدها و ... راه پیدا کنه وگرنه نسل ماهی های بومی رو از بین میبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
این گونه بسیار مقاوم است حتی در اب فاضلاب هم رشد میکنه، و با پرورش دادن در کنار رودخانه ها صدردصد تمام گونه ها بومی رو منقرض میکنه، و واقعا قزل خیلی خوشمزه تره، من یکبار در رستورانی خوردمش خدا شاهده تا شش ماه ماهی نخوردم،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
آیا میدانید
تیلاپیا
عامل بزرگ مشکلات قلبی و ایست قلبی است..؟؟؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
تولیدکنندگان قزل آلا باید اعتراض کنه....باید واردات کم کنه تا بتونه مثل خودرو سازها هر قیمتی دلش خواست بفروشه....از سال پیش تا الان قیمت قزل چقدر شده؟ الان کیلویی 140 هزار تومن شده پارسال کیلوی 80 تومن بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
با واردات یک عدد چوب کبریت به صنعت ایران ضربه وارد می شود
نتیجه می گیریم صنعت نداریم فقط رانت و دلال بازی داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
قزل خیلی خوشمزه تره و ارزونتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
سلام.کدوم کشور این خودروهای حلبی های تاریخ گذشته شرکتهای انحصاری داخلی با تکنولوژی 30 سال پیش رو میخرند،آنهم هم با گرانفروشی دهها برابری،احتکار،کاهش تولید به قصد گرانی و مافیابازی و نفوذ در دولت و مجلس،به زور این حلبی های نا ایمن را با گرانفروشی دههابرابری قالب مردم می کنید،باز کنید درب واردات خودروهای کم مصرف با حجم موتور کمتر از 1800cc،هیبریدی،برقی را بدون تعرفه گمرکی برای عموم مردم ایران و به این دلالی شرکتهای انحصاری پایان دهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
گونه غالب در بسیاری از انهار و تالاب‌ها و رودخانه دز در خوزستان به زودی ماهی تیلا پیا خواهد بود در بسیاری از انهار ۷۰ درصد از صید را تیلا پیا تشکیل می دهد.محیط زیست دارای برنامه اصولی نیستسازمانهای شیلات و محیط زیست و وزارت نیرو قادر به نشست مشترک و تدوین موافقت نامه ودستور العمل مشترک نیستند و با این کار زمام از دست آنها خرج شده و تبعات آن برای کشور سنگین خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
این ماهی برای محیط زیست ایران مضر و هم نه قابل خوردن هست و بسیار بد مزه هم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
تیلا پیلا نگو نابودگر آبزیان بگو!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
هنوز به جمع بندی نرسیدن؟ این ماهی بی مصرف که کلی برای محیط زیست ضرر داره الان تالاب شادگان استان خوزستان رو پر کرده. داره نسل همه ی ماهیان بومی تالاب رو منقرض میکنه. خواب تشریف دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
آیا میدانید
تیلاپیا
عامل بزرگ مشکلات قلبی و ایست قلبی است...!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
واردکننده گان جلو تولید داخلی این ماهی را با کارشکنی و سنگ اندازی میگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
همانند دیگر کارهاتون به هیچ جا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۶ ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
خب الآن این خیلی خبر مهمی بود؟؟ یا از یک وارد کننده پول گرفته آید که این تیتر را بزنید.؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
می خواستند بگویند مسئولان محیط زیست انسانهای کج فهم و عنودی هستند که همیشه علیه منافع مردم طرح و نقصها دارند.
آخرین اخبار