۷ راه برای محافظت از استخوان‌ها در دوران بارداری

پوکی استخوان در دوران بارداری یک بیماری نادر است اما تأثیر آن می‌تواند جدی باشد.

 

اگر پوکی استخوان (PAO) مرتبط با بارداری (PAO) دارید، ممکن است علائمی مانند کمردرد، از دست دادن تراکم استخوان و شکستگی در دوران بارداری و بعد از آن را تجربه کنید. در این گزارش راه‌هایی برای جلوگیری از ابتلاء به پوکی استخوان در دوران بارداری آورده شده است.

خطر ابتلاء به پوکی استخوان در دوران بارداری

عدم تعادل هورمونی در یک زن باردار می‌تواند منجر به کاهش موقت تراکم استخوان شود. جنین برای رشد به مقدار زیادی کلسیم نیاز دارد. اگر مادر باردار کلسیم کافی برای تامین نیاز‌های جنین مصرف نکند، جنین کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان‌های مادر مصرف می‌کند.

دلیل دیگر کمبود ویتامین D است که می‌تواند جذب کلسیم را مختل کند. اگر سابقه قبلی پوکی استخوان دارید، ممکن است در خطر ابتلاء به پوکی استخوان در دوران بارداری باشید. عوامل دیگری مانند سیگار کشیدن و مواد ناسالم می‌تواند منجر به مشکلات سلامت استخوان شود.

آیا شیردهی با کاهش تراکم استخوان مرتبط است؟

 سطح استروژن در دوران شیردهی نسبتاً پایین است و جذب کلسیم را مهار می‌کند، به طوری که شیردهی تا حدی به از دست دادن موقت استخوان منجر می‌شود، افزودن غذا‌های غنی از ویتامین D و کلسیم به رژیم غذایی برای مادران باردار و شیرده به منظور حفظ سلامت استخوان‌ها بسیار توصیه می‌شود. 

چگونه می‌توان از پوکی استخوان در دوران بارداری پیشگیری کرد؟

۱. پروتئین بیشتری بخورید
پروتئین برای رشد و ترمیم استخوان ضروری است. غذا‌های غنی از پروتئین مانند عدس، ماهی، لوبیا، تخم مرغ و محصولات لبنی را برای مدیریت پوکی استخوان اضافه کنید.

۲. مصرف کافی غذا‌های غنی از کلسیم
کلسیم برای ساختن و حفظ استخوان‌های قوی و سالم ضروری است. محصولات لبنی، ساردین، اسفناج و بادام که حاوی سطوح بالایی از کلسیم هستند باید به رژیم غذایی اضافه شوند.

۳. ویتامین D بیشتری مصرف کنید
مصرف منظم ویتامین D به بدن اجازه می‌دهد تا کلسیم اضافه شده به رژیم غذایی را جذب کند. قرار گرفتن کافی در معرض نور خورشید همراه با افزودن گروه‌های غذایی غنی از ویتامین D مانند ماهی، جگر و تخم مرغ می‌تواند به افزایش تراکم استخوان کمک کند.

۴. اسید‌های چرب امگا ۳
اسید‌های چرب امگا ۳ ضد التهاب هستند و ممکن است به سلامت استخوان کمک کنند. دانه چیا، گردو، ماهی چرب و دانه کتان را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

۵. مصرف کافئین را محدود کنید
از مصرف روزانه کافئین خودداری کنید یا آن را کاهش دهید، زیرا می‌تواند در جذب سایر مواد مغذی ضروری اختلال ایجاد کند.

۶. از سیگار کشیدن خودداری کنید
هم سیگار و هم مصرف الکل می‌تواند بر سلامت استخوان‌ها تأثیر منفی بگذارد، مطمئن شوید که تحت تأثیر هیچ یک از آن‌ها نیستید.

۷. به طور منظم ورزش کنید
ورزش‌هایی مانند یوگا یا حتی شنا را انجام دهید تا عضلات و قدرت بدن شما تقویت شود، اما این کار را زیر نظر متخصص تناسب اندام و پزشک انجام دهید.

منبع: الیوم السابع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار