کدخدایی در یادداشتی مطرح کرد؛

شاخص‌های چهارگانه نهضت نرم‌افزاری امام خمینی(ره)

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در یادداشتی به تحلیل بخشی از بیانات رهبر انقلاب در مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره) پرداخت.

عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در یادداشتی به تحلیل بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در مراسم سی و چهارمین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(ره) پرداخت.

متن این یادداشت به شرح ذیل است:

سخنرانی رهبر معظم انقلاب در چهاردهم خرداد امسال، تحلیل حرکت امام(ره) در شروع نهضت اسلامی و ادامه آن تا پیروزی انقلاب و دوره ده ساله جمهوری اسلامی بود. اینکه امام چگونه مسیر سرنوشت ایران را تغییر داد و موجب بروز تحولی عظیم نه تنها در ایران که در بین امت اسلامی و نیز در جهان شد. سخن از روش‌ها و ابزار‌ها بود، زمانه‌ای که سخت افزاری به جز کاغذ و قلم وجود نداشت و امام با تکیه بر نرم افزارها، حرکت اسلامی خود را آغاز کرد، نرم افزاری که ایشان در ادامه به شاخص‌های چهارگانه آن اشاره کرده، آن را با استناد به نقل قولی از شهید مطهری این گونه تبیین کردند:

ایمان به هدف یعنی اسلام؛ ایمان به راه، یعنی مبارزه؛ ایمان به خدا و ایمان به مردم. نتیجه اینکه ماحصل این ایمان، عدم یاس از راه طی شده و بلکه امید به آینده که خود مولود آن ایمان تلقی می‌شد. امام بار‌ها فرموده بودند که در مسیر انقلاب هیچ گاه دچار یاس نشده بودم.

نتیجه این ایمان همان امید به آینده، امید به موفقیت، امید به پیروزی و بهروزی کشور بوده و هست که همه در امام وجود داشت. او هیچ گاه نهراسید و نا امید نشد، چه آنگاه که حادثه شوم فیضیه مظلوم توسط جلادان طاغوت رقم خورد، چه آنگاه که او را تنها در غربت به تبعید واداشتند و چه آنگاه که پس از پیروزی انقلاب حوادث و مشکلاتی، چون جنگ تحمیلی را بر این مردم تحمیل نمودند او هیچ وقت مایوس از حرکت رو به جلو نشد. او مصداق یومن بالله و للمومنین بود و ماحصل این ایمان بود که به کارگزاران نظام توصیه می‌کرد که باید به پیش برانیم و این قافله نباید از حرکت باز ایستد، چرا که آینده‌ای روشن در پیش است.

رهبری دیروز نیز بر همین نسق تاکید نمودند و با تشریح و تبیین راه امام اشاره داشتند که راه همان راه امام است و روش نیز همان. ایشان ضمن تبیین تحولات علم و فناوری و تاکید بر توجه به این تحولات اشاره کردند که با استفاده از این نوآوری‌ها باید مسیر را نشان داد و حرکت را ادامه. نباید از راه باز ایستاد، چرا که نرم افزار مورد استفاده امام همچنان پاسخگوست؛ ایمان و امید هنوز کارآمد است و در آینده نیز کارآمد خواهد بود. ایمان به مردم، یعنی حضور پرشور مردم را در همه صحنه‌ها دیدن و ایمان به خدا یعنی ان تنصروالله ینصرکم و یثبت اقدامکم، چرا که وعده‌ی خداوند تخلف ناپذیر است ان الله لایخلف المیعاد.

دیروز، اما همگان دیدند همان صلابت خمینی را، در ایمان به خدا و مردم و ایمان به راه طی شده و ایمان به راهی که باید طی شود. دیروز همگان دیدند که چگونه پس از گذشت بیش از سی سال از آن رحلت جانگداز روح خدا و فرقت طاقت سوز پیر خمین، همچنان راه او ادامه دارد، با ایمان به خدا و مردم و با ایمان به راه طی شده. دیروز نیز روشن شد که راه همان راه است و و روش نیز همان. باید حرکت کرد و باید دشمنی‌ها را شناخت و چاره کرد به وقت لزوم. پیام سخنان دیروز این بود که کوتاهی و غفلت از راه خمینی گناهی است بس عظیم و نابخشودنی و دیروزدوباره صدای خمینی به گوش رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار